Fem sunne lavkalori-matvarer for et sunt kosthold

oktober 23, 2019
Du bør definitivt inkludere disse sunne lavkalori-matvarene i kostholdet ditt hvis målet ditt er å gå ned i vekt. 

Om du går ned i vekt eller ikke, kommer nesten helt an på hva du spiser. Du kan spise mindre porsjoner og trene i flere timer om dagen, men hvis du ikke spiser sunt så vil det være til ingen nytte. Er du usikker på hvilke lavkalori-matvarer du bør spise for et sunt kosthold?

I denne artikkelen skal vi dele noen sunne lavkalori-matvarer som du bør inkludere i kostholdet ditt. Dersom du ikke liker noen av dem, bør du prøve å spise noen av de andre fordi det vil definitivt være verdt det.

1. Lavkalori-matvarer du bør ha i kosten: Ruccola

Denne grønne salaten er kjent for sin noe sterke og spesielle smak. I tillegg er den rik på fiber, kalium og vitamin A, C og K. Den inneholder bare fire kalorier per kopp, noe som gjør den perfekt til smoothies og salater.

På grunn av næringsstoffene som den inneholder, så er det et flott valg som vil hjelpe deg med å redusere fett og kontrollere kolesterolnivåene. Siden den er rik på antioksidanter, bidrar den til å holde huden din sunn og bekjemper skadene som forårsakes av miljøet rundt deg. Du kan spise ruccola så ofte du vil.

Du kan tilsette litt sitron eller kombinere den med andre matvarer dersom du ønsker det.

2. Asparges

Asparges

En annen sunn matvare som du bør spise oftere er asparges.

Hvor ofte spiser du denne grønnsaken? Hvis svaret er «ikke så ofte», så bør du vurdere å spise den mer. Asparges inneholder omtrent 27 kalorier per kopp. I tillegg har denne grønnsaken naturlige vanndrivende egenskaper som hjelper kroppen med å bli kvitt overflødig væske.

Dersom du drikker mye alkohol eller ikke spiser så sunt, så er asparges et godt valg for å fjerne alkohol og giftstoffer fra kroppen. Denne grønnsaken inneholder også mye jern, vitamin A og E, folat og proteiner.

Ikke gå glipp av: Fjern giftstoffer og styrk immunforsvaret helt naturlig

3. Brokkoli

Brokkoli er en veldig sunn grønnsak. Den er også enkel å tilberede og rik på proteiner. Brokkoli inneholder bare 31 kalorier per kopp. Brokkoli blir ansett som supermat og det anbefales at du spiser det flere ganger i uken. Den er rik på vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter. I tillegg kan den redusere risikoen for å utvikle kreft.

Hvis du vil tilsette mer smak, kan du kombinere den med ost, yoghurt og en håndfull med andre grønnsaker for å lage en veldig smakfull og næringsrik brokkolisalat.

For å unngå å tilsette mer kalorier, så anbefaler vi at du ikke bruker ferdigkjøpt salatdressing. Bruk heller yoghurt eller planteolje og unngå majones og dressing fra butikken.

4. Bær

Bringebær

Morbær, bjørnebær og jordbær er tre gode eksempler på lavkalori-matvarer som du kan spise så ofte som du vil.

Disse matvarene er rike på forskjellige typer antioksidanter. Derfor kan de bekjempe betennelser og redusere risikoen for kreft og hjerteproblemer. De styrker også immunforsvaret. 

En halv kopp med bær inneholder kun 32 kalorier.

Oppdag: Lær hvordan du kan dyrke blåbær hjemme

5. Te kan ikke utelukkes fra listen vår over lavkalori-matvarer

Te er utvilsomt et av de mest populære sunne matvarene for tiden. Mange kulturer, som f.eks. kinesisk og japansk, har vært vel vitende om alle fordelene helt siden antikkens tid.

Grønn te, hvit te og svart te er noen av de sunneste. Det beste er at de ikke inneholder noen kalorier med mindre du tilsetter søtningsmidler. De inneholder mange polyfenoler, en type antioksidant som hjelper cellene med å holde seg sunne. 

Hvilken av disse lavkalori-matvarene spiser du jevnlig? Del dine beste oppskrifter med oss!

  • Shai, I., Schwarzfuchs, D., Henkin, Y., Shahar, D. R., Witkow, S., Greenberg, R., … Stampfer, M. J. (2008). Weight loss with a low-carbohydrate, mediterranean, or low-fat diet. Obstetrical and Gynecological Survey. https://doi.org/10.1097/01.ogx.0000334740.32446.f3
  • O’Keefe, J. H., Gheewala, N. M., & O’Keefe, J. O. (2008). Dietary Strategies for Improving Post-Prandial Glucose, Lipids, Inflammation, and Cardiovascular Health. Journal of the American College of Cardiology. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2007.10.016
  • Kunešová, M., van Baak, M., Handjieva-Darlenska, T., Pihlsgård, M., Jebb, S. A., Larsen, T. M., … Saris, W. H. M. (2010). Diets with High or Low Protein Content and Glycemic Index for Weight-Loss Maintenance. New England Journal of Medicine. https://doi.org/10.1056/nejmoa1007137