Fordelene med ingefærolje og hvordan du tilbereder den hjemme

Ingefær kan hjelpe med fordøyelsesproblemer, lindre leddgikt og forbedre huden. Oppdag bruken og fordelene med ingefærolje i dag!
Fordelene med ingefærolje og hvordan du tilbereder den hjemme

Siste oppdatering: 15 mai, 2021

Ingefær, hvis vitenskapelige navn er Zingiber officinale, er en plante verdsatt for medisinsk og kulinarisk bruk. Den mest brukte delen av planten er jordstengelet, en underjordisk stilk som vokser horisontalt og brukes til å tilberede te og krydre måltider i form av terninger, pulver eller revet ingefær. I dag ønsker vi imidlertid å snakke spesifikt om bruken og fordelene med ingefærolje. Vi vil til og med fortelle deg hvordan du lager den selv!

Den mest utbredte terapeutiske bruken av ingefær inkluderer behandling av fordøyelsesproblemer, lindring av leddgiktsmerter og eliminering av kvalme forårsaket av svimmelhet og graviditet.

Her er noen andre måter ingefær og ingefærolje kan bidra til helsen din.

Hva er ingefærolje?

Ingefærolje er en fet væske oppnådd ved å utsette jordstengelen til planten med samme navn for en destillasjonsprosess. Generelt er det en konsentrert olje som er gul i fargen, og aromaen er sterk og krydret. Bruk og fordeler med ingefærolje er både medisinsk og kosmetologisk.

Hva er fordelene med ingefærolje?

Selv om mange av fordelene som tilskrives ingefærolje er anekdotiske bevis, finnes det også forskning som vitner om hvordan den kan forbedre helsen. La oss ta en titt på noen av dem.

1. En naturlig betennelsesdempende

En studie publisert i Journal of Oleo Science viste at ingefærolje har betennelsesdempende egenskaper, som er i stand til å forhindre endringer i nyrefunksjonen som er forbundet med betennelse. På samme måte kan det beskytte nyrene til gnagere som er forgiftet med kadmium.

Samtidig fant forskning på rotter med revmatoid artritt at selv om injeksjon av ingefærolje ikke kunne redusere den akutte betennelsen i leddene, var den i stand til å eliminere kronisk betennelse.

Til slutt foreslo annen forskning som dukket opp i Journal of Medicinal Food at tilsetning av ingefæroljeekstrakt i kostholdet til gnagere med fedme kan forhindre vektøkning og redusere betennelsesmarkører.

Nå må vi ta at forskning på mennesker fremdeles mangler for å sertifisere de antiinflammatoriske fordelene med ingefærolje med i betraktningen.

Fersk ingefær.
Ingefær har forskjellige anekdotiske bruksområder, fra bruk som betennelsesdempende til bekjempelse av kvalme.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: 6 antiinflammatoriske matvarer du bør inkludere i kostholdet ditt

2. Fordelene med ingefærolje: Lindre kvalme

I følge tradisjonell medisin kan innånding av damp fra ingefærolje eliminere kvalme. La oss se hva vitenskapen har å si om det.

En studie publisert i Journal of Alternative and Complementary Medicine gikk frem for å evaluere effekten av denne oljen mot postoperativ kvalme. I resultatene rapporterte deltakerne om lavere nivåer av oppkast enn de som inntok placebo.

Imidlertid ga en studie publisert i BMC komplementær og alternativ medisin motstridende resultater. Denne undersøkelsen sammenlignet nivåene av postoperativ kvalme hos barn som inhalerte en blanding av oljer (inkludert ingefærolje) eller placebo. Resultatene viste ingen forskjell.

3. Hud- og leddpleie

I følge en studie publisert i Journal of Cosmetic Science, virker ingefærolje som en kraftig antioksidant som, når den kombineres med krem ​​og andre eteriske oljer, kan redusere hudens ruhet.

Forskning på gnagere viste at daglig topisk påføring av ingefærolje, i kombinasjon med andre eteriske oljer, kan redusere alvorlighetsgraden og betennelsen ved leddgikt. Imidlertid er flere studier på mennesker fortsatt nødvendige.

