8 ting du aldri visste om overgangsalderen

januar 18, 2016
Ditt sosiale liv må kanskje sitte i baksetet i denne fasen av livet ditt, siden mange kvinner føler behov for å vie mer tid til seg selv. Dette er en veldig positiv side ved overgangsalderen.

Overgangsalderen er en normal fase av livet som oppstår hos kvinner når de er mellom 45 og 55 år. I løpet av denne tiden vil eggstokkene stoppe eggløsningen, noe som gjør at det ikke lenger er mulig å bli gravid. De reduserer produksjonen av hormoner som østrogen og progesteron som produserer andre endringer i kroppen som forårsaker en rekke symptomer som kan vare i mange år.

De vanligste symptomene på overgangsalderen er hetetokter, svetting og humørsvingninger blant andre. I tillegg til disse kjente tegnene, det er andre symptomer som de fleste kvinner ikke er klar over, men trenger å vite om for et mer fullstendig bilde av denne nye syklusen. Vi vil dele 8 viktige fakta du trenger å vite om overgangsalderen.

Endringer i hjerterytmen i overgangsalderen

hjerteslag

Hjerteslagene kan bli endret, spesielt i pre-overgangsalderens stadier. På dette stadiet rapporterer mange kvinner at hjerteslagene deres er sterkere og i noen tilfeller er dette et midlertidig symptom på et hjerteproblem. Ifølge eksperter på området kan dette symptomet skyldes hormonelle forandringer.

Økning i dårlig kolesterol

Østrogen er et av de hormonene som er ansvarlige for regulering av menstruasjoner og å kontrollere nivåene av LDL (dårlig) kolesterol og økende nivåer av HDL (god) kolesterol. Når produksjonen av dette hormonet begynner å avta i løpet av overgangsalderen, har nivåene av dårlig kolesterol en tendens til å øke, mens det gode kolesterolet vanligvis blir lavere. Den gode nyheten er at denne effekten kan forebygges ved å ha en sunn livsstil i årene før overgangsalderen starter.

Mangel på vilje til å opprettholde et sosialt liv

Overgangsalderen er et stadium i livet hvor man har en tendens til å være innadvendt på grunn av alle humørsvingningene og følelsene. Denne endringen er lettere lagt merke til i ekstroverte siden de begynner å adoptere holdninger som påvirker deres sosiale liv.

I begynnelsen av denne fasen vil de fleste kvinner begynne å reflektere over seg selv og føle et behov for å vie mer tid til seg selv. I dette aspektet, kan det være noe virkelig positivt ettersom kvinner føler trang til å oppleve ting som de la bort for å gjøre andre mennesker glade.

Tid for å bli «grønn»

bli-grønn

Mange matvarer som selges på markedet inneholder høye konsentrasjoner av kjemikalier som kan blokkere hormoner og forårsake ubalanser i kvinner som går gjennom overgangsalderen. Det er viktig å begynne å spise mer økologisk mat og unngå den som inneholder parabener, ftalater og BPA. En god måte å gjøre dette på er å spise mer frukt og grønnsaker, som er gode kilder til de næringsstoffene kroppen din trenger for å bekjempe symptomer på overgangsalderen.

Håret ditt vil lide av noen konsekvenser

De hormonelle endringene som følger overgangsalderen påvirker helsen til håret ditt, noe som gjør det finere, svakere og tørrere, noe som kan få den til å falle ut i store mengder. Av denne grunn er det veldig viktig å spise et sunt kosthold for å få mer vitaminer, mineraler og proteiner, samt unngå kjemiske produkter og varmeelementer.

Økning i følsomhet

økning-av-følsomhet

De hormonelle endringene i overgangsalderen kan sette deg på en følelsesmessig berg- og dalbane som kan resultere i større følsomhet og en betydelig økning i libido.

Økning i behovet for å sove

På grunn av hormonelle endringer, er det ingen overraskelse at behovet for å sove øker under overgangsalderen. Du vil sannsynligvis oppleve å måtte ta flere lurer, selv om de ikke bør være lengre enn 30 minutter, fordi det kan føre til endringer i normal søvnsyklus.

Hetetokter

hetetokter

Dette er en av de vanligste symptomene på overgangsalderen, men ikke mange kvinner vet hvordan de skal holde hetetoktene fra å påvirke deres livskvalitet. Det bør bemerkes at denne ubehagelige følelsen av varme skjer om natten og at den kan hindre deg fra å få en god natts søvn. Konsekvensene oppleves påfølgende dag med økt irritabilitet og sliten hud.

Hva kan kvinner gjøre? I disse tilfellene, er de beste tingene man kan gjøre å bruke løstsittende klær, bruke laken og putevar laget av pustende materiale, og om nødvendig, sove med en vifte på. Ikke glem at avspenningsteknikker også kan være nyttige.

FRA NETTET