5 måter å finne ut om du har symptom på isjias

· januar 26, 2017
Det er en god idé å rådføre seg med en spesialist for å se om du har isjias og få riktig behandling. Dette er fordi noen symptomer på isjias, som kan forsvinne over tid, samsvarer med symptomene på andre helseproblemer.

Det finnes helsemessige problemer som enkelt kan diagnostiseres. Men det finnes også andre problemer, som symptom på isjias, som vi noen ganger kan forveksle med noe annet.

Kanskje det verker i beinet ditt på grunn av utmattelse. Likevel bør du ikke ignorere at dette kan være et symptom på isjias, ettersom denne bevisstheten vil hjelpe deg med å bekjempe dette helseproblemet.

Hvis du opplever smerter på baksiden av beinet ditt, så kan det være grunn til bekymring. Dette er fordi det kan virke som en enkel krampe, men faktisk kan være noe annet, spesielt hvis du opplever andre symptomer som nummenhet eller prikking som strekker seg til foten din.

Videre bør du være oppmerksom på om smertene i leggen blir verre når du hoster eller nyser.

Fortsett å lese denne artikkelen for å finne ut om du kan lide av isjias.

Det første du bør vite er at isjias ikke er en sykdom, men et helseproblem. Det oppdages heller ikke så lett, med mindre du opplever mer enn 80% av smerten i det ene beinet og ryggen.

Men hvordan vet du sikkert om du har isjias?

1. Du har svake knær

svake-knaer

Sannheten er at når du lider av dette helseproblemet så kan du oppleve smerter i et kne, som strekker seg til hele beinet. Når denne smerten oppstår i begge beina, krever det øyeblikkelig legehjelp.

Vil du lese mer: 4 ting knærne kan si om helsen din

For eksempel, når du opplever de sistnevnte symptomene, kan det være at du må få en hasteoperasjon. Men det er mer vanlig å oppleve smerten bare i det ene beinet. Dette skjer fordi isjiasnerven kommer i klem.

Denne nerven starter fra ryggraden og ender ved foten, og når den blir klemt kan du få symptom på isjias. Dette er fordi hoftenervenes funksjon endres. På dette punktet begynner du å oppleve ulike typer uønskede opplevelser: smerter, svakhet og kribling.

Smerter er svært vanlig. Det som er alarmerende er når smertene er kombinert med svakhet i kneet eller beinet.

Når leger ser dette problemet forekomme i bare ett ben, vet de at det er et tegn på en form for helseproblem. Derfor det bør være en advarsel for deg også.

2. Du kan ikke lenger løpe

Det er vanskelig å se om den smerten idrettsutøvere opplever i bena sine er et tegn på isjias. Dette er fordi isjias og piriformis-syndrom har nesten de samme symptomene. Imidlertid er den andre tilstanden mer vanlig enn den første.

Videre er kribling, smerte og nummenhet i beinet symptomer på begge disse helseproblemene. Du kan også lide av en annen tilstand hvis symptomene oppstår. Dette er grunnen til at du bør gå til legen umiddelbart hvis du har noen av disse symptomene.

Ved å ignorere advarslene som kroppen din gir deg kan du gjøre situasjonen verre.

Selv om vi alle tror at idrettsutøvere er veldig sunne, så må du aldri overse smerter eller ubehag selv om du faller under denne kategorien.

Det er bedre å kvitte seg med eventuelle trivialiteter enn å måtte ta pauser når du praktiserer dine favorittaktiviteter.

3. Symptom på isjias: Du har vondt

isjias-smerter

Vi har allerede fortalt deg at smerte er svært vanlig i mange helsemessige forhold, selv om det er et veldig viktig symptom på isjias. Men når du drar til legen din du bør du være tydelig og konkret på hva slags smerter du har.

Kanskje du er interessert i dette: Lindring av isjias

Det er ikke nok å bare si at du har vondt.

Dette er fordi legene kan behandle smerter på mange måter, for tilstander som ikke nødvendigvis er isjias.

Doctor Jacob Teitelbaum (forfatter av verk som “Real Cause, Real Cure: The 9 Root Causes of the Most Common Health Problems and How to Solve Them!) presenterer noen viktige teknikker for å finne ut om du har isjias:

  • Bruk tommelen til å forankre fingrene og skyv fingrene over den nedre ryggmuskulaturen, som ovenfor på bildet.
  • Prøv å finne punkter på ryggen som gir deg smerte.
  • Hvis smertene forårsaker et svakt rykk som går helt ned til tærne, er det svært sannsynlig at du har isjias.

4. Hvis du består denne testen

Denne testen vil fortelle deg om du har isjias eller ikke. Det du må å gjøre er å legge deg ned og strekke tærne.

Med hjelp fra en annen person skal du så løfte opp beinet og strekke det ut mellom 30 og 70 grader. Personen som hjelper deg må løfte beinet opp og sjekke om du gjør testen riktig.

Hvis du opplever smerter i hele beinet, bak kneet og denne smerten når tærne dine etter å ha gjort denne øvelsen, betyr dette at du har isjias.

Vi anbefaler at du besøker en fysioterapeut eller en lege for å utføre denne testen. Husk at å gjøre bevegelsene brått eller feil kan gjøre symptomene enda verre.

5. Noe annet som skjer i kroppen din

smerter-i-korsryggen

Bortsett fra rygg-, kne- og beinsmerter, kan et annet symptom på isjias bli funnet hvis du merker at noe i kroppen din har endret seg. Det kan for eksempel være at du mister kontrollen over tarm- og blære-funksjonen.

Ifølge leger kan dette være et tegn på at du trenger akutt kirurgi.

Alan Hilibrand, en talsperson for the American Academy of Orthopedic Surgeons (AAOS), sier at denne situasjonen er uvanlig.

Hvis du føler at ryggsøylen legger mye press på nerven som kan påvirke blæren og tarmen, ta kontakt med legen din for å unngå at denne skaden blir permanent.

De gode nyhetene: Isjias forsvinner

Den gode nyheten er at isjias forsvinner i 80% av tilfellene. Men vi vet ennå ikke om dette er fordi en plate i ryggraden flyttes tilbake til sin opprinnelige plass, eller om isjiasnerven ikke lenger er i klem.

Det du kan gjøre mens du lider av isjias, er å ta anti-inflammatoriske medisiner, for å lindre smertene. Du bør også fullføre den fysiske behandlingen som legen anbefaler.

Selv om isjias er midlertidig i de fleste tilfeller, så vil symptomene dessverre trolig vare i mer enn 3 måneder.

I alle fall er det alltid viktig å gå til legen og følge hans eller hennes anbefalinger, selv om smertene kan forsvinne midlertidig.