Den mannlige bekkenbunnen

15 juni, 2020
God prostata- og urinhelse avhenger av den gode tilstanden til bekkenbunnen. Vanligvis blir den svakere med alderen. Det er derfor viktig å ta vare på denne delen av kroppen.

Den mannlige bekkenbunnen er ikke er vanlig emne siden mange tror det ikke er viktig at menn snakker om det. Faktisk er det mange menn som ikke kan identifisere denne delen av kroppen eller som ikke vet at den eksisterer.

Det er veldig viktig å trene den mannlige bekkenbunnen for å forhindre problemer som urininkontinens eller ereksjonsproblemer. Faktisk oppstår noen av disse problemene i 30-årsalderen og blir verre når man blir rundt 50 år gamle.

Når den mannlige bekkenbunnen fungerer skikkelig kan du forhindre visse prostataproblemer. Det kan også hjelpe menn å fungere normalt under samleie.

Hva er den mannlige bekkenbunnen?

Den mannlige bekkenbunnen

Den mannlige bekkenbunnen holder til i den nedre delen av bekkenet. Dessuten fungerer den som en slags “lukking” der innvollene er. Med andre ord er dette mage/bekkenrommet og området hvor vi hviler kroppen når vi sitter.

Dette området går fra skambeinet, som ligger over basen av penis, til halebeinet, som er den laveste delen av ryggraden. Lateralt er det området mellom de to beina på sidene når du sitter.

På den mannlige bekkenbunnen er det nerver, muskler, blodkar, leddbånd og fascier. Musklene i dette området hjelper med:

  • Kontroll
  • Støtte
  • Sammentrekning

Ta en titt på denne artikkelen: Forbedre sexlivet ditt og unngå inkontinens med bekkenbunnsøvelser

Funksjoner

På bekkenbunnen er det et sett muskler som gjennomfører mange forskjellige funksjoner. De viktigste av disse er for å kontrollere urin- og analkontinens. Dette betyr at du kan tømme blæren og tarmene på riktig måte takket være disse musklene.

I tillegg støtter den mannlige bekkenbunnen blæren og rektum. Faktisk er dette bekkenorganene. I tillegg spiller musklene i dette området en viktig rolle når det gjelder både ereksjoner og utløsning. De er derfor avgjørende for å fungere seksuelt.

Bekkenbunnen kan imidlertid svekkes basert på alder eller å ikke trene nok. Dette kan også være er resultat av nevrologiske sykdommer, infeksjoner, kirurgi for å fjerne svulster eller radioterapi.

I tillegg kan en svak bekkenbunn forårsake problemer med urin eller prostata. Det kan også ha betydelig påvirkning på seksuell funksjon, samt føre til:

Ikke gå glipp av denne: Legemidler, narkotika og impotens: Er de relatert til hverandre?

Hvor ligger det?

Mann med magesmerter

Det er viktig at menn er i stand til å identifisere bekkenbunnen, og ikke bare på bilder. For å gjøre dette er det fire tips:

  • Stans vannlatingen. Du trenger bare å slutte å tisse for å lokalisere og føle musklene i bekkenbunnen. Vi anbefaler imidlertid at du ikke gjør dette mer enn en gang i uka.
  • Hold igjen gass. Dette er likt det første tipset, men denne gangen holder du igjen gass. For å gjøre dette må du trekke sammen musklene i anus. De vil trekke seg tilbake og løfte seg opp i bekkenbunnen.
  • Se i et speil. Du kan prøve å stramme denne muskelen i speilet. Hvis du gjør det riktig vil penis trekke seg tilbake og scrotum stiger.
  • Sammentrekning etter urinering. Etter du har tømt blæren kan du prøve å trekke sammen bekkenbunnen. Hvis du gjør det riktig kan du utvise den gjenværende urinen. Dette vil også bidra til å kontrollere lekkasjer.

Andre viktige data om den mannlige bekkenbunnen

Det er viktig at du tar hensyn til denne delen av kroppen. I tillegg kan du begynne å praktisere hygienetiltak for bekkenbunnen. Det viktigste er imidlertid at du hindrer dette området i å bli svakt. Ellers kan det føre til de problemene vi nevnte tidligere.

Kegeløvelser er flotte for å styrke den mannlige bekkenbunnen. Faktisk er de veldig enkle og flott for menn over 30. Det er også en god idé å følge et balansert kosthold samt være forsiktig når man løfter vekter i tillegg til å prøve å unngå forstoppelser.

del Carmen, M. C. D. J., Torres, M., & Bolaños, O. (2015). Disfunciones sexuales y disfunciones del suelo pélvico.¿ Problemas de salud relacionados?. Revista Sexología y Sociedad, 21(2), 224-233.