Angst hos barn: Når bør jeg være bekymret?

Symptomene på angst hos barn kan være forskjellige: Fysisk ubehag, problemer med å sovne og mer.
Angst hos barn: Når bør jeg være bekymret?

Siste oppdatering: 25 oktober, 2021

Før du svarer på om angst hos barn er grunn til bekymring eller ikke, kan det være greit å først definere det vi vanligvis kaller “angst”. Det er også viktig å avklare om det er forskjeller mellom angst hos barn og angst hos voksne.

Totalt sett er angst hos barn avhengig av mange variabler. Derfor er alder, følelsesmessige manifestasjoner eller en begrensning i daglige aktiviteter elementer vi må ta hensyn til.

Hva er angst?

Ifølge informasjon fra det Spanish Society of Outpatient and Primary Care Pediatrics er angst en del av mange kliniske bilder i barndommen og ungdomsårene. Samme kilde sier:

Patologisk angst er reaksjonen på en stimulus som oppfattes som truende, med en følelse av intens ubehag og nevrovegetative, kognitive og somatiske symptomer.

Basert på det ovennevnte, får angst hos barn – selv om det aldri er ønskelig – forskjellige egenskaper og alvorlighetsgrader. Så når manifestasjonene korresponderer med patologisk angst, må vi kanskje tenke oss om for angst hos barn.

Et lite barn klamrer seg til foreldrenes bein.
En av de hyppigste årsakene til angst hos barn er separasjonsangst.

Les også: Opposisjonell atferdslidelse hos barn

Årsaker til angst hos barn

Barn kan lide av angst av svært forskjellige årsaker. Noen av dem kan være:

  • Foreldrenes skilsmisse eller lignende tap i livet
  • Store endringer i dagliglivet, for eksempel å flytte til en annen by
  • Problemer på skolen eller mobbing
  • En historie med overgrep
  • Opplevd vold eller følelsesmessig vold hjemme

Ytterligere fakta

Centers for Disease Control and Prevention, CDC, uttaler at “Når et barn ikke vokser fra frykten og bekymringene som er typiske for små barn, eller når det er så mange frykt og bekymringer at de forstyrrer skole-, hjemmet eller lekeaktiviteter kan barnet bli diagnostisert med en angstlidelse. ”

Eksempler på forskjellige typer angstlidelser inkluderer følgende:

  • Opplever frykt angående separasjon fra foreldre (separasjonsangst), en bestemt situasjon eller noe lignende. For eksempel hunder, insekter eller å gå til legen (fobier)
  • Frykt for skole og andre steder der det er mennesker (sosial angst)
  • Å være veldig bekymret for fremtiden og om dårlige ting som skjer (generell angst)
  • Å ha gjentatte episoder med intens, plutselig, uventet frykt, sammen med kroppslige manifestasjoner (panikklidelse)

Dette i seg selv betyr ikke nødvendigvis at du ser på en angstlidelse hos barn. Så det er like skadelig å overdiagnostisere dette problemet som å undervurdere det.

Hvordan håndtere angst hos barn

En mor snakker med sønnen om angst.

Når vi oppdager symptomer på angst hos barn, er det viktig å konsultere en profesjonell for å få en diagnose og om nødvendig, behandling.

  • Symptomer på angst i barndommen kan også inkludere problemer med å sovne, samt fysisk ubehag. Dette kan inkludere pustevansker, ubehag i magen, svette, hodepine, osv.
  • På samme tid kommuniserer noen engstelige barn ikke bekymringene sine, og derfor kan symptomene gå ubemerket hen.
  • Det er viktig å gå til konsultasjon, slik at en profesjonell kan vurdere barnet og gi sin mening.

For å lindre angst hos barn: En psykolog eller psykiater

Selv om vi ikke alltid bør bekymre oss for angst hos barn, er det viktig å være oppmerksomme på det.

Om nødvendig, i tillegg til å konsultere en barnelege, kan det være viktig å søke hjelp fra en spesialist på emosjonelle og psykiske lidelser.

Til slutt er det viktig å oppmuntre foreldre til å skape et rolig, bekymringsfritt miljø for barna sine. Et ord sagt til rett tid, en gest eller en klem representerer alle sunne måter å forhindre angst på – eller, hvis den allerede eksisterer, for å redusere den.

Det kan interessere deg ...
Fordelene med fysisk aktivitet mot angst og panikk
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Fordelene med fysisk aktivitet mot angst og panikk

Fordelene med fysisk aktivitet på angst og panikk er utallige. Dette er spesielt godt å vite fordi dette er vanlige forhold i dagens verden.