6 unormale grunner til at du føler hjertebank

· mars 7, 2018
Mangel på fysisk aktivitet, akkurat som overdreven fysisk aktivitet, kan være en utløser for hjertebank. Derfor må du lete etter noe midt mellom dem for å ta vare på helsen din.

Er du en av dem som føler hjertebank, men du vet ikke hva som forårsaker det? Selv om du kanskje ikke tror på det, varierer årsakene til denne hjertebanken sterkt, og de er ikke alltid åpenbare.

Det er mange grunner til at man føler hjertebank. I dag skal vi dele noen av de viktigste. Oppdag dem (men ikke bekymre deg mer enn nødvendig for dem) sammen med oss.

Hva er egentlig hjertebank?

Hjertebank

Før vi snakker om årsakene til at man kan føle hjertebank, bør du vite at det er en tilstand hvor hjertet har en tendens til å føles tungt. Dette skjer fordi det slår mye raskere enn normalt.

Noen mennesker beskriver denne følelsen som en blafrende følelse.

Hjertebank pleier å være ledsaget av:

Årsakene til at du føler hjertebank

Hvis du opplever uvanlig hjertebank, er det viktig at du tar en titt på livsstilen din. Generelt vil små endringer være nok til å løse dette problemet.

1. Angst

Nervøs kvinne med angst

Angst er en av hovedårsakene til at du føler hjertebank. Det er viktig at du vet hvordan du kontrollerer dine følelser når du er i ferd med å oppleve et panikkanfall.

Hjertebank forårsaket av angst har ikke en stor risiko, men du bør prøve å berolige deg selv og ta kontroll over dine følelser, slik at problemet går raskt bort.

Et alternativ for å overvinne det, er å legge seg ned og tenke på noe fint eller avslappende. Dette vil hjelpe deg å glemme hjerterytmen din.

Litt etter litt vil du føle at hjertet ditt går tilbake til å slå ved normal hastighet.

Det er også lurt å unngå koffein når du går gjennom en tid med angst og bekymring. I stedet bør du velge en kopp kamille– eller myntete.

Vi anbefaler: 10 matvarer som beroliger angst naturlig

2. Stress

Hvis du ofte blir stresset, kan hjertet ditt lide. Derfor, den andre grunnen til at du kan føle hjertebank, er en veldig travel livsstil.

Dette skyldes at blodstrømmen senkes, og dette kan forårsake problemer med blodtrykk og hjerte.

Hvis du har opplevd konstant hjertebank i de siste dagene, prøv å:

  • Tren mer for å frigjøre energi og stress
  • Ha en roligere livsstil
  • Lag en definert tidsplan for arbeidet ditt

 3. Mangel på fysisk aktivitet

Mangel på fysisk aktivitet

Er du en av de personene som pleier å unngå sport for enhver pris? Kanskje du burde begynne å trene igjen slik at du kan leve et sunnere liv.

Selv om du ikke tror det, er lite eller ingen fysisk aktivitet en av grunnene til at du kan føle hjertebank. Det er viktig at du trener i minst 30 minutter to ganger i uken.

For mange mennesker vil bare noe så enkelt som å gå hjemmefra til jobb eller gå til matbutikken være nok. Imidlertid sier mange eksperter innen fitness at du bør gjøre fysiske aktiviteter der det eneste målet er trening.

I utgangspunktet, hvis du ikke tar deg tid til å ta på deg sporty klær og planlegge aktiviteten din, vil ikke kroppen din og sinnet ditt registrere aktiviteten som trening.

4. Overdreven fysisk aktivitet

Vi vet allerede at for mye av noe aldri er bra. Derfor er også det å trene for mye like ille som å ikke gjøre det i det hele tatt.

De negative effektene er enda mer merkbare hvis du er 40 år eller eldre, eller hvis du velger å trene med høy intensivitet.

Dette er en annen grunn til at du føler hjertebank, selv om resten av kroppen din føles bra. For å sikre at dine fysiske aktiviteter ikke forårsaker hjertebank, husk å:

  • Gjør aktivitetene med en rytme som passer dine personlige evner.
  • Start aktivitetene dine lett og gjør dem tyngre eller vanskeligere etterhvert som du blir bedre.
  • Be om hjelp fra en treningsinstruktør.
  • Rådfør deg med legen din før du starter med en ny type sport.
  • Tøy ut før du begynner å trene.

Ikke gå glipp av: Prøv en 15-minutters treningsrutine for å brenne fett

5. Lavt blodtrykk

Kvinne hos lege med lavt blodtrykk

Lavt blodtrykk er en tilstand som pleier å være veldig farlig. Det angriper hjertet direkte og kan derfor forårsake hjertebank og følelsen av tyngde i hjertet.

Hvis legen din har diagnostisert deg med lavt blodtrykk, er det svært viktig at du gjør alt han forteller deg at du skal gjøre for å hjelpe hjertet ditt. Det viktigste er at du ikke lar det bli verre, og at du ikke trenger å bytte medisiner.

For å holde hjertet ditt fra fare, kan du begrense deg til en enkel tur hver dag.

6. Tidligere hjertesykdommer

Tidligere hjertesykdommer

Har du noen gang hatt en hjertesykdom? Noen mennesker har hjerteproblemer i barndommen eller som et barn, som forsvinner over tid.

Problemet er at tid, stress og dårlige vaner kan være noen av de mulige årsakene til at du kan føle hjertebank.

Hvis du har en tidligere tilstand, er det viktig at du husker å:

  • Unngå overdrevne mengder av koffein og alkohol.
  • Trene regelmessig, men ikke overdrevet.
  • Kontinuerlig bekrefte eventuelle endringer i medisinering med legen din.

Som du kan se, er de uvanlige grunnene til at du kan føle hjertebank svært forskjellige. Vi anbefaler at du alltid er oppmerksom når du føler hjertebank.

Hvis de er isolerte og sjeldne, bør du ikke bekymre deg. Du bør imidlertid ta det som et tegn på at du bør begynne å lede en sunnere livsstil.

Hvis hjertebanken din oppstår ofte, bør du se legen din eller en hjertespesialist så snart som mulig.