Den sunne agurken

Denne sommergrønnsaken er full av helsebringende næringsstoffer som kroppen din trenger. Spesielt er agurkens høye innhold av vann bra for oss. Den inneholder nesten ingen kalorier og blir derfor spist av de fleste som er på diett. Den er forfriskende og inneholder masse næring.

I denne artikkelen skal vi lære deg mer om agurken og dens gode virkning på vår helse.

Fakta om agurken

Dette er en matvare som inneholder svært få kalorier og lite karbohydrater. Den inneholder mye fiber, i tillegg til vitaminene A, B, C og E. Agurken er en god kilde til vann. 100 gram agurk har bare 13 kalorier og 97% av den er vann.

Når det gjelder mineraler, er agurken en grønnsak som er rik på kalium, jern, kalsium, fosfor og magnesium.

agurker

Agurken kan spises rå i salater, og mange skjærer dem i skiver og strør på litt salt for å kvitte seg med den litt bitre smaken. Det er også veldig vanlig å spise agurk som har lugget i eddik eller olje. Du kan ha agurk i salat eller som tilbehør på brødskiva.

I Spania er agurken en av hovedingrediensene i den tradisjonelle retten gazpacho (med tomat, paprika, hvitløk og olivenolje).

En sier at agurken opprinnelig kommer fra India, men dette er ganske usikkert. Den har blitt dyrket i Vest Asia i over 3000 år og kom antagelig til Europa sammen med romerne. Den tilhører samme familie som vannmelon, melon og gresskar. Selv om en sier at agurk er en grønnsak, er den faktisk en frukt.

agurker-2

Hva blir agurken brukt til?

Agurkens høye næringsinnhold gjør den til «supermat». Den er generelt bra for din helse. Dersom du spiser agurk regelmessig, er dette noen av helsefordelene du oppnår:

  • Helsefordeler for huden: Agurkskall blir brukt i mange estetiske behandlinger, fordi denne delen av agurken inneholder de høyeste konsentrasjonene av koffeinsyre, askorbin og vitamin C. De holder huden din sunn, lindrer irritasjon og reduserer betennelse. Agurk kan legges rett på huden. Agurk virker også lindrende på eksem som psoriasis. Agurk er ikke bare bra for huden ved utvendig bruk, du kan også lage en smoothie av agurk, litt vann og saften fra en halv sitron. Dette virker rensende på kroppen.

agurk-

  • Agurkens effekt på kroppen: En av ingrediensene i agurk er silika, et veldig nyttig mineral. Dette mineralet styrker kroppens muskler, sener, leddbånd, brusk og til og med skjelettet. Silika holder også huden din sunn. Derfor er dette mineralet ofte brukt i kremer mot akne og hudsykdommer.
  • Agurkens effekt på det kardiovaskulære systemet: Agurkens høye innhold av magnesium, fiber og kalium bidrar til å senke blodtrykket.
  • Agurkens effekt på fordøyelsen: Dersom du ofte opplever fordøyelsesbesvær i form av for mye syre eller oppblåst mage, så spis agurk. Agurken inneholder mye vann, fiber, kalium og magnesium som alle bidrar til en god fordøyelse.

agurk-4

Andre fordeler med å spise agurk:

  • Agurken virker vanndrivende. Siden den nesten utelukkende består av vann, blir agurk anbefalt når du skal kvitte deg med overflødig væske og fett.
  • Den sørger for å balansere nivået av urinsyre, og blir anbefalt til folk som sliter med hypersensitivitet eller væskeansamlinger.
  • Den er rik på cellulose. Derfor er det viktig at du tygger godt, slik at du får fordøyd den ordentlig.
  • Agurk er bra for tarmene og beskytter også magen din.

agurk-5

  • Inneholder få kalorier og er derfor en naturlig del av et sunt kosthold.
  • Den hjelper kroppen med å kvitte seg med avfallsstoffer.
  • Innholdet av komplekse B vitaminer (spesielt B3, B5 og B9), karbohydrater, fett og gode proteiner, sørger for at du holder deg i form.
  • Innholdet av vitamin C beskytter deg mot forkjølelser.
  • Innholdet av A, C og E vitamin, forsinker hudens aldringstegn.
  • Agurken beskytter deg også mot giftstoffene som finnes i maten og luften.

agurker-6

Når skal du ikke spise agurk?

Til tross for at agurken er en sunn frukt, er det enkelte ganger vi anbefaler å ikke spise den. Agurken inneholder noe som kalles cucubitacin, som kan påvirke fordøyelsen negativ og gi luft i magen. Mennesker som sliter med dette, burde ikke spise agurk. Det finnes også enkelte som er allergiske mot noen av stoffene i agurk. Disse kan oppleve at tungen, munnen eller halsen hovner opp under inntaket av denne grønnsaken.

Dersom du spiser overdrevent mye agurk, kan dette medføre dehydrering. Agurken har, som tidligere nevnt, en meget god vanndrivende effekt. Men du trenger ikke å bekymre deg altfor mye over dette: En skal spise mange agurker hver dag for at dette skal skje.

agurker-7

Kategoriar: Sunne vaner Merkelappar:
FRA NETTET