Årsakene bak en fjern kjæreste

24 april, 2020
Partneren din har virket ganske fjern i det siste ... er noe galt? Var det noe du gjorde? I dag skal vi gi deg noen ledetråder om årsakene til at denne typen oppførsel oppstår og hva du kan gjøre om du befinner deg i denne ubehagelige situasjonen.
 

I det siste har du kanskje merket at du har en fjern kjæreste (det er i det minste slik du oppfatter dem).

Det er selvfølgelig naturlig å bekymre seg for dette. Det er tross alt ubehagelig og du er sikkert ikke klar over hva som foregår.

Du må imidlertid huske at det er naturlig for folk å være innadvendt til tider. Det betyr ikke nødvendigvis at det er noe galt med forholdet deres. Kanskje er partneren din stresset, har det vanskelig på jobben eller har mye å tenke på.

Likevel kan det faktisk være problemer innad i forholdet, og de bør komme frem så de kan løses. Derfor er du kanskje redd for å handle på en måte som skader forholdet enda mer i stedet for å redde det fordi du er engstelig og redd.

I dag skal vi fortelle deg hva du kan gjøre hvis du er i et forhold med en fjern kjæreste. På denne måten vil dere kanskje finne noen sunne løsninger sammen. Man må være to for å danse tango, men det hjelper om noen sette i gang dansen!

Har du en fjern kjæreste? Snakk med dem

Dette er grunnleggende hvis du ønsker å vite hva som foregår. Først må du forstå hva som foregår i tankene deres, så prøv å snakk med dem. Gjør dette på en vennlig måte uten å angripe, kritisere eller gi skyld.

Du må imidlertid huske at noen mennesker bruker avstand, stillhet og passivitet for å håndtere en konflikt i stedet for å forhandle. Hvis dette er tilfellet må dere finne en måte å kommunisere på som er sunn for dere begge eller vurdere parterapi for litt hjelp.

 

Foreslå å dra til terapi med en fjern kjæreste

Kjærestepar hos terapeut
Parterapi er en flott måte å styrke kommunikasjonen i et forhold på.

I de fleste tilfeller oppstår avstand og konflikt som et resultat av å ikke kunne uttrykke hva du føler.

Etter å ha snakket med kjæresten din merker du kanskje at de ikke klarer å uttrykke det de virkelig føler eller hva de trenger, eller kanskje du spør dem hva som er galt og de svarer “ingenting”. Da bør dere kanskje finne ut av det gjennom rådgivning. Det finnes to typer terapi:

  • Individuell terapi: her kan du jobbe med konflikter som lav selvtillit, depresjon, angst og usikkerhet. Du kan også jobbe med alle problemer du har relatert til å håndtere følelsene dine.
  • Parterapi: disse øktene er for par slik at de kan snakke med en tredjepart og motta tilbakemeldinger på måten de snakker sammen på. Målet med dette er å forbedre kommunikasjonen mellom partene.

Begge partene i et forhold må være villige til å gå til rådgivning for at det skal fungere. Hvis ikke vil det være bortkastet tid og dere vil ikke oppnå det ønskede resultatet.

Les også denne artikkelen: når partneren din ønsker å avslutte forholdet, men du ikke vil det

Finn ut av usikkerhetene dine

 
Mann og kvinne diskuterer

Det er mulig at ingen av tilfellene over stemmer for dere og at partneren din fremdeles elsker deg. Usikkerheten din er sannsynligvis problemet her. Kanskje er selvtilliten din lav. Du lever kanskje i frykt for å bli forlatt på grunn av usunn psykologisk kondisjonering og avhengighet.

Dette er ofte tilfellet når du har vært i et komplisert forhold før eller hvis du vokste opp i et giftig familiemiljø. Disse skadelige forholdene kan ha gjort deg usikker og mistroende.

Frykt og usikkerhet alene kan skade et forhold. Husk at problemene ofte bare foregår i tankene dine. Hvis dette er tilfeller er det en god idé å få emosjonell hjelp for å løse dem.

