7 gode grunner til å spise agurk hver dag

januar 24, 2018
De gir deg hydrering, de er et flott verktøy for å hjelpe deg med å gå ned i vekt, de har antiinflammatoriske egenskaper, og i tillegg hjelper de deg med å bekjempe stress - magisk! Pass på så du ikke overser agurkene!

Agurker tilhører samme plantefamilie som gresskar og vannmelon. Det er derfor de har lignende fantastiske egenskaper: de er rike på vann, friske, og har noen fantastiske fordeler for de som ønsker å bli kvitt noen kilo. Trenger du virkelig flere grunner til å spise agurk?

Faktisk er det enda flere fordeler med agurker enn det som møter øyet, så mye at vi virkelig burde spise dem på daglig basis. Våre barn og eldre slektninger kan også dra nytte av deres fantastiske egenskaper.

Så, hvis du tenker at agurker bare er nyttige når du behandler de mørke sirklene under øynene dine (eller at de egentlig bare er vann), kan du ikke ta mer feil. Agurker er en skattekiste med naturlige fordeler.

Vi oppfordrer deg til å starte med å innlemme agurk i ditt daglige kosthold – på helt naturlige måter, selvfølgelig.

7 gode grunner til å spise agurk oftere

Agurk

Først vil du sannsynligvis vite hvorfor du ved å bare spise en agurk hver dag, kan oppnå en næringsboost.

En av grunnene kommer fra vitamin B-gruppen. Disse vitaminene er fantastiske for å fremme cellehelsen og helsen til nervesystemet.

Dessuten vil agurker gi deg folat, vitamin C, kalsium, jern, magnesium, kalium og sink. Så, hvis du leter etter måter å tilsette dem i dine vanlige matretter på, er det enkelt å få alle fordelene vi skisserer under og mer.

1. De er bra for hjernen din

Først av alt: agurker inneholder et spesiell anti-inflammatorisk flavonol som er flott for å fremme hjernens helse.

Hovedfunksjonen er å øke forbindelsen til nevronene. Derfor hjelper agurker deg med å ta vare på hukommelsen din, samt å beskytte nerveceller fra aldersrelaterte skader.

Les også: 8 matvarer du bør spise for å ha en sunn hjerne

2. De er en fantastisk naturlig anti-inflammatorisk grønnsak

I tillegg holder agurk kroppen vår «frisk» på mange måter.

Selve friskheten hos denne grønnsaken gir oss en god ide om hva den gjør for det organiske nivået i kroppen vår. Takket være hydreringen den gir, nærer faktisk agurken våre celler og øker et stort antall interne prosesser.

Og i tillegg: Agurkekstrakt er også flott for å redusere smerte og infeksjoner. Dette skyldes egenskaper som hemmer enzymer som produseres når vi lider av indre betennelser.

3. Å spise agurk bidrar til å redusere stressnivåer

Agurkjuice

Som vi fremhevet ovenfor, er agurker rike på vitaminer fra vitamin B-komplekset. Dette inkluderer vitamin B1, vitamin B5 og vitamin B7 (også kjent som biotin).

Denne familien av vitaminer er ekstremt effektiv for å berolige nervesystemet og lindre virkningen av stress og angst.

Hvis du lager en juice med agurk og eple, eller drikker en blanding av agurkvann og sitron, har du en flott naturlig måte å bekjempe stress på.

4. De forbedrer fordøyelsen

Agurker er superrike på to av de viktigste elementene når det gjelder fordøyelsen: vann og fiber.

Venn deg til å spise en deilig agurksalat med sesamfrø og eplecidereddik på daglig basis. Ditt fordøyelsessystem vil takke deg!

Dessuten, for de som plages av magesyre, kan agurker være en god naturlig medisin. Denne magiske lille grønnsaken reduserer også pH-nivåene i magen. Dette betyr at symptomene på magesyre vil være mindre alvorlige.

Og til slutt: agurkskallet har et høyt nivå av uløselig fiber. Dette er flott for å bekjempe forstoppelse og forbedre intern transitt.

Les også: 5 naturlige smoothies som bidrar til å regulere fordøyelsen din

5. Å spise agurk hjelper deg med å passe på vekten din

Dette er en av de mest kjente faktaene om agurker. Faktisk er de en viktig del av de fleste vekttapregimer.

Imidlertid er det viktig å huske at når du ønsker å miste noen få kilo, er det ikke en god vei å følge et restriktivt kosthold.

Agurk er bra, men ikke glem resten.

I tillegg er det viktig at du husker å opprettholde et balansert kosthold som inneholder alle elementene: proteiner, karbohydrater, enumettet fett osv.

Så vær kreativ når du slanker deg. Kombinere agurk med andre grønnsaker, frø og frukt for å gå ned i vekt på den sunne – og deilige – måten!

6. Agurker tar vare på hjertet ditt

Agurkskiver

I tillegg inneholder agurker høye nivåer av kalium, noe som er flott for å regulere blodtrykket. Det er viktig at vi oppnår og opprettholder en god balanse mellom kalium og natrium.

Kalium er også vår allierte fordi det virker som en elektrolytt. Dette betyr at det er et positivt ladet ion som regulerer cellulære funksjoner.

Takket være dette, hjelper det oss med å ta vare på nervesystemet, muskelkontraksjonene og hjertefunksjonene.

7. Du kan spise agurk for å komme deg fra utmattelse

Det er lett å føle seg utmattet i vår hyper-travle moderne verden. Føler du deg utbrent, nærmer deg grensen din, eller lider av spenningshodepine når du kommer hjem fra jobb? I så fall bør du unne deg en fersk hjemmelaget matrett med agurk.

Dette kan være i form av en salat, en naturlig juice eller en tallerken som inneholder et utvalg av frisk frukt og grønnsaker. Dette vil hjelpe deg å hente deg inn fra dagens stress.

Dette skyldes at agurker inneholder lignan-polyfenoler som pinoresinol og lariciresinol, samt fytonæringsstoffer, vitamin K, kobber og mangan.

Takket være de mange næringsstoffene de gir, er agurker gode til å bekjempe næringsdefekter som kommer med tretthet og utmattelse.

Alt i alt, håper vi at de som ønsker å ta vare på kostholdet sitt og begynne å føle seg bedre hver dag, ikke vil nøle – det er agurk som gjelder!

FRA NETTET