11 aromatiske planter du kan ha inne i huset

Innendørs planter er ideelle for å gi aroma og friskhet til miljøet. I denne artikkelen vil vi fortelle deg hvilke arter du enkelt kan dyrke.
11 aromatiske planter du kan ha inne i huset

Siste oppdatering: 25 august, 2022

Å dyrke aromatiske planter innendørs er ikke en vanskelig oppgave. Faktisk er det et bredt utvalg av arter som lett kan tilpasse seg disse miljøforholdene. Det beste er at noen av dem kan brukes til kulinariske eller medisinske formål. Andre, derimot, tilfører rett og slett skjønnhet til huset. Hvilke er de beste?

Blant de mest kjente kan vi nevne rosmarin, basilikum, laurbær og mynte. Listen er imidlertid mye bredere. I denne artikkelen vil vi gi deg 11 forskjellige alternativer, deres egenskaper og noen tips for hvordan du kan ta vare på dem. Les videre!

11 aromatiske planter du kan vokse innendørs

Som det fremgår av en artikkel publisert i Future Science OA magazine, er aromatiske planter i stor grad kjent for sin medisinske verdi. Spesielt er de en kilde til essensielle oljer hvis smak og duft brukes til terapeutiske, kulinariske og kosmetiske formål.

Selvfølgelig varierer bruken og egenskapene deres etter type. Imidlertid er de enkle å dyrke hjemme og kan til og med plantes innendørs. La oss se noen anbefalinger for å plante dem og de beste alternativene.

Tips for å plante aromatiske planter innendørs

Før vi går i detalj om typene innendørs aromatiske planter, er det en god idé å vurdere visse aspekter angående dyrkingen deres. Selv om det er sant at hver enkelt har sine egne egenskaper, kan noen råd brukes i alle tilfeller:

  • Plassering: Selv om noen vokser godt i skyggen, er det best å velge et sted hvor naturlig lys kan komme inn. Områder i nærheten av vinduer er gode valg, spesielt fordi de også tillater ventilasjon.
  • Drenering: Noe som ikke kan ignoreres når man planter i potter er dreneringssystemet. Uten det holdes fuktighet på og dette kan påvirke plantens helse.
  • Vanning: Hyppigheten av vanning er et veldig viktig punkt. Du bør ikke gjøre det daglig, da overflødig fuktighet kan skade røttene. I de fleste tilfeller er det nok å vanne en eller to ganger i uken. Hvis klimaet er veldig varmt og planten åpenbart er tørr, kan den vannes mer regelmessig.

1. Gressløk (Allium schoenoprasum)

Gressløk er en av de mest anbefalte aromatiske plantene for innendørs dyrking. Den skiller seg ut for sin spesielle løksmak, selv om aromaen er mildere. I følge en utgivelse i Phytotherapy Research er det en kilde til vitamin C, løselige proteiner og antioksidanter.

I matlaging anbefales det til å krydre fisk, kjøtt og supper. Det kan også inkluderes i salater og grønnsaksoppskrifter. Den beste delen? Det er ikke vanskelig å passe på. Den krever lite sol – omtrent to timer med direkte lys er nok – og tilpasser seg lett til innendørsforhold.

2. Dill (Anethum graveolens)

Hvis det er en enestående aromatisk plante for matlaging, er det dill. Enten den er fersk eller tørket, er den ideell for å gi smak og aroma til salater, sauser og fisk, blant annet.

I tillegg skiller den seg ut for sine medisinske egenskaper. En studie delt i Pharmacognosy Reviews sier at den har anti-inflammatoriske, antioksidante, vanndrivende, karminative, stimulerende og fordøyelsesegenskaper.

Når det gjelder omsorgen, krever den direkte lys. Derfor, når den plantes innendørs, er det best å plassere den i nærheten av et vindu eller en annen lyskilde. Vanningen må være moderat og underlaget må ha et godt dreneringssystem.

