8 ukjente helsefordeler med kanel

mai 7, 2017
Kanel kan være svært effektivt for personer som har diabetes, men snakk alltid med legen din før du legger det til i din vanlige behandling eller modifiserer det på noen måte.

Kanel er et av de eldste krydderne i verden. Det er kommer fra Sri Lanka og er hentet fra treet Cinnamomum verum. Det er veldig populært over hele verden takket være dets bruk på kjøkkenet og ellers i hjemmet.

I dag skal vi dele noen av de mange helsemessige fordelene med kanel som kanskje kan overraske deg.

8 fordeler med kanel for helsen

De helsemessige fordelene med kanel er godt kjent. Kanelens helbredende kraft kan bidra til å lindre mange forskjellige plager, takket være noen av dens aktive forbindelser (cinnamaldehyde, cinnamyl acetat og cinnamyl alcohol).

Den inneholder potente anti-inflammatoriske, antimikrobielle, antibakterielle og antikoagulerende egenskaper som kan brukes i alternativ medisin for å behandle en rekke sykdommer.

Den er en utmerket kilde til polyfenoler, antioksidanter og mineraler som mangan, kalsium, jern og kostfiber. La oss lære mer om 8 av dens beste helsemessige fordeler.

1. Behandling av diabetes type 2

Fordelene med kanel for behandling av diabetes type 2 er velkjente. Når du spiser kanel på tom mage samt etter hvert måltid, hjelper det å redusere nivået av glukose i blodet.

Dette er mulig takket være dens innhold av cinnamtannin B1, som stimulerer insulinreseptorer og hemmer et enzym som deaktiverer dem. Dette gjør det lettere for cellene å utnytte glukose.

2. Forbedrer fordøyelsen

Noen av forbindelsene i kanel, inkludert jern, kostfiber og kalsium, forbedrer normal funksjon av fordøyelsessystemet.

Gallesalter holder seg til disse forbindelsene og fjernes fra kroppen din. De kan være skadelig for tarmene dine hvis de ikke utvises riktig fra fordøyelseskanalen.

I tillegg til det, brukes kanel til å bekjempe diaré fordi det regulerer tarmkramper. Den kan også anvendes for å behandle irritabel tarm syndrom.

3. Stoppe kvalme og oppkast

Kanel er bra for behandling av kvalme og oppkast. Fordi det er et naturlig middel kan gravide ta det for å bekjempe den irriterende morgenkvalmen i første trimester av svangerskapet.

4. Influensa og luftveislidelser

Dette krydderet er godt kjent for sin nytteverdi i behandling av forkjølelse, influensa og andre luftveislidelser.

Kun ved å tilsette et par teskjeer kanel i teen sammen med fersk ingefær kan dette hjelpe deg å redusere temperatur eller feber og stoppe hoste.

I tillegg til det kan den rike aromaen løfte humøret til de som plages med influensa.

Kanelens anti-inflammatoriske og antibakterielle egenskaper garanterer dens effektivitet i å lindre forkjølelse.

5. Beskytte mot hjertesykdom

Kanelens anti-inflammatoriske egenskaper er svært effektive mot hjertesykdom.

Den er også et godt valg når det gjelder å beskytte hjertet og blodårene, fordi den bidrar til å bekjempe dårlig kolesterol som over tid kan føre til hjerte- og karsykdommer og andre forhold.

De samme anti-inflammatoriske egenskapene kan også bidra til å helbrede betent indre vev, og redusere risikoen for hjerteinfarkt.

6. Stimulere hjernefunksjonen

Vitenskapen har vist at kanel bidrar til å stimulere hjernens funksjon hos eldre, gi bedre oppmerksomhet, anerkjennelse, hukommelse og visuelle hastighetsprosesser.

Lukten av kanel øker kognitiv funksjon og hukommelse. Det er supert når du føler deg distrahert eller opplever mangel på konsentrasjon. I tillegg til å lukte dens rike og avslappende aroma, kan du også ha litt kanel i kaffen.

7. Potent anti-koagulerende middel

Kanel hindrer blodplater i å klebe seg sammen mer enn normalt. Det er derfor dette krydderet anbefales for kvinner under menstruasjonen, da den kan redusere noen av menstruasjonssmertene og gi beroligende lettelse i løpet av denne tiden.

8. En kraftig multivitamin

Blant bestanddelene i kanel er vitamin B1, vitamin C, jern, kalium, fosfor og kalsium.

Selv om du bare trenger å konsumere en liten mengde av dette krydderet, gir det kroppen din en utmerket tilførsel av vitaminer og mineraler som er viktig for kroppens funksjoner.

Hvor mye kanel trenger du å konsumere for å få disse fordelene?

Anbefalt daglig inntak er mellom ett og seks gram. Denne mengden kan variere basert på din vekt, alder og helsetilstand.

For å dra full nytte av alle fordelene, anbefales det å konsumere mellom to og fire gram (en halv til en hel teskje).

Det er derimot ikke en god idé å medisinere seg selv, så vi foreslår at du snakker med legen din før du starter en behandling med kanel.

FRA NETTET