Helsefordeler og næringsverdi av Mascarpone-ost

Hvis du liker ost, kan du ikke gå glipp av mascarpone-varianten, spesielt for tilberedning av kremete sauser og søte desserter.
Helsefordeler og næringsverdi av Mascarpone-ost
Saúl Sánchez Arias

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Saúl Sánchez Arias.

Siste oppdatering: 13 oktober, 2022

Mascarpone-ost er et kremet meieriprodukt som brukes som hovedingrediens i tilberedning av visse sauser og desserter, for eksempel tiramisu. Den har en mild og nøytral smak som perfekt kan integreres i mange forskjellige typer retter. I tillegg har den ernæringsmessige fordeler, slik at den kan inkluderes i dietten med jevne mellomrom uten noen ulempe.

Før du starter, bør det bemerkes at regelmessig inntak av meieriprodukter anbefales av nesten alle ernæringseksperter. Disse matvarene gir vanligvis høykvalitetsproteiner og essensielle mineraler som bidrar til å opprettholde en god helsetilstand. Generelt sett er det imidlertid lurt å prioritere de fermenterte, siden de også inneholder probiotika. De er i stand til å hjelpe til med å ta vare på mikrobiotaen.

Ernæringsinformasjon om mascarpone-ost

Receta de mousse de café y mascarpone: postre fácil y rápido

Fra et synspunkt av ernæringsmessig verdi, gir hver 30-grams porsjon mascarpone ca 120 kalorier. Det er derfor et energisk produkt. Av denne grunn vil det være nødvendig å introdusere det i kostholdet med visse kriterier, for å unngå å skape et hyperkalorisk miljø som klarer å fremme økningen av fettvekt. Dette vil ikke være positivt for organismen.

Når det gjelder makronæringsstoffer, kommer det største bidraget fra fett. Den fastsatte rasjonen inneholder 14 gram av dette elementet og bare 2 gram protein av høy biologisk verdi. Den inneholder ikke karbohydrater eller sukker av noe slag. Den inneholder heller ikke fiber.

Til slutt må kalsium nevnes, siden 30 gram ost dekker 4% av den anbefalte daglige mengden av dette viktige mineralet. Det er et essensielt stoff for å opprettholde en kompetent beinstruktur gjennom årene. I denne forstand anbefales regelmessig inntak av meieriprodukter og grønnsaker med kalsium i dem for å forhindre brudd og andre endringer i beinhelsen.

Vi tror du også kan like å lese denne artikkelen: De beste ostene for idrettsutøveres dietter

Fordeler med mascarpone ost

Proteinene som finnes i mascarponeost har høy biologisk verdi. Dette betyr at de inneholder alle de essensielle aminosyrene og har høy fordøyelighetsscore.

Dette vil bidra til å opprettholde en sunn mager masse, og unngå utvikling av kroniske patologier som sarkopeni. Dette er ifølge en studie publisert i BioMed Research International.

Kalsium er et nøkkelelement for å forebygge osteoporose. Denne patologien er mer vanlig hos kvinner som allerede har gått gjennom overgangsalderen og øker risikoen for å få beinbrudd. Dette kan påvirke tilstanden til velvære.

Men for å sikre riktig opptak av kalsium, vil det være nødvendig å sikre at nivåene av vitamin D i kroppen er på optimale nivåer, som det fremgår av en studie publisert i Frontiers of Hormone Research.

Imidlertid må visse forholdsregler tas ved inntak av mascarpone-ost. Den første av disse har å gjøre med viktigheten av å unngå å tilsette sukker. Dette blir komplisert når det gjelder desserter, men du kan fortsatt moderere forbruket.

Dette vil forbedre metabolsk helse, siden enkle karbohydrater kan påvirke bukspyttkjertelens funksjon negativt, spesielt i tilfelle av stillesittende personer. En studie publisert i Current Diabetes Reports bekrefter dette.

Vi tror du også kan like å lese: Plantebasert mat som er rik på kalsium

Allergi mot mascarpone-ost

Tarta mascarpone con limón.

Det er viktig å tenke på at personer som er allergiske mot melkeproteiner ikke kan spise mascarpone-ost. I dette tilfellet bør de se etter et alternativ å inkludere i desserter eller for å tilberede sauser. Det er sant at denne varianten av ost mister mye av mysen sin, men den regnes fortsatt som et meieriprodukt.

Selv om laktoseintoleranse eksisterer, kan symptomer utvikles etter inntak av denne maten. Sukkerinnholdet er ikke høyt, så noen vil tåle en viss mengde i kosten. Det er imidlertid best å teste individuell toleranse for å se hvor godt kroppen aksepterer produktet.

Mascarpone-ost, et gunstig meieriprodukt

Som du har sett er mascarpone-ost en litt spesiell type meieri som har noen helsemessige fordeler. Den har mindre protein og mer fett enn andre melkeprodukter.

Likevel kan det inkluderes med en viss regelmessighet i kostholdsrutinene, men så langt det er mulig, bør ikke sukker tilsettes for å unngå å stresse bukspyttkjertelen.

Til slutt bør det bemerkes at kalsiuminntaket bør optimaliseres i alle stadier av livet for å forhindre osteoporose i fremtiden. Hele denne sykdommen anses som kronisk og påvirker i stor grad folks velvære, men selv når det har utviklet seg, kan det behandles effektivt ved å forbedre kostholdet og utføre regelmessig muskelstyrketrening.

Det kan interessere deg ...
Er vegetabilsk protein fetende?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Er vegetabilsk protein fetende?

Er vegetabilsk protein fetende? Dette spørsmålet stilles ganske ofte. I denne artikkelen vil vi diskutere funksjonen til dette næringsstoffet, les ...



  • Martone AM, Marzetti E, Calvani R, et al. Exercise and Protein Intake: A Synergistic Approach against Sarcopenia. Biomed Res Int. 2017;2017:2672435. doi:10.1155/2017/2672435
  • Goltzman D, Mannstadt M, Marcocci C. Physiology of the Calcium-Parathyroid Hormone-Vitamin D Axis. Front Horm Res. 2018;50:1-13. doi:10.1159/000486060
  • Yoshida Y, Simoes EJ. Sugar-Sweetened Beverage, Obesity, and Type 2 Diabetes in Children and Adolescents: Policies, Taxation, and Programs. Curr Diab Rep. 2018;18(6):31. Published 2018 Apr 18. doi:10.1007/s11892-018-1004-6