Andre fordeler med ingefærolje

Andre fordeler med ingefærolje inkluderer følgende:

  • Naturlig afrodisiakum: Ifølge en studie publisert i Jundishapur Journal of Natural Pharmaceutical Products, virker ingefærolje som et naturlig afrodisiakum og middel mot erektil dysfunksjon.
  • Redusere angst: For ayurvedisk medisin er ingefærolje effektiv til å behandle emosjonelle problemer som frykt, etterlatthet og mangel på selvfølelse. Samtidig viste en studie publisert i Bioorganic & Medicinal Chemistry at den kan lindre angst.
  • Behandle urolig mage og andre fordøyelsesproblemer: Folkemedisin anser ingefær eterisk olje som et av de beste naturlige remedier for fordøyelsesbesvær, diaré og kolikk.
  • Fremme hårvekst: Tradisjonelt har ingefærolje blitt brukt i sjampo og andre produkter for dens antatte effekter på hårvekst. Forskning avslørte imidlertid at en av dens aktive ingredienser, 6-gingerol, undertrykte hårvekst hos dyr.

Hvordan bruke ingefærolje?

Ved matlaging brukes ingefærolje til å smaksette, berike og tilsette aroma til retten. Siden den skal brukes i små mengder på grunn av sin invasive natur, er den generelle anbefalingen å kombinere den med andre oljer (for eksempel ekstra jomfru olivenolje).

Fordelene med ingefærolje: Aromaterapi

For å oppnå fordelene med denne oljen gjennom aromaterapi, kan du bruke en diffusor eller aerosol, samt dampinnånding. Med diffusoren trenger du bare å følge instruksjonene til modellen du har. Husk at det vil være tilfeller der det vil være nødvendig å fortynne oljen i litt vann.

Nå, for å gjøre dampinnånding, anbefaler vi å følge disse trinnene:

  1. Varm opp vann til det damper og hell det i en beholder.
  2. Tilsett 1 eller 2 dråper ingefærolje.
  3. Legg et håndkle over hodet.
  4. Lukk øynene, legg hodet over beholderen og pust dypt inn.

Fordelene med ingefærolje: Topisk bruk

Hvis du skal bruke ingefærolje på huden din, bør du alltid fortynne den med en bærerolje. Noen oljer som oppfyller denne funksjonen er mandelolje, kokosnøttolje, jojobaolje og avokadoolje.

Bivirkninger og forholdsregler

Ingefærolje regnes som trygg med få bivirkninger. I tillegg bør du huske på at mange av disse bivirkningene skyldes uvitenhet, slik det er tilfelle med påføring av olje på huden uten å fortynne den. Det er alltid lurt å prøve en liten mengde først.

På den annen side kan høye doser av denne oljen generere surhet, diaré og irritasjon i munnen. Gravide og ammende kvinner bør ikke konsumere den uten å konsultere lege. Spesielt gravide kan ikke ta mer enn 1 gram per dag.

Barn over 2 år kan ta det for å lindre kvalme, spasmer og hodepine. Imidlertid er det også nødvendig med konsultasjon med en spesialist.

Personer på antikoagulasjonsmedisiner bør ikke ta den uten profesjonelt tilsyn, da det øker risikoen for blødning. Noe lignende skjer med diabetespasienter og pasienter med høyt blodtrykk, da en kombinasjon av medisiner og olje kan senke blodsukkernivået og blodtrykket for mye.

En flaske ingefærolje.
Forbruket av denne oljen bør være begrenset hos diabetikere og mennesker med høyt blodtrykk, så vel som hos de som tar antikoagulantia.

Hvordan lage ingefærolje hjemme?

Du kan tilberede det hjemmefra med disse ingrediensene og instruksjonene.

Ingredienser

  • Fersk ingefær
  • Olivenolje

Bruksanvisning

  1. Skrell ingefæren, hakk den i små biter, og rasp dem.
  2. Tilsett revet ingefær i en bolle med olivenolje.
  3. Bland, sett det i ovnen, og la det stå i 2 timer.
  4. Mens det er i ovnen, må du tilberede en beholder du skal dekke med en sterilisert hvit klut.
  5. Når de to timene har gått, heller du blandingen over kluten og klemmer den i beholderen.
  6. Overfør deretter oljen til en glassbeholder med et tettsittende lokk og oppbevar den på et kjølig, tørt sted.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Ingefær- og olivenoljesirup for smertelindring

Hva du bør huske om ingefærolje

Utvunnet fra jordstengelen fra planten med samme navn, er ingefærolje lett å kjenne igjen på sin sterke og krydret lukt. Den brukes ofte når det kombineres med andre oljer til salatdressinger.

