Forbedre dine kritiske tenkningsferdigheter med disse 6 aktivitetene

Kritisk tenkning lar oss tenke utenfor boksen og finne ulike måter å nærme oss livets mange utfordringer på. Sett det i praksis med disse 6 tipsene.
Forbedre dine kritiske tenkningsferdigheter med disse 6 aktivitetene

Siste oppdatering: 30 desember, 2021

I en tid hvor det er så mange regler og rutiner for alle områder av livet vårt, kan det å utforske kritisk tenkning være en løsning for å la oss få alternative måter å være på som er mindre tvingende og kjedelige Der ligger rikdommen i denne evnen til kritiske tenkningsferdigheter, i muligheten for å stille spørsmål og stille spørsmål på nytt.

La oss se nærmere på hvordan vi kan bruke kritisk tenkning for ethvert område av livet.

Hva er kritisk tenkning?

På grunn av interessen det vekker, har kritisk tenkning flere definisjoner. En av dem oppsummerer noen sentrale ideer om hva det er og hva det representerer: Det er en tenkemåte der kvaliteten på den første tenkningen forbedres. Resultatet er en uerfaren kritisk tenker som formulerer vitale problemer og spørsmål med klarhet og presisjon.

Det er imidlertid ikke bare det. En kritisk tenker samler opp relevant informasjon og kan bruke abstrakte ideer. De kommer også frem til løsninger som er testet og verifisert.

Kritisk tenkning er en kognitiv prosess som søker å gå utover det som er tilsynelatende, utover det som allerede er kjent, og utover det som er tatt for gitt. Den finner andre mulige alternativer og har en tendens til forbedring. Det innebærer refleksjon og at vi utfører øvelsen med å stille spørsmål med en hensikt.

I følge Facione inkluderer denne typen tenkning ferdigheter som å analysere, utlede, tolke, forklare, selvregulere og evaluere. Det er også en del av fri og uavhengig tenkning.

Til slutt, andre aspekter ved kritisk tenkning er som følger:

  • Facione (2007) påpeker i den tidligere nevnte artikkelen at for å oppnå kritisk tenkning må en person selvregulere. Dette innebærer at de tar tenkningen sin til neste nivå, får den til å vokse, men uten å bli fanget der, og tror at det er slutten. I stedet handler det om å gjennomgå de tidligere trinnene og alltid strebe etter å ta ting et steg videre.
  • Klarhet i tenkning er også nøkkelen. Det er viktig å bryte ned informasjonen og bare ta hensyn til én idé om gangen. Det er også mulig å syntetisere konseptet vi tenker på og dele det med noen andre. En annen måte å beholde ideen på er å knytte den til tidligere kunnskap eller erfaring.
  • Det er alltid best å fokusere på hovedemnet du prøver å løse. På denne måten unngår du å gå deg vill i forvirrende tillegg og detaljer.
Spørsmål for å reflektere over livet kan brukes til alle aspekter av livet med kritisk tenkning.
Kritisk tenkning er en prosess som kan forbedre mange områder av livet ditt.

Du vil definitivt finne dette interessant: Hvordan kan man unngå å føle seg skyldig i alt?

Aktiviteter for å forbedre kritisk tenkning

Noen av aktivitetene du kan prøve for å forbedre dine kritiske tenkningsferdigheter er følgende:

  1. Godta at det er andre synspunkter. Ha et åpent sinn. Prøv å forstå hvorfor andre kan tenke på en bestemt måte. Stol heller ikke på flertallets mening.
  2. Omgi deg med forskjellige mennesker. Generelt har vi en tendens til å bevege oss i sirkler der vi føler oss komfortable fordi vi tenker på samme måte. Imidlertid ender dette ofte opp med å få oss til å innordne oss og skjermer vår måte å tolke verden på. Ved å omgi oss med mennesker som tenker annerledes, blir vi kjent med andre synspunkter.
  3. Kom deg ut av monotonien. Fra tid til annen er det nødvendig å bryte rutiner og tørre å gjøre ting annerledes. Spør deg selv hvorfor og siden når du gjør ting på denne måten for å bryte stillestående vaner.
  4. Søk etter fakta og hold deg informert. Unngå å sitte igjen med bare én versjon av fakta, da det kan være partisk. Det er viktig å merke seg at kritisk tenkning trenger klar og ryddig informasjon.
  5. Prøv å forklare og begrunne ideer. Forsøk å forstå hvorfor ting gjøres på en måte, i stedet for å følge ideer blindt.
  6. Se på filmer, serier eller les bøker for å komme i kontakt med hva forskjellige karakterer tenker. Analyser argumentene, sjekk synspunktene, og våg å argumentere med avgjørelsene de tar.

