15 matvarer du bør unngå for enhver pris

19 juli, 2020
For å unngå skadelige matvarer er det alltid best å planlegge menyen din på forhånd og basere den på sunne produkter, så vel som å ha med deg sunne snacks i tilfelle du blir sulten.

God ernæring fremmer intellektuell og mental utvikling. Det lar oss resonnere, tenke, forstå og skape. Det hjelper også den fysiske utviklingen og veksten av kroppen. Det er imidlertid noen matvarer du bør unngå.

Sunn spising

Sunn spising innebærer å innta en rekke ingredienser som gir deg de næringsstoffene du trenger for å holde deg sunn, full av energi og får deg til å føle deg bra.

Disse matvarene inneholder karbohydrater, proteiner, vann, fett, mineraler og vitaminer.

Et godt kosthold, supplert med trening og en sunn vekt, er en perfekt kombinasjon for å holde kroppen sunn og sterk.

Ikke gå glipp av denne artikkelen: 8 anbefalinger for å spise sunt du kommer til å elske

Tips for god ernæring

  • Respekter måltidene (frokost, lunsj og middag).
  • Innta et variert utvalg matvarer.
  • Oppretthold en sunn vekt.
  • Vær kjent med hvor mye fett kroppen din har for å opprettholde idealvekten din.
  • Unngå et overdrevet inntak av mettet fett.
  • Spis matvarer som inneholder nok plantefiber.
  • Unngå et overdrevet inntak av sukker og salt.
  • Unngå alkohol.
  • Prøv å ikke overstige 20% protein i kostholdet ditt.
  • Vurder ditt daglige inntak av mineraler og vitaminer.
  • Utøv fysisk trening i henhold til din alder, vekt og størrelse.
  • Tygg maten din sakte.

Matvarer du bør unngå for ikke å bli syk

Den vanlige anbefalingen er å helst innta naturlige og organiske matvarer for å unngå giftstoffer. Du bør også unngå matvarer som er skadelige for helsen din.

Våre matvarer tilbyr kroppen næringsstoffer og energi, noe som forhindrer utviklingen av sykdommer.

Problemet er at det finnes mange fristende matvarer, som du kan innta raskt og på vei til jobb. Du kaster ikke bort tid på å tilberede dem, de er billige og de har en tendens til å være søte og smakfulle. Problemet er at de er dårlige for oss.

La oss ta en titt på noen av dem:

1. Kyllingnuggets

kyllingnuggets

De er smakfulle og tilfredsstiller oss raskt. Du bør imidlertid unngå dem siden de inneholder høye nivåer av konserveringsmidler, salt og fett.

2. Pommes frites

De inneholder store mengder kalorier. Hvis du spiser dem regelmessig kan du, over tid, lide av diabetes eller bli overvektig.

3. Matvarer du bør unngå: brus

Flere glass med brus

Disse inneholder sukker, som er dårlig for kroppen din, og High Fructose Corn Syrup.

De er skadelige for leveren og kan forårsake utviklingen av bakterielle sykdommer eller til og med kreft.

4. Pølse i brød

Disse inneholder store mengder kunstige ingredienser så vel som konserveringsmidler og smaksstoffer. Fyllet består ofte av kjøtt av dårlig kvalitet og mye salt.

5. Hamburgere

Hamburger og pommes frites

De øker risikoen for diabetes. Det er søppelmat.

6. Matvarer du bør unngå: sukkerholdige frokostblandinger

Generelt sett inneholder disse sukkerholdige frokostblandingene lite kostfiber, og sukkerinntaket bidrar til utviklingen av diabetes.

7. Müslibarer

Müslibarer

De inneholder High Fructose Corn Syrup. I tillegg består de vanligvis av skadelig sukker. De inneholder også mye fett og natrium, noe som gjør dem mindre sunne.

Lær mer i denne artikkelen: Nyt alle fordelene med havregryn

8. Behandlede isteer

De er enkle å tilberede, billige og forfriskende, men de er ikke sunne. De inneholder mer sukker enn naturlig brus, mye kunstige smaksstoffer, maissirup og andre skadelige sukkerarter.

