Er det en sammenheng mellom gluten og fibromyalgi?

· februar 28, 2017
Selv om flere studier er nødvendig for å dokumentere forholdet, er det faktum i saken at å redusere forbruket av gluten i kosten kan forbedre fibromyalgi

Fibromyalgi er et helseproblem som karakteriseres av muskelsmerter og kontinuerlige episoder av tretthet. Studier viser at det kan være en sammenheng mellom gluten og fibromyalgi.

De som lider av det opplever spenning og ømhet i mye av kroppen sin, sammen med andre sporadiske symptomer som stivhet, hodepine og prikking i hender og føtter.

Det er ansett som et kronisk syndrom, og det er antatt at nesten 3% av befolkningen lider av det. Det påvirker kvinner 10 ganger mer enn menn.

De mest alvorlige tilfellene forekommer hos voksne og hos pasienter med sykdommer som revmatoid artritt, artritt, lupus, og aldring av ryggraden.

Noen eksperter mener at den viktigste årsaken er genetisk, men det er også blitt knyttet til andre faktorer, inkludert traumer fra en ulykke, fysisk aktivitet og andre sykdommer.

Faktisk fant en fersk studie ut at pasienter med denne tilstanden kan oppleve komplikasjoner bare ved å konsumere gluten.

Dette stoffet, funnet i hvete, øker nivået av betennelse i kroppen, og interferer med lindring av symptomer.

Hva er sammenhengen mellom gluten og fibromyalgi?

Gluten og fibromyalgi

I en studie publisert av BMC Gastroenterology ble det funnet at et glutenfritt kosthold gir en bemerkelsesverdig forbedring i kvinner diagnostisert med irritabel tarmsyndrom og fibromyalgi.

Mens de erkjenner at årsaken til fibromyalgi fortsatt er en gåte for helsepersonell, er resultatene lovende for behandling av dem som lider av det.

Deres studie antyder at inflammatoriske prosesser assosiert med gluten i tarmkanalen kan bidra til utbruddet av eller økt følsomhet i sentralnervesystemet, som primært er ansvarlig for utviklingen av fibromyalgi.

Gluten er et protein som finnes i hvete, rug, bygg, og andre korn.

Glutens forhold til betennelse har blitt studert ofte, fordi folk som er følsomme for det ofte får en betennelsesreaksjon.

Forholdet mellom gluten og fibromyalgi kommer fra betennelse i celler i kroppen, noe som påvirker ledd, muskler og annet vev.

Mange er ikke engang klar over at de har glutenintoleranse, noe som i stor grad kan øke komplikasjoner av denne tilstanden.

Det er derfor eksperter anbefaler at de eliminerer disse matvarene fra kostholdet sitt som et supplement til vanlig behandling av dette syndromet.

Ikke glem å lese: Tillatt og frarådet kosthold i den autoimmune protokollen

Hvilke andre tiltak kan iverksettes for å bekjempe fibromyalgi?

I tillegg til å eliminere alle matvarer som inneholder gluten fra kosten din, kan du også vurdere andre viktige tiltak for å kontrollere sykdommen.

Å endre kostvanene dine og å få regelmessig mosjon er noen av de viktige tingene du kan gjøre for å takle det.

Få mer magnesium

Sammenheng mellom gluten og fibromyalgi

Å konsumere matvarer som er rike på magnesium bidrar til å beskytte dine muskler og sener, som reduserer spenninger og leddsmerter.

Blant dem er:

  • Spinat
  • Salat
  • Asparges
  • Gresskarfrø
  • Melasse

Ta vitamin D

Vitamin D-mangel har vært knyttet til utbruddet av komplikasjoner hos pasienter som har fibromyalgi.

Moderat inntak av dette vitaminet kan redusere episoder av kroniske smerter og øke dine fysiske prestasjoner.

Noen kilder til vitamin D er:

  • Fet fisk
  • Lever av biff
  • Ost
  • Eggeplommer
  • Sopp
  • Beriket melk

Konsumer kalsium

Matvarer som er rike på kalsium reduserer muskelspasmer og styrker bein- og leddhelse.

Du kan få kalsium fra:

  • Melk
  • Ost
  • Yoghurt
  • Soyamelk
  • Bønner
  • Brokkoli

Vil du vite mer? Les: Hva du trenger å vite om fibromyalgi

Fysisk aktivitet

Gluten og fibromyalgi

Å trene forbedrer blodsirkulasjonen, forsterker muskelgrupper, og hjelper deg å opprettholde en sunn vekt for å unngå ytterligere belastning på kroppen din.

Aktiviteter som turgåing, sykling og svømming er ideelle for pasienter med denne lidelsen.

Massasje

Massasje med avslappende oljer reduserer smerte og andre symptomer som er karakteristiske for dette syndromet.

Det som er viktig er å bruke riktig mengde press for å unngå muskelskader. Oppsøk hjelp fra en profesjonell.

For å konkludere, kan vi si at selv om mer forskning er nødvendig for å fastslå sammenhengen mellom gluten og fibromyalgi, er det å endre kostholdet ditt en fin måte å bidra til å kontrollere symptomene på.