Dette ødelegger immunforsvaret ditt

desember 22, 2016
Mange av matvarene i kostholdet ditt kan svekke kroppens immunforsvar.

Et svekket immunforsvar kan gi deg ubehag og gjøre deg mottakelig for sykdom. Men vet du hva som ødelegger et immunsystem? Finn ut det i denne artikkelen, og følg med på hva som svekker kroppens forsvar.

Hva er immunsystemet?

Immunsystemet er kroppens naturlige barriere mot sykdom og holder den frisk og i live. Tenk deg en haug med dørvakter utenfor en nattklubb som slipper inn eller nekter inngang basert på folks egenskaper. Vi kan ikke leve uten et immunsystem for å beskytte oss mot virus, bakterier og sopp som ellers lett ville ha invadert kroppen.

Immunsystemet er også ansvarlig for å forebygge at sykdommer sprer seg hvis de kommer forbi de første barrierene. Dette er hvordan kroppen forsvarer seg mot infeksjoner ved å nøytralisere og eliminere skadelige mikroorganismer.

immun

Hva skjer hvis immunsystemet ikke fungerer som det skal?

Du kan sikkert gjette svaret. Du vil være mer utsatt for å bli syk eller å utvikle en infeksjon, som for eksempel skjer hos HIV-pasienter.

Disse pasientene har et virkelig svakt immunforsvar (fordi sykdommen ødelegger forsvaret), og det er på grunn av dette at en enkel forkjølelse kan være dødelig. Bortsett fra denne forferdelige situasjonen, vet vi at et svekket immunsystem (eller et som er ubalansert) ikke er i stand til å ta vare på og beskytte kroppen som det skal.

Når kroppens forsvar ikke fungerer som det skal, er vi ikke så motstandsdyktige mot skadelige mikroorganismer. Dette fører til mange negative konsekvenser, slik som utvikling av kroniske eller langvarige sykdommer, tilbakevendende sykdommer eller problemer med å bli frisk.

Ikke bare er det mer sannsynlig at man får en forkjølelse eller influensa, det er også mer sannsynlig med mer alvorlige problemer som urinveisinfeksjon, nyre- eller leverinfeksjoner, leddgikt, humant papilomavirus (HPV), hudproblemer, neglesopp, mm.

immunforsvar

Hva svekker immunforsvaret?

Vi kan dele årsakene til et svakt immunsystem inn i 3 grupper: ernæring, følelser og aktiviteter.

Ernæring

«Du er hva du spiser» er et veldig vanlig ordtak. I dette tilfellet kan vi endre det litt og si, «Fortell meg hva du spiser, og jeg skal fortelle deg hva som er galt med deg.» Mange matvarer som vanligvis finnes i vårt daglige kosthold reduserer kroppens forsvar. Matvarene inkluderer:

  • Raffinert mel (hvitt).
  • Behandlet og sukkerholdige frokostblandinger.
  • Kumelk
  • Tilsetningsstoffer, konserveringsmidler og fargestoffer.
  • Hvitt sukker
  • Brus
  • Søtsaker
  • Hermetikk, kaker, alle typer forhåndsstekt og bearbeidet mat

Hvis du har en tendens til å bli syk ofte, kan du prøve å unngå å spise matvarer nevnt i denne listen.

Følelser

Følelser er fremfor alt stress, men også angst og nerver. Alle disse følelsene er skadelige når de når forhøyede nivåer og reduserer kroppens evne til å forsvare og helbrede seg selv fra sykdommer. Det er derfor, når du er veldig sliten, overarbeidet, engstelig eller nervøs, du har større sannsynlighet for å bli syk.

Dette henger også sammen med den forrige gruppen. Det er bevist at kroppen hungrer etter visse typer mat når den er i ubalanse, og den ønsker bare den typen mat som er verst for kroppen.

Når du er deprimert, vil du for eksempel ikke ha et glass appelsinjuice, du vil heller ha en pose potetgull. Stress tærer på immunforsvaret, så du bør gjøre ditt ytterste for å være mer avslappet.

Husk at vi alle har problemer, men det som skiller oss er hvordan vi håndterer dem.

immunforsvar2

Aktiviteter

En stillesittende livsstil er nært knyttet sammen med alle slags sykdommer. Og vi snakker ikke bare om å være overvektig eller å ha høyt kolesterol, men også andre mer alvorlige sykdommer. Hvis du tilbringer dagen sittende på et kontor og ikke trener minst to ganger i uken, må du begynne å sette av tid til å bevege kroppen din minst to timer i uken.

Det er ikke mye, og fordelene er enorme. Hvis du ikke ønsker å gå på treningsstudio eller i parken, spiller det ingen rolle. Dans hjemme i stuen. Kjøp en stasjonær sykkel (og bruke den slik at den ikke ender opp med å stå ubrukt i boden). Ta trappene stedet for å ta heisen, gå til jobben eller butikken, mm.

Hvordan øke ditt forsvar naturlig

Som du kanskje allerede har forstått, kan vi forsterke immunforsvaret ved å innføre noen sunne vaner. Noen tips som kan hjelpe deg med å forbedre immunforsvaret:

Spise sunnere

Frukt, grønnsaker, fullkorn, nøtter og belgfrukter bør alle være inkludert i ditt daglige kosthold. Ikke glem å drikke minst to liter vann om dagen. Gjør sunne valg på matbutikken og fyll kjøleskapet og skap med naturlig mat – på den måten vil du bli fristet.

Få en god natts søvn

En annen måte å øke immunforsvaret på, er med skikkelig hvile. Det finnes ingen universell standard fordi alle er forskjellige, men gjennomsnittet er 7 timer (6 til 8). Søvn hjelper kroppen å gjenopprette energien som er brukt i løpet av dagen og holder immunforsvaret sterkt og sunt.

Naturlig lys

Hvis du jobber på et kontor, gå ut i lunsjen og finn et sted som en benk i parken, hvor du kan nyte solen. Plasser deg selv så nært som mulig til et stort vindu og dra vekk gardinene. Ikke bruk kunstig lys før det er sent på ettermiddagen.

Lev optimistisk

optimisme

Å smile er god terapi. Det anbefales for pasienter med terminal eller kroniske sykdommer å forbedre sin livskvalitet. En god stemning går en lang vei i å bekjempe depresjon, stress og angst.

FRA NETTET