6 lite kjente effekter angst har på kroppen

Visste du at angst kan forårsake kjevesmerter? I dagens artikkel skal vi ta en titt på noen av de mindre kjente effektene angst har på kroppen.
6 lite kjente effekter angst har på kroppen

Siste oppdatering: 07 april, 2022

Foruten hodepine, skjelvinger og svette hender, er du kjent med noen lite kjente effekter av angst på kroppen? Dette er effekter som ikke er så lette å legge merke til med det blotte øye, men som viser seg med angst og forårsaker ubehag.

I dagens artikkel vil vi avsløre hva de er og andre interessante fakta som vil hjelpe deg bedre å forstå viktigheten av å søke profesjonell hjelp og ta det første skrittet for å lære å bedre håndtere følelser.

Lite kjente effekter angst har på kroppen

Angst kan ha ulike effekter på kroppen. Noen er lettere å legge merke til med det blotte øye enn andre, men alle er utvilsomt like irriterende for de som opplever dem.

La oss ta en titt.

1. Utvidede pupiller

pupila dilatada a causa de la ansiedad
Utvidede pupiller indikerer en tilstand av årvåkenhet i kroppen. Derfor kan dette symptomet også oppstå når vi opplever angst.

Å ha utvidede pupiller kan skyldes (blant andre årsaker) en tilstand av våkenhet som opprettholdes over tid. Derfor er det inkludert blant de ukjente effektene av angst. Pupillutvidelse som ikke er relatert til lav lysfølsomhet er et symptom på et underliggende problem som må oppdages og behandles.

Når angsten er veldig høy, er det vanlig å oppleve dette uvanlige symptomet som kan forårsake svimmelhet, å se merkelige lys eller en reduksjon i visuell kvalitet.

Det er nødvendig å forstå at hensikten med angst er å beskytte oss mot en risiko eller trussel. Derfor er en av de fysiologiske reaksjonene til det vegetative nervesystemet pupilledilasjon. Dette fenomenet har en helt bestemt hensikt: å kunne ha en klarere og mer omfattende visjon om hva som omgir oss for å kunne flykte.

Hamilton Anxiety Scale (1959), som er rettet mot å måle graden av denne tilstanden, har også oppført utvidelse av pupillene som en av de 15 indikatorene på angst.

Vi tror du kanskje også liker å lese denne artikkelen også: Fordelene med fysisk aktivitet for angst og panikk

2. Vanskeligheter med å svelge

En annen lite kjent effekt angst har på kroppen er problemer med å svelge når du spiser, drikker eller til og med svelger spytt. Denne tilstanden er kjent som “globus hystericuseller “en klump i halsen”.

Faktisk utførte Aguirre Álvarez, Martínez Lemus og Núñez Orozco (2005) en studie der denne tilstanden er detaljert og inkludert innenfor somatoforme lidelser.

Dette symptomet er igjen relatert til dysfagi og er tydelig somatisering av angst. Det er knyttet til kjertlene som har ansvaret for å produsere spytt. Hovedmålet til kroppen med dette symptomet er å reservere all væske for å ta vare på musklene, fordi de må hjelpe oss å løpe eller å flykte.

3. Mindre kjente effekter av angst: Hodepine

Effekter av angst
En annen av de lite kjente effektene av angst er en intens hodepine, som gjør det vanskelig å konsentrere seg.

Angst vil føre til at alle kroppens årer og arterier trekker seg sammen for et helt spesifikt formål: å gi mer blod til musklene.

Derfor er sirkulasjonen mer intens og favoriserer vasokonstriksjon, noe som fører til en klassisk hodepine. Denne typen hodepine er vanligvis mer vanlig tidlig på dagen og om kvelden.

Derfor er en annen av de lite kjente effektene av angst en intens hodepine, som gjør det vanskelig å utføre ulike aktiviteter og til og med å konsentrere seg.

Du kan også lære mer om angst her: Hvordan hjelpe noen med generalisert angstlidelse

4. Smerter i kjeven

Det er visse områder av kroppen hvor angst og stress har en tendens til å samle seg i større grad. Her snakker vi om nakke, skuldre, rygg og kjeven.

