Det beste kostholdet etter fjerning av galleblæren

· september 21, 2018
Legen din vil mest sannsynlig gi deg en liste over anbefalinger. Men denne artikkelen gir deg noen andre tips om hva du bør og ikke bør spise etter en fjerning av galleblæren.

Etter fjerning av galleblæren, eller hvis noen skal fjerne den snart, er de ofte i tvil om hva de skal spise etterpå. Legen din vil mest sannsynlig gi deg en liste over anbefalinger, men du kan fortsatt ha noen tvil.

Å ta en titt på denne listen over kosttilskudd som du bør følge, kan sikkert hjelpe deg med prosessen. Du vil se at selv om det er en noe restriktiv diett, er den ikke umulig å følge. Ved å følge disse anbefalingene, vil du absolutt helbredes på kortere tid. Hva venter du på? Gi det et forsøk i dag!

Hvorfor trenger du å gjøre noen kostholdsendringer etter fjerning av galleblæren?

Det første du bør vite er at galleblæren er et lite organ som du kan leve uten. Funksjonen er å lagre gallen produsert av leveren for å fordøye fettet du spiser.

Galleblæren

Av denne grunn, når du ikke har galleblæren, vil tarmene få problemer med å absorbere næringsstoffer fra fettrik mat. Du kan også få hyppige magesmerter og diaré.

Bra mat

Følgende er en liste over matvarer du kan spise. Det vil hjelpe deg med å skape en mer effektiv spiseplan slik at du kan unngå å få problemer med magen.

Kokte grønnsaker

Å spise grønnsaker er veldig viktig. Når du ikke har galleblæren, blir tarmrengjøringen enda viktigere. Derfor er kokte grønnsaker lettere å fordøye og vil bidra til å redusere surheten forårsaket av galle.

Denne artikkelen kan interessere deg: 8 fantastiske ting brokkoli gjør for helsen din

Problemet med rå grønnsaker er at magen din har vanskeligere for å fordøye dem. Selv om de gir samme mengde fiber, er det best å unngå dem, slik at du ikke får kroppen din til å jobbe hardere. De mest anbefalte grønnsaker er:

  • Paprika
  • Grønne bladgrønnsaker
  • Brokkoli
  • Kål
  • Gulerøtter
  • Blomkål

Matvarer som er rike på oppløselig fiber

Fiber

Å spise oppløselig fiber reduserer de negative effektene av syre i magen. Dette næringsstoffet bidrar til å eliminere galle mer effektivt og raskt. De beste alternativene er:

  • Epler
  • Bønner
  • Rosenkål
  • Gulrøtter
  • Blåbær
  • Bananer
  • Linser
  • Magre proteiner

Det er mange som tror at folk, etter fjerning av galleblæren, bør unngå kjøtt. Dette er imidlertid bare halvsant. Du bør selvsagt unngå fett kjøtt, men du kan fortsatt spise magre proteiner. Legene anbefaler skinke, kalkun, magre kutt av biff, kylling og kalkun, samt fisk og egg.

Sunt fett

Selv om kroppen din ikke vil være i stand til å fordøye fett som den pleide å gjøre etter fjerning av galleblæren, trenger du fortsatt sunne fettstoffer. To meget gode eksempler er omega-3 og 6-fettsyrer, som avokado, fisk som sardiner og laks, samt valnøtter, mandler, olivenolje, linfrø og chiafrø.

Les også denne artikkelen: 7 fantastiske måter å dra nytte av avokadoenes godhet på

Matvarer du bør unngå etter fjerning av galleblæren

Nå som du vet hva du kan spise etter at du har fjernet galleblæren, er det på tide å snakke om hvilke matvarer du bør unngå for enhver pris. Selv om det kan virke overdrevent, husk at etter dette kostholdet vil du unngå unødvendig ubehag.

Pommes frites og hamburger

  • Fritert mat. Dette er de første matvarene du bør eliminere fra kostholdet ditt helt, selv om du har galleblæren. Fritert mat inneholder fett som er vanskelig å fordøye og som påvirker din kardiovaskulære helse.
  • Mat med høyt fettinnhold. Selv om du bør spise visse fettstoffer, er det viktig å unngå veldig fettholdig mat. De kan være naturlige, men vil forårsake halsbrann og refluks. Noen eksempler er bacon, ost med høy fettprosent, fete snitt av biff og svinekjøtt, samt kyllingskinn. Vegetabilske oljer: Selv om noen vegetabilske oljer gir omega-3 og 6, er det best å unngå dem fordi de er vanskeligere å fordøye når de er tilberedte. Det er viktig å unngå matvarer som inneholder dem, for eksempel majones eller dressinger.
  • Tilberedt mat. Ferdigmat kan virke som en enkel løsning for å tilfredsstille sulten din. Imidlertid inneholder de også sukker, raffinert mel og usunt fett som gjør at du føler deg dårlig raskt. Noen eksempler er kaker, brød, ferdigsupper, potetgull, osv.