Litt dill.
Dill er naturlig anti-inflammatorisk og har vanndrivende egenskaper, så den brukes ganske ofte til tilberedning av te.

3. Lavendel (Lavandula angustifolia)

En av de mest populære aromatiske plantene man kan ha inne i huset er lavendel. Aromaen er avslappende og gir en følelse av friskhet. Faktisk antas det å bidra til å drive bort visse insekter, som mygg.

Det som er bevist er at den inneholder flyktige oljer som hjelper til med å roe stress og angst. I tillegg skrev en artikkel rapportert i Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine at det har potensial som et naturlig antiinflammatorisk middel.

Når du dyrker denne planten, er det viktig å vite at potten skal ha et godt dreneringssystem. Lavendel er ganske følsom for overflødig vann. Det er til og med tilstrekkelig å vanne den en gang i uken eller til underlaget tørker ut.

4. Koriander (Coriandrum sativum)

En studie delt i Food Research International listet koriander som en funksjonell mat med lovende helseegenskaper. Artikkelen viser til dets bioaktive forbindelser med blant annet antioksidant, anti-inflammatorisk, nevrobeskyttende og anxiolytisk effekt.

Spesielt er det en av de mest brukte aromatiske plantene i matlaging. Aromaen er sterk, det samme er smaken. Det passer veldig godt sammen med kjøtt, supper, salater, belgfrukter og fisk.

Dens innendørs dyrking er relativt enkel. Det er nok å introdusere en blanding av torv og sand i en gryte med et godt dreneringssystem. Det er ikke nødvendig å vanne den regelmessig. Det er nødvendig å vente til jorden er tørr.

Når det gjelder lyset, krever det omtrent 4 eller 5 timer sol daglig. Derfor er den ideelle tingen å plassere den i nærheten av et vindu.

5. Rosmarin (Rosmarinus officinalis)

Rosmarin er en aromatisk plante verdsatt for sine medisinske egenskaper; den er også ideell som en innendørs plante. Grenene brukes til å krydre supper, gryteretter, grønnsaker og kjøttoppskrifter.

Data samlet i forskningen rapportert i Journal of Biomedical Science viser at planten har fytobestanddeler som har anti-inflammatorisk, antioksidant, antimikrobiell, antiproliferativ og antitumoraktivitet.

Den krever imidlertid mer omsorg enn andre arter. For å være mer presis trenger den mellom 5 og 6 timer med direkte sollys om dagen. Vanning bør være moderat, da overflødig fuktighet råtner røttene. Likevel er det ikke bra å la underlaget tørke helt ut.

6. Timian (Thymus vulgaris)

Utover sine aromatiske og kulinariske egenskaper, skiller timian seg ut for sine bidrag til helse. Heliyon bemerker dens anti-infeksiøse, kardiobeskyttende, gastrobeskyttende, anti-inflammatoriske og immunmodulerende egenskaper.

På den annen side er det en veldig allsidig ingrediens, siden den tilfører smak og aroma til kjøttretter, gryteretter, grønnsaker og supper. Når det gjelder pleie, krever den direkte sollys og god luftgjennomstrømning. Innendørs bør den holdes nær vinduer for å sikre disse forholdene.

Som med andre planter er det viktig å sørge for god drenering, samt et godt underlag og humus. Leirpotter er det beste alternativet for å fremme sunn vekst.

7. Salvie (Salvia officinalis)

Fersk eller tørket salvie brukes til å krydre kjøtt, fisk og grønnsaker. Utover dette er det verdsatt for sine medisinske egenskaper, siden det er en kilde til karbohydrater, fettsyrer, fenolforbindelser og sporstoffer som er til fordel for helsen.

For å dyrke den innendørs krever den nok sollys. Så langt det er mulig bør den utsettes for det i 6 til 8 timer om dagen. Derfor bør den ikke plasseres i skyggefulle områder. Et sandholdig underlag og en stor beholder anbefales.

