7 måter å kontrollere diabetes på i løpet av juleferien

Lider du av diabetes eller høyt blodsukkernivå? Nyt festlighetene litt mer mens du følger disse rådene.
7 måter å kontrollere diabetes på i løpet av juleferien

Siste oppdatering: 26 desember, 2020

Det er lett å miste kontrollen over det du spiser i løpet av høytiden. Folk tilbereder vanligvis spesielle måltider, arrangerer fester der alkohol serveres og deler tradisjonelle desserter med venner og naboer. Lær 7 måter å kontrollere diabetes på i løpet av juleferien!

Selv om noen ikke trenger å bekymre seg for å gå inn i en periode med overskudd, bør pasienter med diabetes holde øye med hva de spiser og drikker. Tross alt kan et dårlig valg ende opp med å ødelegge festen fullstendig.

Selv om det kan virke «ufarlig» å gjøre et unntak i ny og ne, er det viktig at du iverksetter tiltak som vil hjelpe deg å respektere kostholdet ditt i henhold til din tilstand.

Dette er grunnen til at vi ønsker å dele syv vaner som enhver person med diabetes bør praktisere for å opprettholde god helse i løpet av høytiden.

Finn ut hva de er!

Måter å kontrollere diabetes på: Tren!

Kontroll diabetes med trening

Daglig trening er en av de beste vanene som gagner helsen til pasienter som har høyt blodsukkernivå.

I løpet av juleferien liker imidlertid noen å slappe av og forlate rutinen til etter nyttår. Sannheten er at dette kan være kontraproduktivt – og det trenger ikke være slik.

  • Det er ikke skadelig å ta en kort pause, men å trene spiller en avgjørende rolle for å regulere blodsukkeret.
  • Dette bidrar til å holde stoffskiftet i et godt tempo, spesielt hvis du spiser mye mer enn normalt.

Oppretthold en tidsplan

Distraksjoner og fri fra jobben er normalt i løpet av høytiden, noe som fører til at endringer vises i den daglige timeplanen eller vanene dine.

Pasienter med diabetes bør være forsiktige med denne situasjonen siden tilstanden deres krever at de gjør visse ting til bestemte tider.

Vi anbefaler at du leser denne artikkelen: Slik lærer du barnet ditt tidsplanlegging

Måter å kontrollere diabetes på: Ta smarte valg

Ta smarte valg

Bare fordi du har diabetes, betyr det ikke at du ikke kan nyte et høytidsmåltid. Det er imidlertid viktig å ta gode valg, slik at du ikke lider av høyt blodsukkernivå etter at du spiser.

Det finnes mange sunne oppskrifter som lar deg kontrollere diabetes og inntaket av karbohydrater og sukker, noe som kan øke glukosenivået.

  • Ideelt sett bør du velge retter laget med grønnsaker, fullkorn og magert kjøtt.
  • Frukt i sirup eller søt juice bør unngås.
  • For å unngå å bukke under for «fristelser», er det best å holde seg borte fra buffetbordene.

Mål blodsukkeret ditt regelmessig

Å teste blodsukkeret ditt regelmessig er en vane som kan forhindre problemer relatert til diabetes i løpet av ferien.

Denne enkle testen vil fortelle deg at alt er stabilt, eller det kan finne noe som krever din umiddelbare oppmerksomhet i tide.

  • Hvis du merker en alarmerende økning, bør du besøke legen din.

Måter å kontrollere diabetes på: Øk vanninntaket ditt

Øk vannforbruket ditt

Å drikke vann og andre sunne drikker hver dag er en praksis som bidrar til å rense blodet og hjelper deg å unngå kriser på grunn av diabetes.

Fordi du kanskje unner deg noe i overflod i løpet av ferien, er det viktig å inkludere med mer vann i kostholdet ditt.

Begrens alkoholinntaket

Oddsen er at legen din også anbefalte at du burde unngå å innta alkoholholdige drikker når du ble diagnostisert med diabetes.

I løpet av ferien er det verdt å huske denne anbefalingen.

  • Kvinner kan innta opptil en drink per dag (for eksempel en cocktail, en øl eller et glass vin).
  • Menn kan innta opptil to drinker per dag.
  • Generelt sett er det bedre å velge en punsj eller en «mocktail» som ikke inneholder alkohol.

Måter å kontrollere diabetes på: Spis moderate porsjoner

Spis moderate porsjoner

Personer med diabetes bør spise mat av høy kvalitet. Det betyr imidlertid ikke at de kan spise så mye av maten som de vil.

Uansett hvor sunne rettene du spiser i løpet av julen er, bør du alltid velge porsjoner som er i moderasjon: ikke for lite, ikke for mye.

Lider du av diabetes eller høye blodsukkernivå? Nyt festlighetene litt mer mens du følger disse rådene.

Det kan interessere deg ...
Diabetes øker risikoen for brudd
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Diabetes øker risikoen for brudd

Blant alle komplikasjonene som kan komme med diabetes, er den økte risikoen for brudd en av de største. Les mer om dette i denne artikkelen!



  • Jenkins DW, Jenks A. Exercise and Diabetes: A Narrative Review. J Foot Ankle Surg. 2017 Sep-Oct;56(5):968-974. doi: 10.1053/j.jfas.2017.06.019. PMID: 28842107.
  • Lean ME, Te Morenga L. Sugar and Type 2 diabetes. Br Med Bull. 2016 Dec;120(1):43-53. doi: 10.1093/bmb/ldw037. Epub 2016 Oct 5. PMID: 27707695.
  • Jeong JN. Effect of Pre-meal Water Consumption on Energy Intake and Satiety in Non-obese Young Adults. Clin Nutr Res. 2018 Oct;7(4):291-296. doi: 10.7762/cnr.2018.7.4.291. Epub 2018 Oct 31. PMID: 30406058; PMCID: PMC6209729.