6 matvaner som forårsaker angst og depresjon

april 10, 2017
Visste du at å spise et sunt kosthold også kan bidra til å holde hjernen din frisk? Lær om forholdet mellom dårlige matvaner og angst og depresjon.

Visste du at depresjon kan være forårsaket eller bli forverret av maten du spiser?

Mange tenker vanligvis at et sunt kosthold gir oss en slank, sunn kropp.

Men dette er ikke den eneste fordelen at du får fra gode matvaner. Å spise et sunt kosthold hjelper deg også til å ha et sunt sinn.

Selvfølgelig er det mange faktorer som påvirker når du virkelig føler deg bra.

Men noen dager kan du føle deg treg, trøtt, trist, eller umotivert uten noen åpenbar grunn.

På grunn av dette, bør du vite om forholdet mellom matvaner og både angst og depresjon.

1. Koffeinavhengighet

Noen ganger er kaffe det eneste som holder deg i gang i løpet av dagen. På morgenen drikker du en kopp kaffe før arbeid. Deretter drikker du en annen midt på dagen for å holde deg våken og holde rutinen gående.

Dessverre kan koffein ha toksiske effekter på hjernen.

Når du drikker det hele tiden, blir det en daglig nødvendighet. Kroppen begynner å gjøre det grunnleggende for å fungere.

På grunn av dette, når det er et fravær av koffein, faller serotonin-nivåene dine. Dette forårsaker angst, irritabilitet og en mangel på konsentrasjon.

Dette er en dårlig vane som du bør slutte med så snart som mulig.

2. Et kosthold med for mye sukker

I dag forbruker folk i gjennomsnitt 16 spiseskjeer sukker per dag. Å spise mat som inneholder for mye sukker er en av de verste vanene for helsen.

Det viktigste sukker gjør er å påvirke serotoninnivået ditt. Serotonin er et hormon som regulerer mange kroppsfunksjoner. Disse inkluderer:

  • Søvnsykluser
  • Kontrollere smerte
  • Mangelen på karbohydrater
  • Fordøyelse

Lave nivåer av dette hormonet er forbundet med tilstander av depresjon. På den annen side, ettersom det arterielle trykket stiger, øker også produksjonen av kortisol.

Dette kan også øke skjoldbrusk-hormonproduksjonen og forårsake problemer for fordøyelsessystemet.

Disse problemene inkluderer en økt risiko for å ha problemer med reproduksjon, fruktbarhet og ufrivillig abort.

3. Drikke alkohol

De fleste vet at alkohol er en depressiva.

På tross av dette er vi alle fristet til å drikke et par glass mer uten å innse konsekvensene. Og etter det, er det den berømte bakrusen neste dag.

Alkohol, i tillegg til bare å være en depressiva, er sentralstimulerende.

Dette betyr at det undertrykker dine glutamat-nevrotransmittere. Men, samtidig øker det signalstoffer som hemmer immunforsvaret.

På grunn av dette vil dine tanker, tale og bevegelser bli tregere. Og jo mer du drikker, jo sterkere vil du føle virkningene.

Dette er grunnen til at folk virker aggressive eller impulsive etter å ha drukket litt alkohol. Som du kan forestille deg, kan dette påvirke din mentale helse svært negativt.

4. Å spise for mye fritert mat

Alle har hatt en dårlig dag på et eller annet tidspunkt. Det er normalt at når du er såret, vender du deg til de tingene som gjør at du føler deg bedre.

De vanligste matvarene i disse tilfellene er:

Hvor mange ganger har du spist disse tingene, og virkelig følt deg bedre? Sannheten er at fritert mat ikke bare påvirker deg i øyeblikket. Etterpå vil du nesten alltid føle de negative effektene av hva du har spist.

Kanskje du er vant til disse dårlige matvanene. Dette kan være fordi du ikke egentlig vet hva disse matvarene gjør for din mentale helse.

Fritert mat er tilberedt med hydrogenerte oljer. De inneholder også transfett som skader kroppen din og får deg til å gå opp i vekt.

På samme tid blir de løst forbundet med depresjon.

5. Spise store mengder salt

Noen mennesker liker salt. Hvis du er en av dem, bør du vite at å spise for mye salt er veldig dårlig for din generelle helse.

Salt øker blodtrykket. Dette gjør at hjertet ditt arbeider hardere enn normalt.

I tillegg, når du spiser så mye salt, er det sannsynlig at du vil utvikle problemer. Disse kan være både fysiske og psykiske.

De vanligste problemene er:

  • Depresjon
  • Følelser av frustrasjon
  • Tretthet
  • Fiendtlighet
  • Harme

Det er viktig at du har en balansert mengde salt i kosten.

Vi vet at mat uten salt er ikke så velsmakende. Men du bør vite at å gradvis endre denne vanen er svært nyttig.

6. Hoppe over frokost

Noen mennesker liker egentlig ikke frokost. Men, visste du at frokost virkelig er det viktigste måltidet i løpet av dagen?

Når du ikke spiser frokost, reduserer du hjernefunksjonene dine. Dette er fordi du får den til å fungere uten energi.

Hvis du er utsatt for å lide av depresjon, trenger hjernen din all energien mulig for å holde deg oppe.

Hvis du hopper over frokosten i lang tid, blir kroppen din vant til å ikke spise. Det er derfor du ikke føler deg sulten på denne tiden av dagen.

Dette er en av de matvanene som definitivt kan føre til et helseproblem.

På grunn av dette, er det alltid bedre for deg å spise frokost. Din kropp og sjel vil takke deg!

FRA NETTET