Noen salvie.
Det er mange varianter av salvie, selv om nesten alle deler samme omsorg og anbefalinger.

8. Basilikum (Ocimum basilicum)

Noen kaller det “moren til aromatiske urter”. Den har en myk, behagelig lukt som brukes i matvarer som pasta – for eksempel i pestosaus. Det kan også inkluderes i salater, supper og kjøttoppskrifter.

Når det gjelder helsemessige fordeler, sier en rapport at den inneholder polyfenoler og flavonoider som bidrar til å forbedre kvaliteten på kostholdet. Disse gir antiinflammatoriske, antioksidant- og kjemopreventive effekter.

Den kan dyrkes både utendørs og innendørs. Det krever imidlertid mye sollys. Fuktigheten må kontrolleres godt, siden for mye vann lett råtner røttene. For å berike jorden med næringsstoffer, er det tilrådelig å bruke organisk gjødsel.

9. Peppermynte (Mentha spicata)

Med en lett søt smak og en frisk aroma er peppermynte en av de aromatiske favorittplantene innen gastronomi. Den brukes til å marinere kjøtt og for å forbedre smaken av salater og grønnsaksoppskrifter. Noen bruker det til og med i tilberedning av cocktailer.

Ifølge en artikkel i Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine inneholder peppermynte antioksidanter, essensielle oljer, vitaminer og mineraler som er relatert til god helse. Det brukes til å forebygge kroniske sykdommer, bekjempe fedme og beskytte kognitiv helse.

Ideelt sett dyrkes den best innendørs i et halvskygget miljø. For mye sollys har en tendens til å brenne bladene. Vanningen bør være moderat, bortsett fra om sommeren, da bør den være mer regelmessig.

10. Persille (Petroselinum crispum)

Persille regnes som et av de grunnleggende krydderne i matlaging. Enten den er fersk eller tørket, gir den en deilig smak til preparatene. Det legges ofte til salater og grønnsaksoppskrifter. Noen mennesker foretrekker imidlertid å bruke det i drikkevarer og kjøtt.

Når det gjelder egenskaper, fremhever en publikasjon i Journal of the Science of Food and Agriculture at konsentrasjonen av antioksidanter bidrar til å forhindre kroniske sykdommer assosiert med oksidativt stress. I tillegg er det katalogisert som en “funksjonell mat”.

Pleie av planten er grunnleggende: en potte med god drenering og et substrat som inneholder kokosfiber og humus. Den trenger ikke mye sollys; ca 3 timer om dagen er nok. Vanningen bør være konstant, spesielt om sommeren, da den krever fuktighet.

11. Laurbær (Laurus nobilis)

Tradisjonelt brukes laurbær i mange kjøkken for å krydre belgfrukter, supper og kjøtt. Aromaen er ganske behagelig og inneholder næringsstoffer som bidrar til å forbedre kvaliteten på kostholdet.

Ifølge en artikkel publisert i tidsskriftet Molecules inneholder bladene essensielle oljer og antioksidanter med antimikrobiell, anti-inflammatorisk og antifungalt potensial.

De optimale forholdene for dyrking er miljøer med middels skygge. Det vi mener her er at den ikke skal motta for mye direkte sollys; ca 4 timer om dagen er nok. Men husk at planten ikke vokser uten lys.

Hyppigheten av vanning avhenger av hvor snart jorden tørker ut. Det ideelle er å gjøre det på slutten av dagen.

Tørkede laurbærblader.
Tørkede laurbærblader er en klassisk ingrediens i familiekjøkken å legge til sauser.

Hvorfor ikke dyrke disse aromatiske planter hjemme?

Det spiller ingen rolle om du ikke har hage eller terrasse. Aromatiske planter kan plantes i potter inne i huset. Det viktige er å ta hensyn til deres grunnleggende omsorg for å sikre sunn vekst.

Prøv å plassere dem i områder med tilstrekkelig ventilasjon og sollys. Følg også vannings- og gjødslingsanbefalingene for hver type.

