Fire ting du bør unngå hvis du har kolitt

· oktober 12, 2018
Kolitt er en tilstand som i stor grad avhenger av hva du spiser, i tillegg til din emosjonelle tilstand og livskvalitet. Prøv å lese våre forslag i dag som vil hjelpe deg med å kontrollere og forhindre denne tilstanden.

Vet du hva du bør spise og hva du bør holde deg unna hvis du har kolitt?

Ulcerøs kolitt er en betennelse i tykktarmen, eller kolon. Det er en svært vanlig lidelse blant folk som bor i overfylte byer og er under høye stressnivåer.

Mat er en viktig faktor når det gjelder å behandle symptomene på kolitt – både for å komme seg fra det og for å unngå det helt.

Høyt stress, å leve en stillesittende livsstil, og å spise usunn mat (hurtigmat, brus, sterk mat) kan føre til utvikling av denne tilstanden.

Symptomer på kolitt

Det er mange typiske symptomer på kolitt, inkludert:

  • Magesmerter og hevelse
  • Blodig avføring
  • Frysninger og risting
  • Dehydrering
  • Diaré
  • Feber

Gå til denne artikkelen:
4 smoothier som hjelper mot stress, depresjon og utmattelse

Ting du bør unngå hvis du lider av kolitt

1. Visse matvarer

Kaffe

Hvis du har kolitt, er det å unngå visse matvarer viktig for å bli helt frisk, og for å unngå langvarig skade på tykktarmen. Fet mat kan utløse intestinale sammentrekninger og forårsake en negativ reaksjon i hele kroppen.

  • Du må holde deg borte fra friterte matvarer, fett kjøtt og hurtigmat.
  • Du bør også unngå meieriprodukter for en stund etter at du har hatt kolitt.
  • Hvis du har tarmproblemer, unngå alle typer irriterende drikkevarer som te og kaffe.

I stedet bør du velge drikke som vann med sitronsaft eller urtete, som vil hjelpe kroppen din til å bli frisk raskere.

2. Stressende situasjoner

Emosjonelle lidelser øker aktiviteten og endrer funksjonen til kolon. Disse kan være ledsaget av diaré eller forstoppelse, som er primære symptomer på nervøs kolitt.

Det er viktig å håndtere stress godt både i hjemmet og på jobben for å hindre symptomene dine i å bli verre.

3. Å leve en stillesittende livsstil

Sitte for mye

Stillesittende mennesker har større sannsynlighet for å utvikle kolitt, sier eksperter. Det er derfor det er en god idé å få litt trening hver dag for å håndtere stress og angst.

Det er en god idé å gå, sykle, svømme eller utføre andre aktiviteter, men sørg for å være konsekvent.

Se også:
Kan et eple om dagen beskytte deg mot fedme?

4. Selv-medisinering

Gå til legen din dersom du har symptomer som hevelse i magen, smerter, eller forandringer i avføring, som diaré med tre tarmbevegelser om dagen, eller forstoppelse.

Hvis du har kolitt, må du unngå å medisinere deg selv, fordi andre tilstander kan ha lignende symptomer som det og kan gjøre situasjonen din verre.

Kosthold og matvarer som anbefales hvis du har kolitt

Spis fem eller seks små måltider om dagen, og aldri hopp over frokost for å være sikker på å starte dagen med energi. Du kan prøve en flytende diett, som kan innebære å drikke vann, eplejuice, buljong og smoothies.

Frokost

yoghurt og granola

  • En kopp skummet melk, noen skiver ristet brød, og en skive skinke eller kalkun med lavt fettinnhold er et godt alternativ.
  • Et annet alternativ kan være fettfattig yoghurt naturell med frokostblandinger.
  • Et tredje alternativ kan være en kopp te og ristet fullkornsbrød med fersk ost, helst med lavt fettinnhold.

Hvis du vil ha frukt sammen med frokosten din, er de beste valgene papaya, eple, pære, banan, fersken eller melon. Unngå appelsiner, kiwi, jordbær og guava, da de er veldig sure og kan redusere fordøyelsen.

Lunsj

Prøv grillet eller stekt kylling med en grønn salat, brønnkarse og rå spinat med en teskje olivenolje. Du kan ha et stykke ristet fullkornsbrød som en siderett.

Middag

Prøv pasta kokt med olivenolje. Som et annet alternativ, kan du spise en kopp fettfattig yoghurt eller et stykke frisk ost med en skje med honning.

Dette er et eksempel på en diett for frokost, lunsj og middag, men du kan også inkludere snacks mellom hvert måltid, slik at du ikke går så lenge uten å spise.

Snacks for mellommåltider

  • En kopp sukkerfri fruktjuice.
  • Et stykke frukt – en banan, eple eller pære.
  • En kopp te og to skiver fullkornsbrød.

Du kan prøve denne dietten hver uke, men bør vurdere andre matvarer, som frukt, grønnsaker, kokt pasta, ris, kylling eller kjøtt, poteter og fullkornsbrød.

Du kan mikse rettene dine og lage alle slags salater hvis du ønsker det. Denne dietten er bare en guide for matvarer du kan spise når du lider av kolitt.

Andre anbefalinger hvis du har kolitt

  • Drikk minst to liter vann eller naturlig fruktjuice om dagen.
  • Tygg maten din grundig. Gi maten din tid til å fordøyes.
  • Ha en fast måltidsplan og ikke tving frem tarmbevegelsene dine.
  • Unngå å bruke avføringsmiddel hvis du opplever forstoppelse, med mindre det er foreskrevet av legen din.

Hvis du følger disse anbefalingene, lever en sunn livsstil, og opprettholder et balansert kosthold, kan du forbedre eller forhindre denne tilstanden. Forandre vanene dine og ta vare på helsen din!