6 oppvarmede matvarer som kan gjøre deg syk

Oppvarming av mat er en god måte å spare penger på og unngå avfall; imidlertid kan visse oppvarmede matretter faktisk skade helsen din.

Oppvarming av mat er veldig vanlig hos mange som ønsker å nyte et måltid senere eller redusere matavfallet.

Selv om det er et konsept som mange har praktisert i mange år over hele verden, har det nylig blitt oppdaget at det i noen tilfeller kan være skadelig for helsen din.

 European Food Information Council har advart om at oppvarmet mat som ikke er riktig tilberedt kan få alvorlige konsekvenser for helsen.

Dette skyldes at visse stammer av bakterier vokser eksponentielt når de utsettes for et miljø med temperaturer mellom 40° og 150 °C.

Dette øker risikoen for å pådra seg en sykdom eller andre fordøyelsesproblemer som oppblåsthet, kolikk eller luftproblemer.

Fordi det er mange som ikke vet hvilke matvarer som ikke skal varmes opp, vil vi vise deg de 6 vanligste matvarene du aldri bør varme opp.

1. Ris

ris

Ris er en av de matvarene som varmes opp oftest. Mens dens tekstur og smak holder seg godt i romtemperatur, inneholder kornene små bakteriesporer som kan forårsake matforgiftning når de aktiveres av varme.

Etter tilberedning vil det å utsette ris for høye temperaturer øke sannsynligheten for å pådra seg matforgiftning.

Det er best å spise risen så snart den er kokt, og innen 24 timer.

Matforgiftning fra ris forårsaker ubehag i magen, betennelse og, i verste fall, oppkast og diaré.

2. Poteter

Poteter er en veldig næringsrik mat som kan brukes i både varme og kalde oppskrifter. Risikoen oppstår når potetene varmes opp eller har stått utenfor kjøleskapet for lenge.

Dette gir bakterier, som, når de kommer på innsiden av kroppen, forårsaker fordøyelsesbesvær og symptomer på matforgiftning.

Den beste måten å unngå å kaste dem på, er ved å mose dem eller bruke dem i en kald salat.

3. Stangselleri

stangselleri

Mange liker å bruke rå stangselleri fordi den gir en interessant smak til salater og supper.

Men når du bruker den i varme oppskrifter, er det best å spise alt når det er kokt for å unngå risikoen for forgiftning etter oppvarming.

Denne grønnsaken inneholder nitrater som, når de utsettes for varme, lager stoffer som er skadelige for helsen.

I høye konsentrasjoner kan de faktisk konvertere til nitritt, som øker risikoen for å utvikle kreft.

4. Rødbeter

Rødbeter er veldig populære grønnsaker og har blitt verdsatt i naturmedisin på grunn av sine betydelige mengder av antioksidanter, vitaminer og mineraler.

Problemet oppstår når de blir utsatt for høye temperaturer. Akkurat som stangselleri inneholder rødbeter en liten mengde nitrater som ikke er helt bra for helsen din.

På den annen side foreslår ernæringseksperter at den beste måten å dra nytte av denne grønnsakens vegetabilske egenskaper på, er ved å spise den rå i salater eller blandet inn i smoothies.

5. Kylling

kylling

For å trygt spise kylling er det veldig viktig å sørge for at den er blitt grundig stekt.

Salmonella er veldig vanlig hos fugler, og for dårlig stekt kylling øker risikoen for infeksjon.

Sjekk at alle deler er gjennomstekt og at det ikke er noen områder som er for rosa eller saftig.

For å forhindre fordøyelsesproblemer må man spise kyllingen så snart den er stekt og unngå oppvarming av den senere. Kylling er en av de oppvarmede matvarene som kan gjøre deg syk hvis det ikke gjøres riktig.

Selv om smaken holder seg godt, kan sammensetningen av proteiner gi forandringer som kan føre til negative reaksjoner i magen.

Hvis du ikke spiser alt på en gang, kan kylling varmes opp, bare på en lavere temperatur.

6. Sopp

Proteiner i sopp ødelegges lett ved innvirkning av enzymer og visse mikroorganismer.

Romtemperatur på sopp som er kokt kan være dødelig på grunn av dette.

Vi anbefaler ikke å varme opp sopp etter første tilberedning fordi det kan føre til betennelse i magen, oppblåsthet og i noen tilfeller diaré.

Imidlertid synes det ikke å være et problem så lenge sopp varmes opp til en temperatur over 70 ° C.

Som oppsummering på denne artikkelen må du huske på at ingrediensene i matvarene er forskjellige og gjennomgår endringer når de utsettes for høye temperaturer. Det betyr at visse oppvarmede matvarer er farlige.

Sørg for å dekke til maten neste gang du varmer opp mat slik at varmen fordeles jevnt.