7 vanlige årsaker til overflødig tarmgass og flatulens

august 15, 2017
Det er ubehagelig, det er pinlig … og det kan skyldes noen svært vanlige dårlige vaner. Lær om årsakene til overflødig tarmgass og hvordan du kan behandle det!

Tarmgass og flatulens er et av de vanligste og mest uunngåelige problemene for mange mennesker.

Tarmgass er forårsaket av bakteriene som lever i tarmene dine. Imidlertid kan indre problemer eller reaksjoner på eksterne agenter gjøre det verre.

Selv om det ikke er et alvorlig helseproblem, er det noen ganger så vanlig at det blir et pinlig problem for personen som lider av det. Tross alt kan gass samle seg og forårsake ubehagelig, pinlig lukt.

På grunn av dette er det viktig å vite hva som forårsaker tarmgass og hva du kan gjøre for å redusere det.

I dag ønsker vi å dele de syv vanligste årsakene til tarmgass, slik at du kan ta de nødvendige trinnene for å unngå dem.

1. Ubalanser i din bakterielle flora

tarmgass

Et overskudd av tarmgass kan være et resultat av en ubalanse i bakteriene som beskytter tarmene.

Dette problemet er vanlig etter å ha lidd av en fordøyelsessykdom, som gastroenteritt eller en infeksjon.

Fordi pH-verdien i magen har en tendens til å forandres raskt, kan tarmgassproduksjonen øke og visse bakterier trives.

I disse tilfellene er det en god idé å konsumere mer probiotiske og prebiotiske matvarer. Disse er gode for å gjenoppbygge tarmene dine med sunne bakterier.

Se også: To ingredienser for å bekjempe sure oppstøt og gastritt

2. Fermentering av mat i tarmen

Noen bakterier som er tilstede i fordøyelseskanalen din, er ansvarlige for gjæring av bestemte matvarer for å lette deres nedbrytning i fordøyelsesprosessen.

Denne aktiviteten oppstår vanligvis i tykktarmen. Noen ganger kan imidlertid bakterier passere inn i tynntarmen og generere tidlig gjæring.

Siden maten her ikke er fullstendig fordøyet, vil gassene øke gjennom hele systemet til du frigjør dem.

Den verste delen er at dette kan føre til oppblåsthet, smerte og andre symptomer som påvirker livskvaliteten din.

3. Å spise for fort

De som fullfører lunsjen sin på bare noen minutter, uansett grunn, har en tendens til å lide av regelmessige episoder av tarmgass.

Dette skyldes at de ender opp med å svelge store mengder luft under måltidene. Dette øker i sin tur mengden gass i tarmene og fører til raping og flatulens.

4. Overdrevet forbruk av meieriprodukter

Selv om noen mennesker aldri har problemer med å prosessere meieriprodukter, kan de utvikle noen alvorlige problemer over tid.

Alder og vanlig eksponering for visse faktorer kan redusere nivåene av enzymet laktase. Som du kanskje vet, er laktase ansvarlig for å fordøye meieriprodukter.

Hvis du utvikler fordøyelsessymptomer eller problemer etter å ha spist denne typen mat, kan du være laktoseintolerant.

I dette tilfellet er den eneste løsningen å unngå å spise meieriprodukter. I stedet kan du erstatte meieriprodukter med laktosefrie alternativer.

5. Hormonelle endringer

De hormonelle endringene som kvinner gjennomgår under overgangsalderen, sammen med hormonrelaterte sykdommer, kan føre til overdreven oppbygging av tarmgass.

Selv om forskere ennå ikke har funnet ut hvilke hormoner som forårsaker denne reaksjonen, gjennomgår de som lider av det noen svært klare endringer i fordøyelsessystemet.

For å kontrollere symptomene og redusere forekomsten deres, bør du få mer mosjon og drikke rikelig med vann.

6. Glutenfølsomhet

Tarmgass kan være et klart tegn på matallergi eller andre lidelser, som for eksempel cøliaki.

Disse autoimmune forholdene kan føre til alvorlige problemer med absorpsjon. Dette kan i sin tur føre til små brudd i tynntarmen. Da utløser dette betennelse i magen, smerter og andre symptomer som forhindrer riktig fordøyelse.

Det er derfor viktig å identifisere denne tilstanden i tide, spesielt fordi du trenger å gjøre endringer og modifikasjoner i kostholdet ditt for å kontrollere problemet.

Vi anbefaler å lese: 10 tegn på at du har glutenintoleranse

7. En oppbygging av avfall

Forstoppelse, eller oppbygging av avfall i tarmene, er en potensiell årsak til tarmgass og andre fordøyelsessykdommer.

Når avfallet forblir i tykktarmen, endrer det bakteriefloraen og kroppen produserer mer tarmgass enn normalt.

I tillegg har tarmene dine problemer med å absorbere næringsstoffer og kvitte seg med avfallet kroppen din ikke trenger.

Når du lider av denne tilstanden, er det en god idé å øke inntaket av vann, fiber og andre matvarer som har fordøyelsesegenskaper.

Husk at den mest effektive måten å kontrollere dette problemet på er å forbedre dine matvaner. Dette inkluderer å redusere inntaket av produkter som stimulerer gassproduksjon.

Vurder alle disse anbefalingene og snakk med legen din dersom du tror det er nødvendig.

FRA NETTET