Hvordan hjelpe noen med generalisert angstlidelse

Støtte fra nær familie og venner er veldig viktig for personer med generalisert angstlidelse. I denne artikkelen gir deg noen tips om hvordan du kan hjelpe.
Hvordan hjelpe noen med generalisert angstlidelse

Siste oppdatering: 24 juli, 2021

Vi føler oss alle bekymret på et eller annet tidspunkt i livet, spesielt i stressende eller truende situasjoner. Imidlertid er det mennesker der angst er overveldende, hyppig og vanskelig å kontrollere. I disse tilfellene kan de ha en generalisert angstlidelse (GAD). Personer med generalisert angstlidelse bekymrer seg for mye i hverdagslige situasjoner.

De føler seg til og med ukomfortable ved mindre omstendigheter, som å komme for sent til en avtale. Dette kan påvirke sosiale forhold, arbeid og skole.

Derfor er det veldig viktig at de får riktig støtte og behandling. Hvis du kjenner noen med generalisert angstlidelse kan du hjelpe dem med å føle seg bedre.

Hva er generalisert angstlidelse?

American Psychological Association definerer det som overdreven angst og bekymring for en rekke livshendelser. Voksne med denne lidelsen er ofte opptatt av jobbansvar, helse, økonomi, familie og husarbeid. Barn pleier å bekymre seg for hvordan de har det på skolen.

De viktigste egenskapene til denne lidelsen er at angst og bekymring er vanskelig å kontrollere. På samme måte er intensiteten, varigheten og frekvensen av angsten uforholdsmessig i forhold til alvorlighetsgraden av hendelsen.

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-V) sier at for å kunne diagnostisere denne lidelsen nøyaktig, må overdreven angst og bekymring være tilstede i minst 6 måneder.

I tillegg har de følgende psykiske og fysiske plager:

  • Rastløshet, nervøsitet eller følelse av å bli fanget
  • Utmattelse
  • Konsentrasjonsvansker og søvnløshet
  • Irritabilitet
  • Muskelspenninger
Kvinne med angst.

Hvordan hjelpe noen med generalisert angstlidelse

Å leve med generalisert angstlidelse forårsaker lidelse. Derfor er støtten til de rundt viktig for å hjelpe dem til å føle seg bedre.

Mange vet imidlertid ikke hvordan de skal tilby riktig hjelp. Det er vanlig at familie og venner griper inn fordi de tror de hjelper, men de gjør det noen ganger bare verre. Ta hensyn til disse tipsene for å forhindre at dette skjer.

Finn ut hvordan det føles

Det begynner med å spørre dem hva de føler og hvordan de har det. Det er normalt for dem å svare “Jeg har det bra.” Men hvis du merker at de er anspente eller urolige kan du fortelle dem at det ikke ser ut som de har det bra.

Tanken er å skjønne hva de opplever og ikke anta det fra vårt eget perspektiv.

Mennesker med generalisert angstlidelse: Lytt og vær empatisk

Når du kommuniserer følelser og tanker må du ikke avbryte eller gi unødvendige råd. Hvis du griper inn, kan du prøve å gi empatiske svar.

En vanlig feil er å avvise smertene. Noen ganger prøver vi å hjelpe med å si “få humøret opp” eller “ikke bekymre deg.” Denne typen svar hjelper ikke situasjonen, selv om du mener det bra.

Valider følelsene deres

Å være empatisk innebærer forståelse, legitimering og validering av andres følelser. Ikke klandre eller bagatellisere det de føler. En måte å gjøre dette på er for eksempel å fortelle dem at du også har opplevd angst og vet hvor vanskelig det kan være.

Mennesker med generalisert angstlidelse: Forbli rolig

En annen vanlig feil er å bli lei seg på den engstelige personens vegne eller bekymre seg for angsten. Det beste du kan gjøre er å holde deg rolig for å roe dem ned. For å gjøre dette er det best å snakke rolig, slappe av i kroppen og fortelle dem at du er der for å hjelpe.

Det er normalt at de som er nær personen med angst føler seg frustrert og utmattet under prosessen. Hvis du føler dette, søk hjelp. Det er vanskelig å være en støttefigur hvis du ikke selv har det bra.

Foreslå og oppmuntre dem til å søke profesjonell hjelp

Hvis det er en person som ikke har fått profesjonell omsorg og en diagnose, er støtte fra kjære viktig for å ta det første skrittet. Finn spesialister (psykologer, psykiatere eller psykiske helseorganisasjoner) og foreslå disse.

Hvis de ikke ønsker å få hjelp fra en profesjonell må du ikke tvinge dem til å ta den avgjørelsen. En måte å overbevise dem på er å lære om tilgjengelige behandlinger og vise dem fordelene hvis de velger å bruke noen av dem.

Mennesker med generalisert angstlidelse: Gå med dem til behandlingen

Prøv å tilby hjelp ofte, selv om de allerede har begynt å få støtte fra en spesialist. Støtte fra nære mennesker har vist seg å hjelpe pasienter til å begynne å føle seg bedre.

Lær om generalisert angstlidelse for å hjelpe

Det er mange studier og publikasjoner om mennesker med generalisert angstlidelse. Ideelt sett bør du lære så mye du kan om symptomene, behandlingene og forebyggingen. Jo mer du vet, jo bedre håndterer du situasjonen og du vil gi bedre hjelp.

Mann med angst.

Å hjelpe med generalisert angstlidelse er en viktig oppgave

Generell angstlidelse kan være vanskelig å diagnostisere. Symptomene er ikke fokusert på ett enkelt problem. Angsten er ofte moderat, kronisk, og det er ingen panikkanfall. Generelt sett er det en følelse av bekymring som vi alle har noen ganger.

Imidlertid er det forskjellig fra en generell bekymring. Dette er mindre alvorlig, og du kan legge det til side.

Generalisert angstlidelse vanskelig å kontrollere, og den starter ofte uten en åpenbar årsak. Mens noen pasienter kan beskrive hva som gjør dem nervøse, kan andre ikke.

Mange mennesker med denne lidelsen har levd med symptomer i årevis uten å søke profesjonell hjelp. I disse tilfellene kan det være fordi saken deres er alvorlig. Imidlertid er klinisk behandling viktig for å oppnå velvære.

Det kan interessere deg ...
4 tips for å overvinne emosjonell spising
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
4 tips for å overvinne emosjonell spising

Visste du at du kan overvinne emosjonell spising? Å spise mat uten å føle seg sulten er et større problem enn det kan se ut.



  • American Pshychological Association. APA Dictionary of Psychology: generalized anxiety disorder [Internet]. American Pshychological Association, 2021. 8 de marzo de 2021: https://dictionary.apa.org/endogenous-depression
  • Amercian Psychiatric Association. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM 5. Quinta Edi. London: Amercian Psychiatric Publishing; 2013. 222-226 p.
  • Capafons, Antonio, Tratamientos psicológicos eficaces para la ansiedad generalizada. Psicothema [Internet]. 2001;13(3):442-446. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72713309
  • Marrero Quevedo Rosario J., Carballeira Abella Mónica. El papel del optimismo y del apoyo social en el bienestar subjetivo. Salud Ment  [Internet]. 2010; 33( 1 ): 39-46. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252010000100005&lng=es.
  • Morrison J. DSM-5. Guía para el diagnóstico clínico. Manual Moderno, editor. México; 2013. 191-193 p.