5 feil du gjør som fører til søvnløshet

juni 7, 2016

Hvor mange ganger hver måned har du problemer med å sove? Er gjentakende søvnløshet et problem i livet ditt? Forstyrrer mangelen din på søvn dine normale daglige aktiviteter? Hvis ja, så er det på tide å begynne å gjøre noe med det.

Det å få dyp og avslappet søvn forbedrer livskvaliteten og gir deg den energien du trenger for å komme gjennom dagen. Men noen ganger er det lett å gjøre feil vi ikke vet om, men som gjør hjernen og kroppen ivrig, og dette vil holde deg fra å få tilstrekkelig hvile om natten.

I dagens artikkel vil vi invitere deg til å lære mer om noen av de dårlige vanene som kan føre til søvnløshet. Ikke gå glipp av den!

1. Jeg må sove, jeg må sove…

2-søvnløshet

Dette er et svært vanlig fenomen, og det er noe du må huske på. Vi starter med å gi deg et enkelt eksempel så du vil forstå hva vi mener: du kommer sent hjem fra jobb, og du har laget en liste over utallige ting du må få gjort før dagen er over. Når du er ferdig med alt, innser du plutselig at det har blitt veldig sent.

Du går til sengs og lukker øynene mens du sier til deg selv: «Jeg må sovne med en gang, hvis ikke vil jeg vil ikke få nok hvile til å takle dagen i morgen.» Vet du hva som skjer hver eneste gang du gjør det? Du ligger våken i timevis.

Hjernen din må være i stand til å «slå seg av» og slappe av i minst to timer før du går til sengs. Når du fokuserer oppmerksomheten din på én ting kan det øke stressnivået ditt, noe som holder deg fra å være i stand til å slappe av.

Hva er løsningen? Prøv å ikke gjør noe som fører til bekymringer før du sovner. Slutt med å gjøre leksene dine to timer før du går til sengs, og deretter leser du en god bok for å distrahere tankene dine. Søvnen vil komme naturlig.

2. Uregelmessige tidsplaner kan forårsake søvnløshet

3-jobbet-for-mye

Kroppen din trenger rutiner og vaner, måter for å hjelpe den med å regulere sine grunnleggende behov som spising og søvnsykluser. Hva betyr det? Du kan ikke gå til sengs klokken 22:00 i dag og 02.00 i morgen. Prøv å hold deg til et mønster og en mer stabil tidsplan.

Ideelt sett vil du kunne spise middag to timer før du går til sengs, noe som gir kroppen din tid til å fordøye maten. Dette er også den tiden at hjernen din må begynne å hvile, og du kan samtidig få musklene til å slappe av ved å ta en varm dusj. Det er alltid best å gå til sengs mellom klokken 22.30 og 23.00, selv om det ikke skader om du er oppe litt lenger noen ganger.

3. Elektronisk utstyr

4-mobiltelefon-i-sengen

Alle gjør dette. Er det noen måte å unngå det? Hvordan kan du la være å sjekke e-poster, holde et øye med Facebook og Instagram, sende noen tekstmeldinger, eller se en film eller TV-serie? Det er veldig vanlig. Men du bør også være klar over at skjermene til elektroniske enheter overstimulerer hjernen med elektromagnetiske bølger, så det er viktig å opprettholde en balanse.

TVen din vil ikke skape så mange problemer med søvn som en mobiltelefon, nettbrett eller datamaskin, for eksempel. Hvorfor ikke? Vanligvis sitter du lengre fra TVen, så hjernen vil ikke bli like stimulert. Uansett er den beste måten for å unngå søvnløshet å slå av alle enhetene dine og plukke opp en bok (ja, en bok!) eller et magasin.

4. Hva spiser du på kveldstid?

5-middag

Mange kommer hjem og er veldig sultne etter en lang dag på jobb, og de velger alltid middager som det tar lang tid for magen å fordøye. Du tenker kanskje på dette som den siste delen av dagen din, men det du faktisk gjør er å gi kroppen din en «ekstra» oppgave den må fullføre når du egentlig burde sove.

Prøv å lag lettere middager som har litt proteiner, men også er lette å fordøye og fettfrie. Supper, dampede grønnsaker, fisk som er rik på omega-3-fettsyrer, og te er alltid gode valg.

Pass deg for ferdiglagde måltider: vi alle vet at disse er lette og raske å tilberede når du kommer hjem og ikke føler for å lage mat, men de inneholder vanligvis store mengder av konserveringsmidler og raffinerte ingredienser som gjør dem til fiender for helsen din, og de vil bare forverre søvnløsheten din.

5. Bekymringene i hodet ditt

6-søvnløshet

Stress og angst som bygger seg opp i løpet av dagen har en tendens til å dukke opp, spesielt om kvelden, når du legger deg i sengen og du plutselig er omgitt av stillhet. Dette er når den indre stemmen din kommer frem for å minne deg på alle bekymringene dine. Du vil merke at du ligger å tenker på disse tingene i timevis når du i stedet burde sove.

Det å håndtere stress er komplisert og ikke alltid like lett. Men det er viktig at du setter prioriteringer og at du passer på at problemene dine ikke blir det viktigste i livet ditt. Få ut litt damp, pust dypt, og gå til sengs uten skyene i hodet ditt, slik at når du lukker øynene vil alt du ser være skyggene bak øyelokkene dine.

Sett disse tipsene i praksis, og til slutt vil du overvinne søvnløsheten.

FRA NETTET