Hvis du merker at kjevesmerter er mer intense om morgenen og til og med går opp til ørene, lider du mest sannsynlig av bruksisme. Det betyr at du biter sammen tennene på grunn av stress og angst om natten.

Det er nødvendig å konsultere en lege i dette tilfellet, siden selv om en tannskinne kan hjelpe i disse tilfellene, er det beste alternativet å jobbe med å behandle kildene til angst for å håndtere dem riktig.

5. Hyppigere vannlating

En av de ukjente effektene angst har på kroppen har å gjøre med antall ganger vi kan gå for å urinere i løpet av kort tid.

Slik sett er det mulig at vi alle har opplevd det på et eller annet tidspunkt: når vi står overfor en angstsituasjon, for eksempel en eksamen eller et jobbintervju, går vi på do for å urinere flere ganger.

  • Dette er et vanlig faktum, men samtidig et merkelig faktum. Når vi lider av angst, produserer nyrene vanligvis mindre urin. Grunnen? Å spare på væske for å tilby dem til musklene.
  • På sin side, på grunn av det grunnleggende behovet for å eliminere unødvendige vekter for å flykte raskere, beordrer hjernen oss til å gå på do for å eliminere urin, noe som får oss til å gå så mange ganger.

6. En følelse av ‘uvirkelighet’, en av de lite kjente effektene angst har på kroppen

En av de ukjente effektene av angst er svimmelhet og følelsen av “uvirkelighet”.

Dette høres kanskje rart ut, men de som har vært utsatt for en periode med angst eller veldig intenst stress vil vite hva vi snakker om. Dette skjer når du plutselig har en tydelig følelse av at det som omgir deg ikke er ekte. Det er som å se på verden utenfra og ikke føle seg som en del av den.

Hvorfor er det sånn? Vel, vi må først og fremst si at hvis dette fenomenet oppstår ofte, bør vi diskutere det med en lege eller psykolog. Det er ofte forårsaket av følgende hendelseskjede:

  • Intens angst påvirker lungene.
  • Derfor har vi en tendens til å puste veldig fort. Når vi samler for mye oksygen, er det vanlig å oppleve to ting: den første er hyperventilering, og den andre er å merke en viss uvirkelighetsfølelse.
  • Derfor behandler ikke hjernen denne situasjonen ordentlig, og det er vanlig å legge merke til denne ubehagelige følelsen.

Hva skal du gjøre når du lider av angst konstant?

Når angst er et konstant element i livet ditt, er det nødvendig å se etter løsninger. For å gjøre dette, snakk med noen du stoler på og be om hjelp. På denne måten kan du begynne å lære å bedre håndtere følelsene og tankene dine, og viktigst av alt, lære mestringsstrategier for å kunne leve og nyte livet ditt.

Husk at, i tillegg til å ha en innvirkning på et psykologisk nivå, kan angst ta sin toll på fysisk helse, i ulike aspekter som vi ikke alltid er klar over. Av denne grunn er det viktig å søke hjelp for å løse det og sikre ditt velvære.

Det kan interessere deg ...
Fire strategier for å kanalisere angst på 15 dager
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Fire strategier for å kanalisere angst på 15 dager

Vil du lære å kanalisere og lindre angst? Det første du bør huske på er at det tar tid å gjøre det ordentlig.



  •  Gray, J. A. (1985). The neuropsychology of anxiety. Issues in Mental Health Nursing7(1–4), 201–228. https://doi.org/10.3109/01612848509009455
  • Keil V, Hepach R, Vierrath S, Caffier D, Tuschen-Caffier B, Klein C, et al. Children with social anxiety disorder show blunted pupillary reactivity and altered eye contact processing in response to emotional faces: Insights from pupillometry and eye movements. J Anxiety Disord. 2018;
  • Martínez Lemus H, Núñez Orozco L. Manifestaciones pseudoneurológicas de los trastornos somatomorfos. Rev Mex Neurocienc. 2005;
  • Lai HH, Rawal A, Shen B, Vetter J. The Relationship Between Anxiety and Overactive Bladder or Urinary Incontinence Symptoms in the Clinical Population. Urology. 2016;98:50–57. doi:10.1016/j.urology.2016.07.013