Flyt: En flott måte å bekjempe stress på

november 11, 2016
Fordi stress setter kroppen på vakt for å unnslippe en trussel, er det viktig at du lærer å sortere ting i livet og at du lar dem flyte. Bekjemp stress i dag!

Flyt er en enkel og flott tilnærming til livet ditt som gjør at du kan bekjempe stress og også gi full oppmerksomhet til deg selv for å bli lykkeligere.

Mihály Csikszentmihályi, en av de mest kjente spesialistene i studiet av psykologi av lykke, er den personen som skapte uttrykket «flyt».

Takket være hans mange bøker og andre arbeider som understreker behovet for å nå tilstander der man er rolig og har «positive opplevelser», har millioner av mennesker klart å føle seg mer fokusert og avslappet i sitt arbeid og ansvar.

På siden vår i dag, ønsker vi å invitere deg til å lære litt mer om denne interessante trenden, slik at du gradvis kan integrere den inn i livet ditt og løsne opp i den kvelende knuten av stress.

Flyt, en tilstand av indre ro for å oppnå livsglede

For Mihály Csikszentmihályi, ville lykken faktisk være en tilstand av «flyt». Det vil si å oppnå en tilstand av indre harmoni hvor du er i fred med noe som er konkret.

Hvis du tar et øyeblikk for å se på hva stress egentlig er, vil du innse at det er det motsatte av «flyt». Det er å være fanget, strandet, og bundet fast til en rekke ulike omstendigheter.

For å si det på en annen måte: du blir fanget av din frykt, dine bekymringer eller ditt ansvar.

  • Stress holder deg fra å komme deg videre. Dag etter dag er du bundet til de samme tingene.
  • Stress gjør at du tror at du aldri vil nå det du sikter mot: du har ikke nok tid.
  • Det er aldri nok timer i døgnet til å oppnå målene dine.
  • Hjernen behandler stress ved å forberede kroppen din til å flykte eller å stikke av fra en oppfattet trussel.
  • Ditt sinn slutter å være i stand til å forstå hvile og indre balanse, fordi det ikke får lov til å slappe av. Du er alltid på vakt, spent, og blikket ditt er festet på i morgen og på hva du må oppnå.

Ikke gå glipp av: Prøv japansk avslapningsteknikk

Alle disse er klare fiender av begrepet flyt, noe som vi vil forklare nedenfor.

2-tre-refleksjon-innsjo

Lær å nyt det du gjør

Du vet at det finnes utallige forskjellige teknikker for å bekjempe stress. Men en ting er klart: ingen kan bare si opp jobben sin, og du kan heller ikke bare «kaste ut» familien din.

Dette er de to områdene som stress, spenninger og angst nesten alltid er fokusert på.

Du kan gjøre pusteøvelser, gå turer, og selv prøve reseptbelagte medisiner fra legen din for å redusere stress, men en mental tilnærming som gjør det mulig å se virkeligheten på en annen måte vil alltid være mer effektiv.

Det er derfor du bør prøve å lære å flyte…

  • Bevegelsen «flyt» innebærer at du må nærme deg ting på en annen måte og lære å nyte dem. Det betyr fremfor alt at du må senke farten og være til stede. For å gjøre dette, må du også lære å sette prioriteringer.
  • En person som lærer å flyte når en positiv emosjonell tilstand og maksimal konsentrasjon. De føler seg bra for det de gjør, slik at de kan slippe spenningen og bevege seg bort fra stress.

Vi anbefaler også: Disse organene skades mest av et høyt stressnivå

Hvordan få «flyten» rullende

La det være klart at det ikke er mulig å begynne å «flyte» på jobben din over natten hvis du har mye stress. Ideelt sett vil du begynne i andre områder av livet ditt for å oppnå denne tilstanden av ro.

Når du begynner, kan du utvide omfanget. Her er noen eksempler på hvordan:

  • Finn en hobby som du liker og som passer din personlighet. Folk som maler for eksempel, oppnår denne tilstanden av ro og fred svært raskt, og det er også hyggelig.
    • Det å male med akvarellfarger, kull, og å lage eller farge mandalaer kan være svært terapeutisk. Ideelt sett vil du finne tid til å gjøre dette hver dag i minst en time.
  • Et annet alternativ som vanligvis har gode resultater, er å praktisere det som kalles «flow yoga». Denne typen yoga startet i India, men ble raskt populær i USA, og deretter resten av verden.
    • Flow yoga er mer fysisk og intenst, og omfatter naturlige lyder eller mantraer etterhvert som du utvikler styrke, fleksibilitet og balanse. Det er veldig energigivende og ender som regel med en avsluttende avslappingsøvelse som forbinder deg med ditt indre selv.
3-yoga-pa-en-strand

Flyt i ditt daglige liv for å bekjempe stress

Det å delta i aktiviteter som yoga, maling av mandalaer, eller andre oppgaver som beroliger deg og lar deg «fokusere» vil hjelpe deg å gradvis lære å anvende denne tilstanden av ro i andre aspekter av livet ditt.

Se også: 7 metoder for å stresse ned

  • I sin tur vil flyten la deg oppnå de tingene som du har satt til side, eller som sårer og hindrer deg. Du vil lære å prioritere å bekjempe stress og angst.
  • Det hjelper alltid å se for seg hverdagen som et blad som flyter i en elv, ledet over vannet med det avslappende suset fra bekken.
  • Dets fremgang er ren likevekt – det er ikke for mye av noe, og ingenting mangler. Dersom det er for mye av noe, vil det synke til bunns.
  • Stress for eksempel, gjør at du synker. For å gå tilbake til overflaten og bevege deg fritt, må du frigjøre stresset og nyte hvert minutt av reisen din.

Hvis dette emnet interesserer deg, kan du lære mer om det fra bøker som «Flow, a Psychology of Happiness» av Mihály Csikszentmihályi.

FRA NETTET