7 matvarer som forhindrer hårtap

oktober 20, 2015
Takket være det høye innholdet av vitamin B6 og folat, bidrar fullkornsprodukter til at blodet får nok oksygen. Slik kommer det nok næring til håret og det både gror fortere og blir sterkere.

Hårtap har mange årsaker: Stress, bruk av kjemikalier, varme, hormonelle endringer med mer. Det mange som sliter med hårtap ikke tenker over, er at kosthold kan være en av årsakene bak dette problemet. Kosthold kan også bidra med løsningen. I denne artikkelen kan du lese om hvordan du kan forhindre hårtap gjennom skikkelig ernæring.Vi sier at mat kan være en av hovedårsakene bak hårtap fordi kroppen var får alle næringsstoffene den trenger for å fungere ordentlig, gjennom maten vi spiser. Hår får næring gjennom hårsekkene. Nøkkelen er å ha en diett som er rik på de viktige næringsstoffene som strengs for å holde håret vårt sunt og vakkert.

Dersom du sliter med omfattende hårtap, er det best at du snakker med en lege slik at dere kan finne ut av hva som er årsaken til dette problemet. Uansett hva som er årsaken til hårtapet ditt, vil den maten vi skal ta for oss her, promotere hårvekst, behandle og forhindre hårtap, og sørge for at håret ditt blir mykt som silke.

Antioksidanter

Frukt og grønnsaker er hovedkilden til naturlige antioksidanter. Ved å legge disse matvarene til kostholdet ditt, vil du styrke håret og fremme hårvekst. Vi anbefaler at du øker inntaket av denne maten, spesielt frukt og grønnsaker som er rike på C-vitamin, som appelsiner, sitroner, kiwi, brokkoli og spinat. Disse matvarene er nøkkelen til kollagenproduksjon, som er et essensiellt komponent i hår og vev.

Uløselig fiber

2-havre

Uløselig fiber finnes i fullkornsprodukter som ris, hvete, havre og rug. Fiber er viktig for kroppens evne til å regulere insulin, et hormon som er satt i nær forbindelse med menn og skallethet. Fullkorn inneholder i tillegg vitamin B6 og folsyre, som sørger for at hårsekkene får oksygen.

Grønne bladgrønnsaker

I tillegg til at de inneholder mange antioksidanter, er grønne bladgrønnsaker også kjente for sitt høye innhold av jern. Jern stimulerer og styrker hårveksten. Derfor anbefaler vi at du spiser mye av denne typen mat som f.eks. bladbete, rosenkål, spinat, reddiker og arugula.

Sink

3-selleri

Sink er et essensielt næringsstoff som katalyserer viktige kjemiske reaksjoner blant kroppens mange ulike enzymer. Den viktigste egenskapen i forbindelse med hår er at sink bidrar med energi og dannelse av protein. En av de beste kildene til sink er kjøtt, der du i tillegg får jern, proteiner og vitaminene B12 og B6. Alle disse assosieres med forebyggelse og behandling av hårtap. Sink finnes også i matvarer som selleri, asparges, fiken, poteter og aubergine.

Mat som inneholder folsyre og biotin

Disse to substansene hjelper hverandre med å balansere den metabolske aktiviteten ved hurtigdelende celler, som hår, negler og hud. Biotin finnes i mat som brød, korn, nøtter, erter og bananer. Folsyre finnes i biff, kalkun, kyllinglever og i bønner som kikerter og svarte bønner.

Vitamin A

4-egg

Mangel på A-vitamin kan også føre til hårtap. Dette vitaminet er ansvarlig for at talgkjertlene ikke blokkeres eller tørker ut. Talgkjertlene holder hårsekkene fuktige og forhindrer dermet hårtap. A-vitamin hjelper også med å levere oksygen til hårcellene, samt at vitaminet styrker håret og bidrar til hårvekst. Legg til mat som egg, grønnsaker, fiskeolje, solsikke og oliven i dietten din. Disse kan hjelpe deg med å ta opp mer A-vitamin.

Vann

Vann er en svært sunn og rimelig drikke. Vann er også viktig for å holde håret sterkt og sunt. Ekspertene anbefaler at en drikker minst åtte glass vann om dagen. Ikke overdriv bruken av brus, energidrikk og alkohol.

FRA NETTET