5 grunnleggende strategier for å kontrollere nervene dine

Å være bevisst på at det finnes noen aspekter av livene vi ikke kan kontrollere vil hjelpe oss med å kontrollere nervene våre samt unngå unødig bekymring.
5 grunnleggende strategier for å kontrollere nervene dine

Siste oppdatering: 13 januar, 2021

På bestemte tider av året (for eksempel desember) eller på bestemte tider i våre liv (før et bryllup, når du flytter osv.) er det normalt å føle seg engstelig og nervøs. Er det mulig å være i en tilstand av “feriemodus” når som helst? For å oppnå dette anbefaler vi følgende strategier for å kontrollere nervene dine.

Å kontrollere nervene i det 21. århundre

Selv om vi ikke vil det, ser det ut til at livene våre insisterer på å forandre oss. Vi er stresset, irritable, sinte på alle…

Den hverdagslige virvelen lar oss ikke slappe av eller stoppe selv i bare et øyeblikk for å lade oss selv slik at vi kan senke frekvensen av hjerterytmen.

Den eneste gangen vi kan slappe helt av er når vi er på ferie.

Noen ganger fungerer ikke engang det fordi to uker ikke er nok tid til å fullstendig stresse ned fra alt som har samlet seg gjennom året.

Kanskje har du klart å kontrollere nervene dine mens du lå på stranden, men den første dagen du kommer tilbake til den “virkelige verden”, ligger zen-følelsen din igjen ved sanden og bølgene.

Er det lettere for mennesker å være nervøse enn å være rolige?

Det er sant at tankene våre er rastløse og at de har et kontinuerlig behov for å utforske. Det er imidlertid en stor forskjell mellom det og å ikke være i stand til å sove, eller hvis du alltid krangler med de rundt deg.

Derfor er det grunnleggende å vite hvordan du kan kontrollere nervene dine når du står overfor en situasjon: en eksamen, et jobbintervju, et apparat som går i stykker, om du kommer sent til jobb på grunn av et problem med T-banen eller en økning i strømregningen.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Oppdag tre yogaøvelser for å håndtere stress

Tips for å kontrollere nervene dine

Selv om du synes det er normalt å bo her og der, er ikke dette bra for den mentale eller fysiske helsen din. Derfor bør du i dag, mer enn noen gang, lære deg å kontrollere nervene og angsten din.

Husk følgende tips:

1. Identifiser hva som gjør deg nervøs

Identifiser hva som gjør deg nervøs

Kanskje er det det faktum at sjefen din snakker til deg på en bestemt måte, eller at han ber deg om å gjøre visse oppgaver, at kollegene dine ikke klarer å bli enige om en bestemt oppgave, eller at trafikken stadig blir mer og mer kaotisk i byen du bor i.

Når du først har gjenkjent ting som “setter deg på kanten” blir det lettere å kontrollere nervene dine.

2. Strategier for å kontrollere nervene dine: Pust

I forhold til det forrige punktet er en god teknikk for å unngå at angst eller nerver overmanner deg å være i stand til å puste bevisst.

Hva betyr dette? At du kan kontrollere hvordan luften kommer inn og ut av lungene.

Kanskje har du aldri skjønt det, men når vi er veldig stresset blir pusten vår overfladisk, kvalt og vanskelig.

Hvis vi i dette øyeblikket lukker øynene og puster dypt inn noen få ganger vil vi være i stand til å kontrollere visse følelser. Det er perfekt for å unngå en diskusjon eller å si noe som vi senere vil angre på.

  • Bevisst eller dyp pusting forteller hjernen vår at alt går bra og at vi ikke trenger å bekymre oss.
  • Vi anbefaler også at du ikke venter til du er i en stressende situasjon før du begynner å puste bedre. Gjør det i stedet til en vane som vil forandre deg til en mer rolig person.

3. Legg presset til side

En mann som biter negler

Noen ganger dukker nervene opp når vi krever for mye av oss selv. Vi håper at alt går perfekt, noe som får oss til å miste søvn og vi klarer ikke å være rolige. Vi kan ikke akseptere feilgrep eller feil, og kanskje er det derfor vi ikke tillater oss selv å slappe av.

Dette betyr selvfølgelig ikke at vi skal slutte å forvente det beste fra oss selv. I stedet bør vi godta at ting til tider ikke går slik vi hadde forventet.

I stedet for å spørre oss selv: Hva vil gå galt? Endre det til: Hva vil gå bra? Selv når vi blir utsatt for dårlige nyheter eller erfaringer, kan vi lære av det som har skjedd.

4. Ikke bekymre deg for tingene du ikke kan kontrollere

Det finnes et arabisk ordtak som sier: “Hvis problemet har en løsning, hvorfor er du bekymret? Og hvis problemet ikke har en løsning, hvorfor bekymrer du deg?”

Det finnes mange ting som vi ikke har makten til å endre, forbedre eller kontrollere. Paradoksalt nok er dette de tingene som gjør oss mest nervøse.

At det regner dagen for bryllupet ditt, at det er en ulykke på motorveien eller at kollegaen din er syk dagen dere har et viktig møte er alle ting overlatt til tilfeldighetene. Du bør lære å møte dem på best mulig måte.

Dette vil avlaste noe av presset ditt og la deg nyte livet litt mer.

Ta en titt på denne artikkelen: Oppdag hvordan stress påvirker hjertet

5. Strategier for å kontrollere nervene dine: Kom i kontakt med naturen

Strategier for å kontrollere nervene dine: Kom i kontakt med naturen

Å sette seg i en park, dra på camping og høre fuglene synge eller å gå langs strandkanten er alle aktiviteter som anbefales for å kontrollere nervene.

Å komme i kontakt med naturen har en nesten “magisk” og uforklarlig effekt.

Kanskje skyldes det at det tillater oss å gå tilbake til en mer ren og ekte tilstand, eller så skyldes det et møte med moder jord. Sannheten er at disse berømte “fluktene” til et sted utenfor byen lader opp batteriene på en imponerende måte.

Å vandre i skogen eller på fjellet, å vandre ved viker eller klipper og å overnatte mer enn en natt på et sted som ikke er forurenset med lys eller lyder er alt viktig for ikke å være så nervøs.

Du kan dra nytte av helgene dine og ikke bare vente på ferier for å nyte denne store fordelen.

Det kan interessere deg ...
Lær alt om de cervicale spinalnervene
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Lær alt om de cervicale spinalnervene

De cervicale spinalnervene går fra C1 til C8. De består av sensoriske og motoriske fibre, som betyr at de er blandede nerver. Les artikkelen for å ...



  • Folkman S. Personal control and stress and coping processes: A theoretical analysis. J Pers Soc Psychol. 1984;
  • Anderson ND, Lau MA, Segal Z V., Bishop SR. Mindfulness-based stress reduction and attentional control. Clin Psychol Psychother. 2007;
  • Lyubomksky S, Sheldon KM, Schkade D. Pursuing happiness: The architecture of sustainable change. Review of General Psychology. 2005.
  • Koenig HG. Concerns about measuring “spirituality” in research. J Nerv Ment Dis. 2008;