Tilsvarende kan fordeler som reduksjon av betennelse, forbedring av hudens helse og lindring av angst oppnås gjennom topisk bruk og teknikker som aromaterapi.

Når det gjelder bivirkningene, bør du være forsiktig. Barn, gravide og ammende kvinner bør oppsøke lege før de begynner å bruke den.

Det kan interessere deg ...
Peppermynteolje for behandling av irritabel tarmsyndrom
Veien til HelseLes den inn Veien til Helse
Peppermynteolje for behandling av irritabel tarmsyndrom

Egenskapene til peppermynteolje har blitt studert for dens effekter på mennesker som er rammet av irritabel tarmsyndrom. Les videre!



  • Akinyemi, A. J., Faboya, O. L., Paul, A. A., Olayide, I., Faboya, O. A., & Oluwasola, T. A. (2018). Nephroprotective Effect of Essential Oils from Ginger (Zingiber officinale) and Turmeric (Curcuma longa) Rhizomes against Cadmium-induced Nephrotoxicity in Rats. Journal of oleo science, 67(10), 1339–1345. https://doi.org/10.5650/jos.ess18115
  • Funk, J. L., Frye, J. B., Oyarzo, J. N., Chen, J., Zhang, H., & Timmermann, B. N. (2016). Anti-Inflammatory Effects of the Essential Oils of Ginger (Zingiber officinale Roscoe) in Experimental Rheumatoid Arthritis. PharmaNutrition, 4(3), 123–131. https://doi.org/10.1016/j.phanu.2016.02.004
  • Oliveira, C. T., Lacerda, D. R., Zicker, M. C., Martins, L. B., Teixeira, M. M., de Araujo, R., & Ferreira, A. (2019). Ginger (Zingiber officinale Rosc.) Ameliorated Metabolic and Inflammatory Dysfunction Induced by High-Refined Carbohydrate-Containing Diet in Mice. Journal of medicinal food, 22(1), 38–45. https://doi.org/10.1089/jmf.2018.0062
  • Lee, Y. R., & Shin, H. S. (2017). Effectiveness of Ginger Essential Oil on Postoperative Nausea and Vomiting in Abdominal Surgery Patients. Journal of alternative and complementary medicine (New York, N.Y.), 23(3), 196–200. https://doi.org/10.1089/acm.2015.0328
  • Kiberd, M. B., Clarke, S. K., Chorney, J., d’Eon, B., & Wright, S. (2016). Aromatherapy for the treatment of PONV in children: a pilot RCT. BMC complementary and alternative medicine, 16(1), 450. https://doi.org/10.1186/s12906-016-1441-1
  • Leelapornpisid, P., Wickett, R. R., Chansakaow, S., & Wongwattananukul, N. (2015). Potential of native Thai aromatic plant extracts in antiwrinkle body creams. Journal of cosmetic science, 66(4), 219–231.
  • Komeh-Nkrumah, S. A., Nanjundaiah, S. M., Rajaiah, R., Yu, H., & Moudgil, K. D. (2012). Topical dermal application of essential oils attenuates the severity of adjuvant arthritis in Lewis rats. Phytotherapy research : PTR, 26(1), 54–59. https://doi.org/10.1002/ptr.3509
  • Khodaie, L., & Sadeghpoor, O. (2015). Ginger from ancient times to the new outlook. Jundishapur journal of natural pharmaceutical products, 10(1), e18402. https://doi.org/10.17795/jjnpp-18402
  • Nievergelt, A., Huonker, P., Schoop, R., Altmann, K. H., & Gertsch, J. (2010). Identification of serotonin 5-HT1A receptor partial agonists in ginger. Bioorganic & medicinal chemistry, 18(9), 3345–3351. https://doi.org/10.1016/j.bmc.2010.02.062
  • Miao, Y., Sun, Y., Wang, W., Du, B., Xiao, S. E., Hu, Y., & Hu, Z. (2013). 6-Gingerol inhibits hair shaft growth in cultured human hair follicles and modulates hair growth in mice. PloS one, 8(2), e57226. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0057226