7 alvorlige konsekvenser av søvnmangel

· september 2, 2018

En eller annen gang i livet, opplever de fleste av oss symptomer på søvnmangel. Dårlig kvalitet på søvnen, eller ikke mange nok timer, kan gjøre det vanskelig å konsentrere seg. Det kan også gjøre at du blir klumsete, døsig og fysisk trett. I tillegg vil det neste morgen synes på hele deg at du har hatt en dårlig natt. Det de aller fleste mennesker dog ikke vet, er at mangel på søvn kan føre til alvorlige og langvarige konsekvenser for helsen din.

I henhold til Verdens helseorganisasjon (WHO) bør gjennomsnittspersonen få mellom syv og åtte timer med søvn hver natt. Dette er de timene som trengs for å opprettholde god fysisk, emosjonell og mental helse. Dessverre er det slik at jobb, livsstil og teknologi stjeler timer vi egentlig skulle ha brukt til å sove. Flere og flere mennesker melder at de opplever dårlig kvalitet på søvnen sin.

En nylig utført studie fra universitetet i Texas, fant at mennesker som syv netter på rad sover i færre timer enn det som er minimum anbefalt, opplever genetiske forandringer som kan lede til seriøse helseproblemer. Dette er problemer som fedme, hjertesykdommer, hukommelsestap med mer. Dersom du er en person som sover seks timer eller mindre hver natt, bør du være klar over de alvorlige helserisikoene forbundet med søvnmangel.

Økt risiko for slag på grunn av søvnmangel

Kan du forhindre hjerneslag?

En studie utført av Mayo-klinikken i USA, oppdaget av mennesker som ikke sover godt har en større risiko for hjerneslag. Voksne som sover i seks timer eller mindre per natt, har opptil fire ganger større sannsynlighet for å vise symptomer på slag.

Risiko for fedme

Folk som synes det er vanskelig å sove eller som sover mindre enn seks timer hver natt, har en tendens til å ha større appetitt. De opplever også ofte en større trang til mat som er rik på kalorier. Mangelen på søvn leder til mange hormonelle endringer som igjen påvirker appetitten.

Dårlig søvn kan også ha langtidseffekter, noe som spesielt gjelder for fedme. I henhold til flere studier, vil søvnmangel provosere frem betydelige endringer i kroppens nivå av ghrelin og leptin. Dette er hormoner som er ansvarlig for å regulere appetitten.

Økt risiko for diabetes

bukspyttkjertelen-diabetes

En studie fra Center for Disease Control, fant at dårlig søvn er relatert til en økt risiko for kroniske sykdommer som diabetes type 2. Personer som sover dårlig er også mindre sensitive til insulin.

Hukommelsestap

Det er ingen hemmelighet at dårlig søvn kan føre til at du føler deg mer glemsom og mindre konsentrert. Det folk flest ikke vet er at på lang sikt kan de utvikle seriøse kognitive problemer dersom de ikke sover nok.

Selv bare en natt innimellom der du sover dårlig kan medføre tap av hjernevev. Dette er fordi at når vi ikke lykkes med å sove, øker mengden blod i hjernens molekyler. Dette leder til skader på hjernen. En studie utført av universitetet i California, fant at mangel på søvn leder til «hjerneskade».

Økt risiko for å bli forkjølet

influensa

Å sove mindre enn de anbefalte timene, svekker immunforsvaret ditt. Dette øker sannsynligheten for at du kan bli forkjølet eller få influensa. Disse funnene er et resultat fra en studie utført ved universitetet Carnegie Mellon.

Ikke gå glipp av:

Fire gode vaner for å styrke immunforsvaret ditt

Hjertesykdom

Når du ikke får nok søvn, produserer kroppen din flere kjemiske substanser og hormoner som kan føre til hjertesykdommer. Denne konklusjonen kommer fra en studie som ble publisert i European Heart Journal. Den hevder at folk som sover mindre enn seks timer per natt har 48% større sannsynlighet for hjertesykdom.

På den annen side, sier en studie publisert av Harvard Health Publications, at mangel på søvn relateres til høyt blodtrykk, tette årer og hjertefeil.

Mulig økt risiko for kreft

Kreft

En studie fra American Cancer Study, fant at det å ikke få nok søvn kan relateres til en økt risiko for tarm- eller brystkreft. Denne studien ble utført ved hjelp av 1.240 mennesker. De oppdaget at mennesker som sover i mindre enn seks timer per natt, har dobbelt så stor sannsynlighet for å oppleve tarmpolypper. Disse kan over tid utvikle seg til å bli ondartede.