Alternativer til myse og deres egenskaper

28 februar, 2020
Det er ikke enkelt å finne alternativer til myse, da det inneholder viktige næringsstoffer for kroppen vår. Det hjelper blant annet til med å eliminere overskuddet av mettet fett som finnes i melk. Les videre for å lære om egenskapene og de mulige alternativene til myse.

Man finner ikke alltid kjernemelk, og når man ikke gjør det, kan man bruke myse eller alternativer til myse for å lage det. I dag ønsker vi å vise deg hva du kan bruke i stedet. Vi vil også diskutere fordelene og egenskapene deres.

Myse er en ganske syrlig væske. Denne syrligheten kommer fra melkesyrene som er i den, siden myseproteiner er litt sure.

For flere tiår siden, da smøret ble kvernet for hånd, lå det igjen en væske etter denne prosessen. Denne væsken ble kalt for “myse,” og den inneholdt mindre smørfett enn vanlig smør. Myse har dermed et mye lavere fettinnhold enn smør eller rømme. I disse dager legger myseprodusenter til melkesyrebakterier i skummet- eller lettmelk, for å få tak i det.

Næringsverdi

  • I sin grunnleggende vandige sammensetning, har myse de viktigste vannløselige mineralene og vitaminene som finnes i melkeprodukter. Det er også en flott kilde til vitaminer i gruppe B (B1, B6 og B12), som er avgjørende for riktig kroppsutvikling og funksjon.
  • Myse er også rik på vitamin C og D, som er til for å styrke immunforsvaret ditt. Dette er noe du må huske på i forkjølelsessesongen.
  • En annen viktig egenskap ved myse er at den har en høy konsentrasjon av mineraler som kalsium, fosfor, kalium, natrium, mangan og magnesium, som alle er viktige for at kroppen skal fungere skikkelig.
  • Merk deg at den har en relativt lav kaloriindeks, så inntaket anbefales for de med høyt kolesterol i arteriene, og som ønsker å hjelpe til med å behandle hjerte- og karsykdommer som hypertensjon.
  • Samtidig anbefaler leger inntak av myse til de som behøver å gå ned i vekt, da det inneholder en hypokalorisk forbindelse.

Les også: Fordelene og risikoene ved å drikke melk

Hovedegenskapene til myse

Alternativer til myse og deres egenskaper

Melkesyrer, proteiner og et lavt fettnivå er noen av ernæringsegenskapene til denne matvaren.

Som du kan forestille deg, kan de viktigste næringsstoffene til myse bidra til å holde deg sunn og frisk. Dette er noe som senere vil gjøres om til en rekke fordeler du bør ta hensyn til:

  • Det er svært verdifullt for mikrobiota, da det fungerer som potent prebiotika i tarmen vår. Derfor er det veldig nyttig i behandlingen av plager som diaré og forstoppelse.
  • Myse er et flott supplement for idrettsutøvere, siden det oppmuntrer til en bedre syntese av karbohydrater som senere vil bli til energi.
  • Det fungerer også som et naturlig rengjøringsmiddel. Dette er fordi det har et høyt innhold av aminosyrer, som for eksempel glutamin. Det bidrar også til å regenerere tapt levervev.

Les også: Proteinshakes: Hvorfor er de fordelaktige?

Fem alternativer til myse

Alternativer til myse og deres egenskaper

I sin grunnleggende vandige sammensetning, inneholder myse de viktigste vannløselige mineralene og vitaminene som finnes i melkeprodukter.

Uansett hvor fantastisk myse er, er det ofte vanskelig å få tak i nå for tiden. Følgende alternativer gir imidlertid noen lignende fordeler:

  1. Lag mysen med kaliumhydrogentartrat. Bland 1 3/4 teskje kaliumhydrogentartrat med en kopp melk, og la stå i romtemperatur i 5-10 minutter. Sil den ut, så er den klar til bruk.
  2. Bruk sitronsaft. Bland en spiseskje sitronsaft med en kopp skummetmelk. La blandingen stå i romtemperatur i ca. 5-10 minutter. Det vil se ut som surmelk, eller veldig flytende yoghurt. Sil den og bruk den.
  3. Lag den med yoghurt. Bland to spiseskjeer melk med nok naturlig yoghurt til å fylle en kopp. Rør rundt og bruk den.
  4. Bruk rømme. Du kan enkelt lage en rask erstatning for myse ved å tynne ut rømme med litt melk. Rør deretter til de blandes, og bruk det.
  5. Bruk klar eddik eller eplecidereddik. Tilsett en spiseskje klar eddik eller eplecidereddik til en kopp halvskummet eller skummetmelk. La blandingen stå i romtemperatur i 5-10 minutter (den skal se ut som surmelk). Rør rundt og bruk den.

Nå kjenner du til de mange fordelene med myse og dens alternativer. Prøv å inkludere dem regelmessig i kostholdet ditt!

  • Karakoyun I., Duman C., Demet Arslan F., Baysoy A., et al., Vitramin B12 and folic acid associated megaloblastic anemia: could it mislead the diagnosis of breast cancer? Int J Vitam Nutr Res, 2019. 89 (5-6): 255-260.
  • Poveda E., Suerto lácteo, generalidades y potencial uso como fuente de calcio de alta biodisponibilidad. Rev Chil Nutr, 2013.
  • Skryplonek K., Dmytrow I., Mituniewicz Malek A., Probiotic fermented beverages based on acid whey. J Dairy Sci, 2019. 102 (9): 7773-7780.