Tillatt og frarådet kosthold i den autoimmune protokollen

· oktober 27, 2018
Hvis du lider av en autoimmun sykdom, bør du følge en diett i henhold til dine behov.

I dag presenterer vi noen tips og anbefalinger for å sette sammen en kostholdsplan basert på den autoimmune protokollen som passer for personer som lider av en autoimmun sykdom. Her vil du finne både matvarer som er anbefalt og matvarer som er frarådet.

Når vi utvikler en autoimmun sykdom spiller kostholdet vårt en av de viktigste rollene. Å vite hvordan man skal håndtere behovene til kroppen vår og i enkelte tilfeller prøve å finne en kur for utfordringer med immunsystemet vårt, vil være grunnleggende.

Hva er autoimmune sykdommer?

Autoimmune sykdommer er forårsaket av immunforsvaret. Dette systemet angriper kroppens egne celler. Dette vil si at det er kroppens eget immunsystem som fungerer som en angriper og ødelegger spesifikke organer og vev.

Hittil har mer enn 80 autoimmune sykdommer blitt påvist. Blant de mest kjente finner vi cøliaki, leddgikt (revmatoid artrittog multippel sklerose.

Kvinne med leddsmerter

Den såkalte «autoimmune protokollen» er en metode for å bekjempe effektene av denne typen autoimmune sykdommer. Den er sammensatt av et sett med retningslinjer knyttet til mat.

Les: Lider du av revmatoid artritt? Inkluder disse 6 matvarene i frokosten din

Hva vil det si å følge den autoimmune protokollen?

Selv om den typen mat som inngår i den autoimmune protokollen anbefales for personer som lider av autoimmune sykdommer, er den også fullstendig egnet for andre som ønsker å følge en slik diett. Alle matvarer som inkluderes i den autoimmune protokollen er nemlig meget sunne.

Den autoimmune protokollen er et kosthold som har mange fellestrekk med den såkalte Paleo-dietten, men er noe mer raffinert. I tillegg til å kutte ut matprodukter som frokostblandinger, belgfrukter, meieriprodukter og tilsatt sukker, vil man også gjennom den autoimmune protokollen i første omgang kutte forbruket av andre matvarer som kan være inflammatoriske for fordøyelsessystemet.

Denne effekten kan virke mot sin hensikt hos mennesker hvis sykdom stammer nettopp fra immunforsvaret. Matvarer som potensielt kan irritere som også elimineres fra matplanen i første omgang er: egg, nøtter, kunstige søtningsmidler, alkoholholdige drikkevarer, krydder, kaffe eller kakao.

Som vi tidligere har nevn, blir denne typen mat bare eliminert i begynnelsen av dietten. Når vi går videre med protokollen renser vi tarmbarrieren og lekk tarm-syndrom.

Nøyaktig dette er grunnen til at kroppen vår kan angripe egne celler ved en feiltagelse. Senere inkluderer vi hver av disse matvarene som kan virke irriterende på tarmen én etter én for å observere inflammatoriske reaksjoner på en individualisert måte i kroppen vår.

Andre matvarer som er frarådet ved autoimmune sykdommer

Det som man bør starte med å eliminere fra kostholdet er snacks og prosessert mat. Denne typen matvarer hører ikke hjemme i et sunt kosthold, men vil slå ut særlig negativt for dem som lider av en autoimmun sykdom.

Kjøtt

Det er heller ikke å anbefale med kjøttprodukter som spekekjøtt, krydret kjøtt eller kjøttpålegg, eller å spise overdrevent mye fisk slik som laks eller tunfisk som kan ha høye nivåer av metall.

Ikke gå glipp av: 9 tips for å slutte å spise kjøtt uten noen mangler på næringsstoffer

Resultatet av den autoimmune protokollen

Én ting er sikkert, og det er at personer som følger den autoimune protokollen merker en stor forbedring i sine symptomer og en tilbaketrekning i sykdommen. Dette er selvsagt avhengig av hvilken kronisk sykdom de lider av.

Med tanke på at mange sykdommer i utgangspunktet ikke har en kur, vil denne dietten ikke følge en konkret midlertidig plan. Det vil si at i denne konteksten bør man heller vurdere en livsstilsendring snarere enn en midlertidig diett.

Matvarer som er sunne ved autoimmune sykdommer

Matvarer som inneholder store mengder energi er anbefalt dersom du lider av en autoimmun sykdom. Disse er rike på karbohydrater uten gluten, slik som poteter, maniok, søtpoteter og yams.

Disse matvarene er sunne alternativer til frokost hvilken som helst dag. I tillegg kan man inkludere dem i supper, grønnsakspureer, salater, eller selv lage chips av dem.

den autoimmune protokollen

Samtidig finnes det også matvarer som er rike på sunne fettstoffer, slik som avokado, fete fiskesorter, frø og vegetabilske oljer. Til tross for at fett har fått et svært dårlig rykte på seg, er fettstoffene som finnes i disse produktene avgjørende for en god og sunn helse.

Fra denne typen mat får vi i oss næringsstoffer som omega 3 og omega 6, som fungerer som svært potente betennelsesdempende midler. Selv om noen typer fett er bra, bør vi imidlertid unngå fritert mat i alle former. Det er derfor best å ikke varme opp oljene, men å legge dem til rå.