Fordelene og viktigheten av denne kritiske tenkningen

Som vi påpekte i begynnelsen, gir kritisk tenkning fordelen med fleksibilitet, kreativitet og åpenhet. Det er ikke en konform måte å tenke på, noe som betyr at den er tilpasningsdyktig og alltid vokser og utvikler seg.

For å oppsummere er noen av fordelene med denne typen tenkning følgende:

  • Sunn mistillit lar deg tvile på de tingene som vanligvis presenteres som sannhet. Dette betyr ikke at du skal kritisere for å kritisere. Det er imidlertid viktig å opprettholde en skeptisk holdning for å fortsette å undersøke og reflektere.
  • Tankefrihet handler om å ikke adlyde pre-etablert tenkning. Dette gjør at vi alltid kan lære og vokse.
  • Det hjelper oss å opprettholde en proaktiv holdning. Dette fører til nysgjerrighet og motivasjon.
  • Kritisk tenkning legger til rette for forsiktighet. Til slutt, ved å forhindre enhver forhastet dom, motsier kritisk tenkning stereotypier og fordommer.

En person med gode evner til å tenke kritisk vil virkelig forstå hva andre mener. De vil også velge å ta den tiden som er nødvendig for å ta en beslutning. I mellomtiden vil en ikke-kritisk tenker foretrekke enkle svar og å bli fortalt hva de skal gjøre.

En jente som lurer på hvordan hun kan slutte å tenke negativt.
Kritisk tenkning kan bidra til å forbedre dine beslutningsevner og gjøre deg mer åpen for andres perspektiver.

Kritisk tenkning tar oss vekk fra det vanlige

“Uvitenhet er mye raskere enn intelligens. Intelligens stopper hvert øyeblikk opp for å undersøke; uvitenhet passerer farene med stor hastighet, og det er aldri noe som vekker oppmerksomheten. Dermed kommer den raskt hvor som helst… spesielt ved konklusjoner.” – Alejandro Dolina

Kritisk tenkning er det motsatte av sunn fornuft, som, som det sies, er den minst vanlige av sansene. På denne måten blir det verktøyet som lar oss bevege oss bort fra det som er felles for å fremme frihet, individualitet og demokrati.

Det kan interessere deg ...
De viktigste mentale effektene av å være arbeidsledig
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
De viktigste mentale effektene av å være arbeidsledig

Å være arbeidsledig kan forårsake betydelige psykiske helsekonsekvenser som stress, misnøye, frustrasjon og tap av selvtillit.



  • Facione, P. (2007). Pensamiento Crítico:¿ Qué es y por qué es importante. Insight assessment22, 23-56.
  • Vendrell I Morancho, Mireia, & Rodríguez Mantilla, Jesús Miguel. (2020). Pensamiento Crítico: conceptualización y relevancia en el seno de la educación superior. Revista de la educación superior49(194), 9-25. Epub 27 de noviembre de 2020.https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1121
  • Tamayo A., Oscar Eugenio, & Zona, Rodolfo, & Loaiza Z., Yasaldez Eder (2015). EL PENSAMIENTO CRÍTICO EN LA EDUCACIÓN. ALGUNAS CATEGORÍAS CENTRALES EN SU ESTUDIO.. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 11(2),111-133.[fecha de Consulta 23 de Noviembre de 2021]. ISSN: 1900-9895. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134146842006