Vurder terapi med en psykolog som kan hjelpe deg med å løse problemene dine. De kan hjelpe deg å finne ut hva det er som hindrer deg i å ha et sunt forhold slik at du kan forbedre det.

Oppdag også denne artikkelen: dårlige vaner som vil ta livet av forholdet ditt

Vurder å avslutt forholdet

Etter å ha prøvd å snakket med din fjerne kjæreste og dere har prøvd terapi, er konklusjonen i noen tilfeller at de ikke elsker deg lengre eller at de ikke ønsker å fortsette forholdet av en eller annen grunn. Hvis dette er tilfellet er det på tide å avslutte det.

 

Som du husker må man være to for å danse tango.

Husk: du kan ikke fortsette et forhold med noen som ikke ønsker å være i det. Det har ikke noe å si hvor mye du fremdeles elsker dem. Unngå tigging; ikke gi tomme løfter.

Dette er ikke en personlig avvisning, men en handling av ærlighet. Noen mennesker er rett og slett ikke ment å være sammen. Godta dette å finn noen sunne måter å gå videre på. Det er kanskje vanskelig i begynnelsen, men du vil etterhvert være glad for at du ikke lenger kaster bort tiden din på noe som ikke ville fungert.

Ja, dette er en vanskelig, tung og smertefull situasjon. Du vil være ukomfortabel og ensom og er nødt til å sørge over tapet. Du vil imidlertid være lykkeligere når du har kontroll over livet og tiden din.

Det er mye bedre å føle seg ensom når du faktisk er alene enn å føle seg ensom i et forhold. Søk terapi og fyll tiden med nye, sunne opplevelser, hobbyer og venner.

Uansett hva, gi kjæresten din plass

Som vi nevnte ovenfor kan frykt og usikkerhet i et forhold føre til at du kveler partneren din når du prøver å komme nærmere dem. Dette virker imidlertid vanligvis mot sin hensikt.

Så snart du begynner å handle på denne måten vil partneren din kanskje rygge enda lenger vekk. De vil ha mer plass samtidig som du lengter etter det motsatte, noe som bare vil føre til bitterhet. Derfor er det så viktig å delta i terapi for å oppdage eventuelle usikkerheter du føler.

Du vet helt sikkert at kommunikasjon er avgjørende for et sunt forhold. Det er nødvendig å uttrykke følelsene dine til kjæresten din. Fortell dem hva du trenger og la dem gjøre det samme.

 
  • Castrillón Muñoz, E. (2008). Terapia de pareja: una mirada a sus procesos. Revista Colombiana de Psiquiatría37(1).
  • Flores, José de Jesús Vargas, Reyes, Edilberta Joselina Ibáñez, & Lira, María Luisa Hernández. (2013). Selección de pareja y diferenciación: un estudio cualitativo. Alternativas en Psicología17(29), 126-149. Recuperado em 12 de abril de 2019, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-339X2013000200009&lng=pt&tlng=es.
  • Flores Galaz, Mirta Margarita. (2011). Comunicación y conflicto: ¿Qué tanto impactan en la satisfacción marital?. Acta de investigación psicológica1(2), 216-232. Recuperado en 12 de abril de 2019, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322011000200003&lng=es&tlng=es.
  • Sebastián Pabon, Mónica Andrea. (2016). RELACIÓN DE PAREJA EN LA UNIÓN LIBRE – ESTUDIO DE CASO. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP14(2), 371-394. Recuperado en 12 de abril de 2019, de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612016000200008&lng=es&tlng=es.
  • Valdez Medina, José Luis, González-Arratia López-Fuentes, Norma Ivonne, Arce Valdez, José, & López Jiménez, María del Carmen. (2007). La elección real e ideal de pareja: un estudio con parejas establecidas. Interamerican Journal of Psychology41(3), 305-311. Recuperado em 12 de abril de 2019, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-96902007000300005&lng=pt&tlng=es.