Fremskynd hårveksten din ved å legge til disse 8 matvarene til kostholdet ditt

august 10, 2017
For å stimulere hårvekst må du spise mat som ikke bare gir deg ernæringsmessige fordeler, men som også hjelper deg med å redusere svakhet og brudd i håret. Prøv disse sunne matvarene!

Mange av oss vil ha langt, sunt, sterkt og fyldig hår. Tross alt blir dette sett på som et attraktivt trekk.

Til tross for dette, utsetter mange håret for varme, kjemiske behandlinger og andre dårlige vaner som påvirker hårets kvalitet og skjønnhet.

På den annen side ignorerer de stress, et dårlig kosthold og hormonelle endringer. Disse kan alle føre til endringer i håret ditt, og vil nesten alltid forårsake overdrevent hårtap.

Dette er et av de vanligste problemene. Dessverre er det vanligvis ganske vanskelig å kontrollere det.

På grunn av dette er det viktig å inkludere bedre omsorg for det i skjønnhetsrutinen din. I tillegg, for å utfylle dette, bør du begynne å spise et kosthold som gir deg alle næringsstoffene håret ditt trenger.

Hvis lengre, sterkere hår er målet ditt, er det lurt å spise mer av bestemte matvarer. På grunn av deres egenskaper, kan de gi deg en boost av fordeler for å øke hårveksten din.

I denne artikkelen vil vi dele de 8 beste matvarene for håret ditt. På denne måten kan du begynne å spise dem mer regelmessig i kostholdet ditt.

Ta en titt på dem!

1. Laks

Laks er en av de mest næringsrike matvarene for å forbedre helsen. Det oppfordrer også til sunn hårvekst.

Først og fremst har det D-vitamin. I tillegg til å gi håret ditt styrke, reduserer dette vitaminet overdrevent hårtap og tørrhet.

Laks har også omega-3, som er en type sunn fettsyre. Dette næringsstoffet oppfordrer til sirkulasjon i hodebunnen som gir deg sterkere, fyldigere hår.

Omega-3-fettsyrer bekjemper betennelse, reduserer hårtap, og er blant annet en av de mest anbefalte næringsstoffene for å fremme både kardiovaskulær og kognitiv helse.

2. Gul paprika

Disse har et høyt C-vitamininnhold. De har til og med fem ganger så mye av dette vitaminet som sitrusfrukter. På grunn av dette, er gul paprika et godt kostholdsalternativ for å forbedre hårhelsen din.

Dette antioksidant-næringsstoffet øker styrken av hårsekkene dine. Dette reduserer spesielt problemet med hårtap.

Det bidrar også til å opprettholde de riktige nivåene av kollagen. Dette er et stoff som gir styrke og glans til håret ditt.

3. Bananer

Å spise bananer på daglig basis kan gi håret mange helsemessige fordeler.

Denne matvaren er rik på kalium. Samlet sett hjelper dette essensielle mineralet deg med å transformere aminosyrer til proteiner for å bidra til å skape keratin.

Bananer er rike på vitaminer og antioksidanter som fremmer rask og sunn hårvekst.

4. Østers

Det har vist seg at mangel på sink er nært knyttet til hovedproblemene du har med hodebunnen din og overdrevent hårtap.

Heldigvis gir mat som østers deg betydelige mengder av dette mineralet. Dette bidrar til å motvirke slike effekter.

Faktisk er det anslått at bare tre gram østers gir deg opptil fem ganger av den daglige anbefalte mengden av dette mineralet.

5. Egg

Egg er veldig sunt for håret ditt av flere grunner. For det første, det faktum de har biotin skiller seg ut. Biotin er et naturlig supplement som styrker og akselererer veksten av håret ditt.

I tillegg gir de deg også flere essensielle aminosyrer. Disse anbefales for å bekjempe tørrhet og håravfall, blant andre vanlige hårproblemer.

Egg har også noen essensielle fettsyrer. Disse syrene hjelper deg å holde fuktighet i hodebunnen din. Som et resultat vil du ha sterkere, mer hydrert hår.

6. Sitrusfrukter

Sitrusfrukter er en naturlig kilde til mange viktige næringsstoffer. Foruten å forbedre helsen din, fremmer de også skjønnhet.

De har store mengder vitamin C. Dette er en antioksidant som reduserer overdreven hårtørrhet, svakhet og brudd.

De øker produksjonen av kollagen og andre stoffer som er viktige for dannelsen av sterkt og rikt hår.

Noen av de mest anbefalte fruktene er:

  • Appelsiner
  • Sitroner
  • Mandariner
  • Grapefrukt

7. Poteter

Poteter er fulle av vitaminer og andre essensielle næringsstoffer. Disse hjelper deg å styrke håret fra røttene. Som et resultat stimulerer du naturlig hårvekst.

De har en betydelig konsentrasjon av betakaroten (eller vitamin A). Betakaroten holder hodebunnen sunn og fri for problemer med hårsekkene.

De gir deg også antioksidanter og essensielle mineraler som øker kvaliteten på fibrene for å redusere brudd og overdrevent hårtap.

8. Avokado

Avokadoer er uten tvil en av de beste matvarene du kan spise. Dette gjelder spesielt når det er snakk om å få fordeler for håret ditt gjennom kostholdet ditt.

De er rike på essensielle fettsyrer, antioksidanter og proteiner av høy kvalitet. Denne deilige frukten bidrar til å mate dine celler og hårstrå for å fremme hårvekst.

Avokadoer stimulerer også produksjonen av kollagen og elastin. Disse er to naturlige stoffer som opprettholder både huden og hårets helse.

De reduserer tørrhet i hodebunnen, svakt hår og brudd i forbindelse med dehydrering.

Som du kan se, er det mange matvarer som utfyller din ernæring for å holde håret sterkt, langt og sunt. Legg dem til i kostholdet ditt oftere og se fordelene for deg selv!

FRA NETTET