3 flotte preparater med svart te du bør vite om

april 10, 2019
Visste du at svart te er en av de beste drikkene du kan konsumere hver dag? Kombinert med andre ingredienser, kan den blant annet styrke immunforsvaret ditt.

Svart te er en antikk medisinsk drikk som er veldig populær i mange kulturer. Dens intense smak og mørke farge gjemmer mange helbredende egenskaper. Den er en god antioksidant, og har også stimulerende og vanndrivende krefter.

I denne artikkelen kan du oppdage 6 kombinasjoner av svart te og andre medisinske ingredienser. Ved å blande disse plantene får du enda flere terapeutiske fordeler for å behandle forskjellige milde lidelser.

Prøv dem selv!

Preparater med svart te

1. Antioksidantrik svart te med sitron

Svart te og tekanne

Svart te skiller seg ut som en god antioksidant-drikk takket være innholdet av flavonoider. Disse hjelper deg med å forebygge og bekjempe aldring, som er forårsaket av frie radikaler. De kjemper mot aldring, både innvendig og utvendig.

Svart te med sitron er en av de vanligste kombinasjonene, både for smakens skyld og medisinske formål. Sitroner forsinker også cellulær oksidasjon på grunn av deres vitamin C-innhold. I tillegg, hvis du vil gjøre teen søtere, anbefaler vi at du bruker stevia. Det vil også øke mengden av antioksidanter.

Ikke gå glipp av: Vet du hvordan sitroner kan hjelpe deg med å bli slankere?

2. Fordøyelsesfremmende svart te med mynte

Å drikke svart te etter et måltid er et godt middel for å forbedre fordøyelsen. Takket være dens astringerende og antiinflammatoriske egenskaper er den bra for å hindre diaré og andre lignende gastrointestinale plager.

Du kan også kombinere teen med mynteblader eller fersk mynte, akkurat som i mange arabiske land. Denne teen, i tillegg til å være deilig, forbedrer dens fordøyelsessegenskaper ytterligere.

Vi anbefaler imidlertid at du ikke drikker teen sammen mat hvis du er anemisk siden svart te forstyrrer jernabsorpsjonen. I så fall må du ikke drikke den sammen med måltider.

3. Hypoglykemisk te med stevia

Insulinresistens er et mye mer vanlig problem enn mange tror. Blant symptomene finner vi fettoppbygging rundt magen, samt utmattelse, søvnløshet og håravfall.

For å forebygge og behandle denne tilstanden, i tillegg til å forebygge diabetes, kan du konsumere ting som reduserer blodsukkernivået. En av dem er svart te, som er bra på grunn av sine hypoglykemiske krefter.

Du må imidlertid unngå å søte teen med sukker, fordi det ville gjøre forstyrrelsen enda verre. Den beste måten å søte te på er med stevia, en plante som også reduserer blodsukkernivået.

4. Stimulerende te med kanel og honning

Kanel og svart te

Svart te er en stimulerende drikk, og er faktisk den tetypen med mest koffein. Derfor, ved å drikke denne teen, aktiverer du kropp og sinn for å gjøre deg mer våken og oppmerksom. I tillegg kan du også bruke den til å balansere lavt blodtrykk.

Koffein har imidlertid en rask, men begrenset effekt. Derfor anbefaler vi at du kombinerer svart te med Ceylon-kanel og honning. Begge ingrediensene er stimulanter som ikke påvirker nervesystemet. De gir deg energi og bekjemper både mental og fysisk utmattelse naturlig.

Sjekk ut denne artikkelen: 8 medisinske fordeler med kanel og honning

5. Styrkende te med gurkemeie og kokosmelk

Hvis du trenger å styrke immunforsvaret ditt, kan du også vende deg til svart te. Vi anbefaler imidlertid å kombinere den med to svært effektive medisinske ingredienser: gurkemeie og kokosmelk.

Resultatet er en komfortabel drikk som aktiverer stoffskiftet ditt, varmer deg opp og bidrar til å forhindre alle slags typer infeksjoner. I tillegg smaker den deilig, enten du drikker den varm eller kald.

Vi anbefaler å forberede svart te med gurkemeie først. Etter noen minutter kan du tilsette kokosmelk og søte den med honning eller stevia.

6. Diuretisk te med anis

Det siste middelet vi viser deg i denne artikkelen er for personer som lider av væskeretensjon, hevelse, tyngde, betennelse og ødem i ulike deler av kroppen.

Ved å kombinere denne teen med anis, i tillegg til å få en delikat aroma, får du en medisinsk drikk med vanndrivende egenskaper. På denne måten produserer du mer urin og eliminerer overflødig væske fra kroppen din.

Den mest effektive tiden å drikke denne teen på er før frokost eller mellom måltider. Du kan drikke to eller tre kopper om dagen, midt på morgenen og midt på ettermiddagen. I tillegg vil du legge merke til resultater et par timer etter at du har drukket den.

  • Nagao, T., Komine, Y., Soga, S., Meguro, S., Hase, T., Tanaka, Y., & Tokimitsu, I. (2005). Ingestion of a tea in catechins leads to a reduction in body fat and malondialdehyde-modified LDL in men. American Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/81/1/122 [pii]
  • Imran, A., Butt, MS, Arshad, MS, Arshad, MU, Saeed, F., Sohaib, M., & Munir, R. (2018). Exploring the potential of black tea based flavonoids against hyperlipidemia related disorders. Lipids in Health and Disease. https://doi.org/10.1186/s12944-018-0688-6
  • Davies, MJ, Judd, JT, Baer, ​​DJ, Clevidence, BA, Paul, DR, Edwards, AJ, … Chen, SC (2003). Black Tea Consumption Reduces Total and LDL Cholesterol in Mildly Hypercholesterolemic Adults. The Journal of Nutrition. https://doi.org/10.1093/jn/133.10.3298S
  • Cardona, F., Andrés-Lacueva, C., Tulipani, S., Tinahones, FJ, & Queipo-Ortuño, MI (2013). Benefits of polyphenols on gut microbiota and implications in human health. Journal of Nutritional Biochemistry. https://doi.org/10.1016/j.jnutbio.2013.05.001
  • Wang, D., Chen, C., Wang, Y., Liu, J., & Lin, R. (2014). Effect of black tea on blood cholesterol: A meta-analysis of 15 randomized controlled trials. PLoS ONE. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0107711