9. Hermetiske tomater

Tomater på boks

Å innta hermetiserte tomater kan utgjøre en risiko for å bli forgiftet.

Hermetikk kan inneholde Bisfenol A, som er et giftig kjemikalie relatert til reproduksjonsproblemer, nevrologiske skader og økt risiko for forskjellige typer kreft.

10. Matvarer du bør unngå: behandlet kjøtt og pølser

Pølser er skadelig for helsen din, både på mellomlang og lang sikt.

Problemet er at de er produsert med kjøtt fra dyr utsatt for veksthormoner, antibiotika og andre skadelige stoffer.

11. Rå spirer og andre røtter

Karse - matvarer du bør unngå

Det er vanlig å bruke lusern og andre røtter i retter for å tilsette smak. Det å spise dem rå kan imidlertid bety at du inntar skadelige bakterier.

For å forhindre infeksjon er det best å koke dem før du tilsetter dem til rettene dine.

12. Rå egg

Disse er skadelige da rå egg kan inneholde salmonella, en bakterie som forårsaker gastrointestinale infeksjoner.

13. Matvarer du bør unngå: margarin

Margarin

Det inneholder store mengder transfett, som er assosiert med hjertesykdommer, overvekt, hudsykdommer og beinforringelse.

Når det varmes opp frigjør det frie radikaler, som er giftige molekyler for kroppen.

14. Popcorn i mikrobølgeovn

Posen som inneholder maisen kan inneholde perfluoroktansyre, og er et forurensende stoff for blodet.

15. Matvarer du bør unngå: pølser og bacon

Pølser - matvarer du bør unngå

De er fulle av mettet fett og natrium.

Hva bør vi spise?

Det er mange sunne alternativer tilgjengelig. De er også enkle og raske og tilberede i tillegg til å etterlate deg tilfredsstilt.

  • Du kan spise havregrøt, som er rikt på vitamin B, proteiner, kalsium og fiber. Du kan tilsette frukt, honning for smak, eller tørket frukt.
  • Yoghurt naturell er et annet alternativ du har med et høyt proteininnhold. Det inneholder heller ikke noe unødvendig sukker.
  • Et annet alternativ er egg, så lenge du tilbereder dem. Du kan tilberede dem på forskjellige måter.

Hva kan du gjøre?

Det kan være ganske vanskelig å begrense eller eliminere inntaket av disse matvarene, enda mer når hver dag blir brukt på å løpe rundt svært sulten.

Dette betyr at du ofte spiser hva enn som er lett tilgjengelig. Forberedelse og utholdenhet er derfor avgjørende.

Siden dette er tilfelle bør du alltid ha med deg sunn mat eller snacks. På denne måten vil du unngå å falle for fristelsen av å kjøpe og spise søppelmat og behandlede matvarer.

Unngå friterte matvarer på restauranter eller hurtigmat, siden de fleste plasser bruker transfett for å fritere maten.

Sørg for at kostholdet ditt i utgangspunktet består av naturlige og ubehandlede matvarer. Du vil se at kroppen din vil takke deg for alltid.

  • Ginny Garcia et al. “The Fast Food and Obesity Link: Consumption Patterns and Severity of Obesity”, Obesity Surgery, May 2012, Volume 22, Issue 5, pp 810–818
  • Sara N. Bleich et al. “The negative impact of sugar-sweetened beverages on children’s health: an update of the literature”, BMC Obesity, 20185:6
  • Rosati JA1, Krebs KA, Liu X., “Emissions from cooking microwave popcorn”, Crit Rev Food Sci Nutr. 2007;47(8):701-9.
  • Physicians Comittee for Responsible Medicine, “Processed meat”, https://www.pcrm.org/good-nutrition/nutrition-information/processed-meat
  • Vandana Dhaka et al. “Trans fats—sources, health risks and alternative approach – A review”, J Food Sci Technol. 2011 Oct; 48(5): 534–541.