3 hjemmebehandlinger for å få en slutt på tanngnissing

· desember 17, 2018
Vårt tempo i livet er raskere enn noensinne, og med det kommer flere problemer enn du kanskje tror. Lær å frigjøre stress og spise sunt for å få en slutt på tanngnissing.

Bruksisme er et vedvarende kjeveproblem som ofte kalles tanngnissing. Det kan skje om dagen eller om natten. Det er imidlertid hyppigere om natten, noe som betyr at det ofte er vanskelig å finne løsninger for å få en slutt på tanngnissing.

Mennesker som lider av det gnisser tennene deres kraftig, og mesteparten av tiden er det ubevisst og forårsaker at de slites ned.

Den viktigste utløseren er psykologisk, selv om reaksjonene strekker seg til odontologi.

Årsaker til tanngnissing

Siden det er mer psykologisk enn fysisk, kan det stamme fra noe like vanlig som stress.

I tillegg er det også andre mulige årsaker:

  • Et usunt kosthold
  • Dårlige søvnvaner
  • En dårlig holdning
  • Feiljusterte tenner

Alle er forskjellige, og hvordan sykdommer angriper oss kan derfor også være forskjellig. På grunn av dette, når du vender deg til en spesialist, vil de stille deg flere spørsmål for å finne roten til problemet.

Symptomer

Det største problemet med denne tilstanden er at du ved å legge for mye press på kjeven din kan utløse større problemer. For eksempel kan det påvirke nerver og til og med kjevebenet ditt.

Hvis du plages av denne lidelsen, kan du merke symptomer som:

  • Muskelfølsomhet
  • Følsomhet for varme, kalde og søte ting
  • Spiseforstyrrelser
  • Smerte og hevelse i kjeven din
  • Søvnløshet
  • Angst
  • Stress
  • Depresjon
  • Øreverk
  • Hodepine

I mange tilfeller har personer som lider av denne tilstanden ikke noen symptomer, de finner det bare ut under et rutinemessig tannlegebesøk. Noen ganger, hvis de sover med en partner, kan den andre personen legge merke til lyden og si noe om det.

Oppdag: 6 hjemmeremedier for å bekjempe depresjon naturlig

Følelsesmessige årsaker

I disse dager er det mange ting som kan ødelegge morgenen din, for eksempel en krangel med et familiemedlem, problemer med partneren din, problemer på jobben eller en overdreven arbeidsbelastning. Alle disse kan føre til stress, angst, lav selvtillit, kjedsomhet og så videre.

Det er utrolig hvordan alt om oss er forbundet, selv våre følelser.

På grunn av dette må vi være veldig forsiktige med våre sterke negative følelser, fordi de ikke bare kan føre at vi vil lide av bruksisme: det er også en mulighet for hjerteinfarkt.

Anbefalinger for å få en slutt på tanngnissing

Kvinne på tur

I tillegg til å slappe av, telle til ti og justere kroppen din og følelsene dine på en positiv måte, bør du også ta hensyn til visse fysiske anbefalinger for å få en slutt på tanngnissing:

  • Sov så mange timer som anbefalt
  • Drikk mye vann
  • Spis et sunt kosthold
  • Juster tennene dine riktig gjennom ortodonti
  • Unngå harde matvarer og søtsaker
  • Gjør avslappende øvelser som bidrar til å redusere stress
  • Påfør is eller varme der det gjør vondt
  • Masser det berørte området

Alt dette kan virkelig bidra til å berolige symptomene dine, men du bør være klar over at hvis du ikke blir kvitt det negative i livet ditt, vil ingen behandling være effektiv. 

Hvis du tror du trenger psykologisk terapi, bør du gjøre det på en positiv måte. Fjern hat, vrede, angst og folk som er giftige fra livet ditt. Dette vil hjelpe deg med å leve et roligere og sunnere liv.

Heldigvis finnes det også naturlige behandlinger som vil få kroppen din til å slappe av og hjelpe deg mye.

Tre naturlige behandlinger for å få en slutt på tanngnissing

1. Legevendelrot

Te av legevendelrot

Legevendelrot (valeriana, katterot) har en kraftig beroligende effekt som kontrollerer angst og søvnforstyrrelser. På grunn av dette vil denne planten hjelpe deg med å slappe av og gi slipp på spenningen.

Ingredienser

  • 1 ss legevendelrot (15 g)
  • 1 kopp vann (250 ml)

Forberedelse

  • Varm vannet. Når det koker, legg til legevendelrot og la det stå i 2 minutter.
  • Fjern det fra varmen og sil.
  • Vi anbefaler at du drikker denne infusjonen om kvelden, 30 minutter før du går til sengs.

2. Kamille

Te av kamille

Kamille brukes til å behandle muskelsmerter, men kan også brukes til å lindre menstruasjonsforstyrrelser, spenning, hodepine, angst, stress og nerver. Det slapper av spente muskler og har antiinflammatoriske egenskaper.

Ingredienser

  • 1 ts kamille-te (15 g)
  • 1 kopp vann (250 ml)

Forberedelse

  • Kok vannet, tilsett kamille og la det trekke i 5 minutter.
  • Vi anbefaler at du drikker denne teen om morgenen etter at du har stått opp, og om kvelden før du går og legger deg.

Ikke gå glipp av: Enkle, nyttige og naturlige midler av kamille

3. Lavendel

Te av lavendel

Lavendel er kjent som en av de mest effektive naturlige muskelavslappende midlene. På grunn av dette vil denne planten virkelig bidra til å slappe av de spente musklene i nakken og kjeven din.

Ingredienser

Forberedelse

  • Varm vannet og legg til lavendelblomstene når det begynner å koke.
  • Ta det av varmen og la det stå.
  • Vi anbefaler å drikke det to ganger om dagen, mellom måltider.
  • Lavendelolje er også utmerket for å få en slutt på tanngnissing. Du bruker det ved å massere det berørte området.