De fire mest fetende matvarene du bør unngå

september 28, 2019
Mange av de fetende matvarene som vi anser som sunne, kan faktisk svekke vår innsats for å gå ned i vekt. Å vite hvilke de er, er viktig for å kunne fjerne dem fra kostholdet ditt.

Hvor sunt er kostholdet ditt? Hvor mye er det som hjelper deg med å oppnå målet ditt om å gå ned i vekt? I dag snakker vi om de fire mest fetende matvarene som du aldri ville gjettet.

Du spiser nok et par av følgende elementer daglig uten å innse at de kommer i veien for å gå ned i vekt. Det er derfor du må være oppmerksom på disse fetende matvarene.

I motsetning til hva folk flest tror, er det ikke bare kvantiteten, men kvaliteten. I denne artikkelen oppdager du de fire mest fetende matvarene som du bør unngå hvis du prøver å gå ned i vekt.

1. Fruktjuice i store mengder

Fruktjuice

Drikker du ofte fruktjuice i stedet for brus fordi du tror det er sunnere?

Dessverre bidrar selv ferskpresset juice til vektøkning. Det er sant at fersk frukt er sunt, men mengdene som kreves for å fylle et glass er store og inneholder mer enn det daglige inntaket av sukker anbefalt av ernæringseksperter.

Videre er det knapt annerledes å drikke bearbeidet, pakket juice enn å drikke en brus. (De fleste av dem inneholder bare frukt på de vakre bildene på pakken.)

En studie med 49,106 kvinner i overgangsalderen viste at regelmessig forbruk av 100% naturlig juice økte vektøkningsraten. For å gjennomføre studien, ble det tatt hensyn til data knyttet til kroppsmasseindeks, alder, livsstil og endringer i kostholdet. Årsaken til denne vektøkningen skyldes at juice inneholder mye mer sukker enn fiber, spesielt siden de fleste hopper over fruktkjøttet.

For å reversere dette bør du redusere mengden naturlig juice du drikker. I tillegg bør du også tygge fruktkjøttet når du gjør det. Men for det meste, hvis du vil ha frukt, spis dem hele (ja, frøene og skallet også hvis det er mulig).

Hvis du vil ha en søt drink, legg til 100% naturlig fruktjuice i vanlig vann (eller vanlig kullsyreholdig vann hvis du vil ha bobler). Ikke legg til mer enn 1/3 juice per 2/3 vann. Deretter hopper du over noen ekstra søtningsmidler.

På denne måten kan du redusere mengden sukker fra frukt.

Utforsk: Prøv disse fem oppskriftene på slankende grønnsaksjuice

2. Rødt kjøtt og pølser: Begrens inntaket av disse fetende matvarene

Rødt kjøtt og pølser er en av de mest kjente fettende matvarene

Rødt kjøtt og pølser er fetende matvarer. Selv om det er sant at de er rike kilder til jern og protein, gir de også mettet fett. Dette fettet kan generere flere problemer når det blir spist i store mengder.

For det meste øker mettet fett dårlige kolesterolnivåer og fremmer dermed utbruddet av kardiovaskulære sykdommer. I tillegg akkumuleres dette fettet raskt i bestemte områder av kroppen, som magen og bena.

Hvis du ikke kan leve uten dem, så unngå å spise dem fritert: Velg heller å steke eller grille dem i stedet. Ikke legg til mer fett i dem uansett hva matlagingsmetoden din er.

3. Behandlet frokostblanding

Behandlet frokostblanding er også fetende mat. TV-reklamer har trent oss til å spise det hver morgen og forteller oss at det er veldig sunt. Men i virkeligheten er det et hinder for vårt velvære, spesielt hvis vi prøver å gå ned i vekt.

Behandlet frokostblanding inneholder store mengder raffinert sukker eller giftige kunstige søtningsmidler og fettstoffer. Vi vil ikke engang gå inn i resten av ingrediensene det inneholder.

Hvis du liker frokostblandinger, er det best å velge naturlige som havre, quinoa og hvetekli. Du kan legge til fersk frukt, nøtter og 100% honning. Men uansett hvor sunne ingrediensene dine er, må du alltid være oppmerksom på mengden du bruker. Moderering er nøkkelen, for selv et overskudd av vann kan drepe deg!

Forresten er bokhvete en utmerket kilde til fiber for personer med cøliaki eller glutenintoleranse.

4. Lette diettprodukter

Lettbrus

Ironisk nok, og i motsetning til hva du kanskje tror, er lette diettprodukter blant de mest fetende matvarene der ute. Det er vanlig at alle slags merker som ser kule ut som tilbyr sine vanlige og lette versjoner.

Generelt velger vi sistnevnte fordi… vel, de er lette, ikke sant? Det står det på boksen! Imidlertid er de fleste «lette» produkter vanligvis proppet fulle med natrium, fett og andre giftige, kunstige søtningsmidler for å kompensere for tap av smak av den ene ingrediensen de har redusert.

Les denne artikkelen: Øldietten: Er dette en sunn diett du bør prøve?

Ideelt sett bør du spise hel, uemballert mat i riktige mengder. Hvis du er i tvil, ta kontakt med en ernæringsfysiolog for å hjelpe deg med å finne ut hvilke typer mat du bør spise mer av og i hvilke mengder. En annen fordel med å hoppe over «lette» produkter er at du sparer penger, fordi disse har en tendens til å være dyrere på grunn av deres mer sofistikerte behandling.

Begrens forbruket ditt av disse fetende matvarene

Begrens forbruket nå som du vet hvilken mat som er fetende. Som du kan se, er det noen alternativer som lar deg unngå det. Gjør det for helsen din.

  • Wojcicki, J. M., and Heyman, M. B. (2012). “Reducing Childhood Obesity by Eliminating 100% Fruit Juice”, American Journal of Public Health, 102 (9): 1630-1633.
  • Cassady, B. A.; Considine, R. V., and Mattes, R. D. (2012). “Beverage consumption, appetite, and energy intake: what did you expect?”, The American Journal of Clinical Nutrition, 95 (3): 587-593.
  • Micha, R.; Wallace, S. K., and Mozaffarian, D. (2010). “Red and Processed Meat Consumption and Risk of Incident Coronary Heart Disease, Stroke, and Diabetes Mellitus. A Systematic Review and Meta-Analysis”, Circulation, 121 (21): 2271-2283.
  • Tate, D. F.; Turner-McGrievy, G.; Lyons, E., et al. (2012). “Replacing caloric beverages with water or diet beverages for weight loss in adults: Main results of the Choose Healthy Options Consciously Everyday (CHOICE) randomized clinical trial”, The American Journal of Clinical Nutrition, 95 (3): 555-563.