Det kan interessere deg ...
Noen gode tips for å ta vare på inneplanter
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Noen gode tips for å ta vare på inneplanter

Planter i hjemmet gir oksygen og fuktighet. For at de skal være sunne og fornøyde er det nødvendig å ta vare på inneplanter med pleie tilpasset der...



  • Samarth RM, Samarth M, Matsumoto Y. Medicinally important aromatic plants with radioprotective activity. Future Sci OA. 2017;3(4):FSO247. Published 2017 Sep 21. doi:10.4155/fsoa-2017-0061
  • Stajner D, Canadanović-Brunet J, Pavlović A. Allium schoenoprasum L., as a natural antioxidant. Phytother Res. 2004 Jul;18(7):522-4. doi: 10.1002/ptr.1472. PMID: 15305309.
  • Jana S, Shekhawat GS. Anethum graveolens: An Indian traditional medicinal herb and spice. Pharmacogn Rev. 2010;4(8):179-184. doi:10.4103/0973-7847.70915
  • Koulivand PH, Khaleghi Ghadiri M, Gorji A. Lavender and the nervous system. Evid Based Complement Alternat Med. 2013;2013:681304. doi:10.1155/2013/681304
  • Cardia GFE, Silva-Filho SE, Silva EL, et al. Effect of Lavender (Lavandula angustifolia) Essential Oil on Acute Inflammatory Response. Evid Based Complement Alternat Med. 2018;2018:1413940. Published 2018 Mar 18. doi:10.1155/2018/1413940
  • Prachayasittikul V, Prachayasittikul S, Ruchirawat S, Prachayasittikul V. Coriander (Coriandrum sativum): A promising functional food toward the well-being. Food Res Int. 2018 Mar;105:305-323. doi: 10.1016/j.foodres.2017.11.019. Epub 2017 Nov 21. PMID: 29433220.
  • de Oliveira JR, Camargo SEA, de Oliveira LD. Rosmarinus officinalis L. (rosemary) as therapeutic and prophylactic agent. J Biomed Sci. 2019;26(1):5. Published 2019 Jan 9. doi:10.1186/s12929-019-0499-8
  • Patil SM, Ramu R, Shirahatti PS, Shivamallu C, Amachawadi RG. A systematic review on ethnopharmacology, phytochemistry and pharmacological aspects of Thymus vulgaris Linn. Heliyon. 2021;7(5):e07054. Published 2021 May 18. doi:10.1016/j.heliyon.2021.e07054
  • Sestili P, Ismail T, Calcabrini C, Guescini M, Catanzaro E, Turrini E, Layla A, Akhtar S, Fimognari C. The potential effects of Ocimum basilicum on health: a review of pharmacological and toxicological studies. Expert Opin Drug Metab Toxicol. 2018 Jul;14(7):679-692. doi: 10.1080/17425255.2018.1484450. Epub 2018 Jun 11. PMID: 29865879.
  • Ghorbani A, Esmaeilizadeh M. Pharmacological properties of Salvia officinalis and its components. J Tradit Complement Med. 2017;7(4):433-440. Published 2017 Jan 13. doi:10.1016/j.jtcme.2016.12.014
  • Ali-Shtayeh MS, Jamous RM, Abu-Zaitoun SY, Khasati AI, Kalbouneh SR. Biological Properties and Bioactive Components of Mentha spicata L. Essential Oil: Focus on Potential Benefits in the Treatment of Obesity, Alzheimer’s Disease, Dermatophytosis, and Drug-Resistant Infections. Evid Based Complement Alternat Med. 2019;2019:3834265. Published 2019 Oct 20. doi:10.1155/2019/3834265
  • Tang EL, Rajarajeswaran J, Fung S, Kanthimathi MS. Petroselinum crispum has antioxidant properties, protects against DNA damage and inhibits proliferation and migration of cancer cells. J Sci Food Agric. 2015;95(13):2763-2771. doi:10.1002/jsfa.7078