Lær å lage enkle hjemmelagde hvetetortillas

· oktober 5, 2018
Selv om du kanskje tror at smult eller smør gir hvetetortillas deres tykke konsistens, vil de ikke bli like bra hvis du bytter det ut med olje.

Hvetetortillas er en viktig del i mange Latinamerikanske og Amerikanske retter. De har en flat form fordi de ikke er laget med gjær, noe som er veldig likt Indias roti. I de fleste Latinamerikanske land, spesielt i Mellom-Amerika, er de vant til å tilberede ulike tradisjonelle måltider. I Mexico er hvetetortillas svært utbredt, mens i den midt-sørlige regionen, spiser folk mer maistortilla.

Historien om hvetetortillas

Du finner opprinnelsen til hvetetortillaen i det 16. århundre under den Spanske erobringen. Conquistadors introduserte hvete til de landene. Ifølge historien, i 1542, kunne Spanjolene ikke finne ingrediensene til å lage brød, som de hadde brukt i mange år.

Spanjolene i Sonora begynte å lage det som er kjent som zaruki, en blanding av hvete og vann, som deretter utviklet seg til det vi kjenner som hvetetortillaen. Siden de er så enkle å lage, ble hvetetortillas en del av spanjolenes måltider, spesielt de som utforsket California i 1769.

Mange år senere oppstod en kjøttfyllt hvetetortilla-tallerken i Mexico. Denne retten kalles en burrito. I USA er hvetetortillas kjent som hovedkomponenten i den tradisjonelle burritoen, som er veldig populær i dette landet.

Les også denne artikkelen: Prøv denne deilige oppskriften på hjemmelaget guacamole

Den ernæringsmessige verdien til hvetetortillas

Denne maten er klassifisert som korn på grunn av ingrediensene som brukes til å lage den. En porsjon av tortillas inneholder ca 467 kalorier. For å gi deg en idé, er en porsjon ca. 200 g tortilla.

467 kalorier kan virke som mye, men i virkeligheten, sammenlignet med andre korn, har det minst kalorier. For eksempel har riskaker 387 kalorier for hver 100 gram. På den annen side har hvetetortillas 237 kalorier per 100 gram, så det er faktisk mindre.

Mel

Selv om tortillaer er laget med smult, har dette ikke noe energisk innhold. Spesifikt består næringen i 100g tortilla av:

Den største bekymringen for forbrukerne kan være mengden fett de inneholder. Det er imidlertid ikke så signifikant fordi 100 gram hvetetortilla er 11,7% av den anbefalte daglige mengden.

Ikke gå glipp av: Fire tegn på mangel av protein i kostholdet ditt

Hvordan lages hvetetortillas?

Nå kan du følge denne oppskriften for å lage hvetetortillas. Uansett hvor mye du kanskje hater smult, hvis du erstatter det med olje, vil du virkelig ikke få det samme resultatet. Mengden nedenfor gir deg 24 tortillaer.

Ingredienser

  • 180 gram hvetemel
  • 2 ts salt (5 g)
  • 2 ts bakepulver (10 g)
  • 3 dl med vann
  • 2 ss smult (30 g)

Bruksanvisning

Det er enkelt å blande ingrediensene i denne oppskriften. Noe du sikkert vil finne ut, er imidlertid at hemmeligheten til en flott deig er det rette trykket.

Hvetetortillas

Å blande ingrediensene riktig kan kreve litt øvelse.

  1. Bland i mel, salt og bakepulver i en bolle.
  2. Deretter tilsetter du smultet med fingrene og fortsetter å blande til det dannes en homogen blanding.
  3. Tilsett vannet og bland til det er alt grundig blandet.
  4. Dryss benken med litt mel og legg deigen på den. Kna deigen til den er glatt og elastisk.
  5. Skill deigen i 24 baller.
  6. Varm en stekepanne for å plassere tortillaene over en lav flamme.
  7. Bruk en kjevle til å kjevle ut ballene og gjøre dem sirkulære.
  8. Legg dem i stekepannen, en om gangen, og vent på at de blir brunaktige på begge sider. Pass på å vende dem for å unngå å at de brenner seg.

Hvis du har rester, lagre dem i et håndkle for å holde dem friske. Hvis de blir utsatt for luft for lenge, kan de bli dårlige. Kom igjen og prøv å lage disse deilige tortillaene.

Du er velkommen til å dele din egen erfaring med å lage disse, spesielt hvis du har funnet en annen måte å lage dem på.