9 raske middager for vekttap

juni 15, 2018
For å holde de metabolske prosessene aktive er det svært viktig å konsumere mat også om kvelden. Derfor er middagen et viktig måltid, hvor vi bør velge sunne ingredienser som hjelper oss med å oppnå målet.

Et vanlig problem når vi følger en diett er at vi ikke tar oss tid til å planlegge menyen. Derfor skal vi her dele eksempler på raske middager for vekttap. Dermed slipper du å bruke mye tid på planlegging, mens du likevel følger et sunt kosthold.

Viktigheten av å spise når du er på diett

Å være på diett betyr ikke at man skal hoppe over måltider eller at vi skal begrense oss til grønnsaker og proteiner. Dette er faktisk en veldig vanlig feil man gjør når man vil gå raskt ned i vekt med en såkalt “mirakeldiett”.

For å følge en sunn diett som hjelper oss å gå gradvis ned i vekt med stabile resultater, anbefales det å følge et balansert kosthold og øke frekvensen til fem måltider om dagen. Selvfølgelig kompenserer vi for denne økningen med å spise mindre porsjoner av gangen.

Grønnsakssuppe

For å opprettholde et tilstrekkelig energinivå er det derfor viktig å følge dietten riktig. Slik unngår vi følelsen av sult og angst, som vil føre til ukontrollert inntak av mat.

Kort sagt skal middagen gi oss de siste kaloriene vi trenger i løpet av dagen. I tillegg forbereder dette måltidet oss til en god natts søvn før det er frokost neste morgen. Da kan kroppen slappe ordentlig av og få riktige mengder energi, mens vi opprettholder vitale funksjoner når vi sover.

Derfor er det viktig å spise godt til middag hvis du vil gå ned i vekt, og sunne middager for vekttap skal være en del av et balansert kosthold. Hvis vi venner kroppen til å ikke spise middag, vil vi forbrenne færre kalorier når vi hviler. Dette betyr at stoffskiftet blir mindre effektivt og vi forbrenner mindre kalorier i alle situasjoner. Dette gjør det svært vanskelig å gå ned i vekt.

Hvordan skal en balansert middag for vekttap være?

For å tilberede tilstrekkelige middager for vekttap kan vi kombinere ingredienser som er rike på karbohydrater, som ris, havre eller pasta, med for eksempel grønnsaker. Slik får vi en god mengde energi sammen med flere viktige næringsstoffer, som vitaminer og mineralsalter.

Middager for vekttap

Å bruke kjøtt, fisk eller meieriprodukter i middagen gir også proteiner. På den annen side kan vi også få disse næringsstoffene fra produkter som bønner eller tofu. Dette er spesielt interessant for vegetarianere og veganere.

Du bør lese:
Hvilke kremete grønnsakssupper er de sunneste?

Kort sagt består den perfekte middagen av en halvpart med grønnsaker, en fjerdedel med proteinrike ingredienser og en annen fjerdedel som er rik på karbohydrater. Slik får vi i oss riktige mengder av alle nødvendige næringsstoffer.

Det anbefales også å bruke lite olje når du tilbereder maten. Eksempler på dette er:

  • Grillet mat
  • Innpakket i papillote eller folie
  • Ovnsbakt mat
  • Wok

Disse metodene å tilberede mat på er svært enkle og gir oss muligheten til å lage deilige retter.

Ideer til raske middager for vekttap

For å konkludere skal vi vise deg noen eksempler på middagsmenyer, hvor du selv kan bestemme hvordan du vil tilberede dem. De kan selvfølgelig endres og tilpasses til enhver smak.

Middag 1:

  • Ruccolasalat med tomater
  • Grillet kyllingbryst
  • 2 skiver grovt brød
  • Naturell yoghurt eller et stykke frukt

Middag 2:

  • Juliennesuppe med nudler
  • Makrell med grønnsaker en papillote
  • Naturell yoghurt eller et stykke frukt
Juliennesuppe

Middag 3:

  • Grønn puré av squash med poteter
  • Sandwich med kalkun og ost
  • Naturell yoghurt med müsli

Middag 4:

  • Sommersalat med linser: rød og grønn paprika, løk, mais, sylteagurk
  • Omelett med aubergine
  • Naturell yoghurt og en infusjon

Middag 5:

  • Krydret hvit asparges
  • Ovnsbakt breiflabb med poteter og løk
  • Naturell yoghurt eller et stykke frukt

Middag 6:

  • Salat med fersk spinat
  • Fullkornspasta med tunfisk og reker
  • Fruktsalat

Middag 7:

  • Salat med poteter, raspet gulrot og bønnespirer
  • Kalkunspyd med ananas
  • Naturell yoghurt eller et stykke frukt
Salat med poteter

Middag 8:

  • Grillede grønnsaker: aubergine, paprika, løk og asparges
  • Papillote av bakt lysing med urter og 1 liten potet
  • Naturell yoghurt med müsli

Middag 9:

  • Bladbete med stekte kikerter
  • Eggerøre med 1 egg, sopp og reker
  • Fruktsalat

Som du ser kan det å blant annet bruke infusjoner og frukt til dessert bidra til å gi en metthetsfølelse. Etterfulgt av balanserte middager for vekttap gjør dette at vi bedre kan kontrollere vårt inntak av mat.

FRA NETTET