Proteinshakes: Hvorfor er de fordelaktige?

· april 12, 2019
Proteinshakes kan hjelpe deg med å følge et sunt kosthold. Du bør imidlertid følge en spesialists råd for å unngå komplikasjoner. I tillegg må du sørge for at du konsumerer den riktige mengden.

Heldigvis verdsetter flere og flere mennesker sin helse og fysiske aktivitet. På grunn av dette er mange interessert i å vite hvor fordelaktige proteinshakes er.

I denne artikkelen vil vi vise deg hvordan proteinshakes kan påvirke kroppsvekten og forbedre din atletiske ytelse.

La oss snakke om proteiner

Kvinne drikker sunn drikk før trening

Proteiner er makronæringsstoffer som dannes av aminosyrer for kroppen din. De settes sammen av kjeder som kalles peptidbindinger. Proteiner er ansvarlige for dannelse og regenerering av vev. De gjør dette i bein, muskler, organer og hud, i tillegg til andre.

Du får hovedsakelig disse molekylene gjennom mat. I tillegg har de en viktig rolle i å sørge for at kroppen din fungerer normalt.

De er laget av:

  • Hydrogen
  • Karbon
  • Nitrogen
  • Oksygen
  • I tillegg inneholder mange typer svovel

Proteiner utgjør nesten halvparten av vekten av kroppens vev. På samme måte kan du finne dem i hver celle som kroppen din består av. I tillegg deltar de i alle biologiske prosesser som skjer i kroppen.

Proteinshakes

Kvinne lager proteinshakes

Mesteparten av tiden har ikke proteinshakes et godt omdømme.

Mange tror at de er laget utelukkende for ekstremt muskuløse mennesker. Men de er nyttige til flere ting enn å bare hjelpe deg med å oppnå dine kostholdsmål. De gjør også mer enn å bare hjelpe deg med å få de beste resultatene i løpet av de timene du er på treningssenteret.

Disse shakene er laget med en høy mengde protein. Deres hovedfunksjon er å gi kroppen din nok molekyler som er nødvendig for å gjøre det enklere å bygge muskler.

Akkurat nå trener mange mennesker regelmessig og konsekvent. De er veldig klar over at de trenger en god treningsrutine for å holde seg i form. I tillegg bør du alltid kombinere dette med et kosthold rikt på karbohydrater, mineraler og proteiner.

Disse kravene er imidlertid ikke alltid nok til å nå de målene du har satt for deg selv. Selv om maten du spiser kan være full av næringsstoffer, trenger du noen ganger et proteintilskudd. 

Derfor kan proteinshakes spille en svært viktig rolle. De kan bidra til å gi deg en ekstra mengde av disse molekylene. Disse kosttilskuddene kommer i flere former, med forskjellige smaker og design.

Ikke gå glipp av: Få muskler med denne veganske dietten

Hvorfor er de fordelaktige?

pæreshake

Hovedforbrukerne av proteinshakes er idrettsutøvere. Dette er fordi de har intens trening og trenger å holde seg fysisk tilrettelagt hele tiden. Derfor trenger de proteintilskudd umiddelbart etter trening. På den måten gjenoppretter de energien de brukte.

I denne forstand garanterer proteinshakes at du får nok protein hver dag. Selvfølgelig gjelder dette bare så lenge du følger et balansert kosthold. Dette hjelper deg med å komme deg til vekten du arbeider for å oppnå.

Du bør imidlertid alltid være oppmerksom på nøyaktig hvor mye protein som er i hver shake du drikker. Overflødig protein er ikke bra.

I tillegg må du også huske på at proteinshakes er ikke en erstatning for mat. De er kosttilskudd som hjelper deg med å få ekstra næringsstoffer som du trenger for at kroppen din skal fungere skikkelig. Derfor må du ikke overskride anbefalt dose.

De kan fremme helse

Ifølge forskning fra eksperter, kan shakes hjelpe mennesker som lider av osteoporose (beinskjørhet). Dette gjelder spesielt shakes basert på myseproteiner. Imidlertid kan for mye protein også forårsake beinskjørhet. Derfor er det alltid viktig å ta riktig mengde.

De bidrar også til skikkelig helbredelse av sår når du har skadet deg. Generelt har proteiner og deres kosttilskudd fordeler for immunsystemet.

I tillegg til alt dette kan proteinshakes bidra til å forbedre kardiovaskulær ytelse. De kan også bidra til å redusere kolesterolnivået.

Med dette ønsker vi ikke at du skal tro at det å drikke disse smoothiene vil løse alle dine helseproblemer. Du bør heller ikke erstatte medisiner en lege har bedt deg om å ta med proteinshakes. Tvert imot kan en god kombinasjon av alt ha gode helsemessige fordeler.

Du kan bare få disse fordelene hvis du konsumerer dem i riktig mengde. Derimot kan overskytende proteinmengder til og med resultere i kardiovaskulære eller kolesterolproblemer.

Vi anbefaler: Proteiner til frokost: De viktige helsefordelene

Er det noen ulemper med proteinshakes?

Vi kjenner allerede til noen fordeler du kan få ved å drikke proteinshakes. Derfor er det også viktig å vise deg noen ulemper disse kosttilskuddene kan ha.

I det lange løp, hvis du ikke tar anbefalt mengde for kroppen din eller misbruker dem, kan ikke kalsiumnivåene i kroppen din bygge opp protein.

Derfor kan denne prosessen føre til nyrestein. I tillegg kan du overbelaste kroppen din med for mange elementer. Av alle elementene i kroppen din, kan spesielt nitrogennivået øke. Dette vil tvinge den til å arbeide mer enn nødvendig for å eliminere alle giftstoffene gjennom urinen.

På samme måte, ved å øke blodnitrogennivået, vil det anbefalte vanninntaket minke. Derfor kan dette føre til dehydrering.

Se en spesialist hvis du tenker på å gjøre proteinshakes til en vanlig del av kostholdet ditt. Han/hun vil kunne veilede deg på den beste måten. Husk at god ernæring må være en planlagt prosess.

  • He T, Giuseppin MLF. Slow and fast dietary proteins differentially modulate postprandial metabolism. International Journal of Food Sciences and Nutrition 2014; 65 (3): 386-390. Available at: https://doi.org/10.3109/09637486.2013.866639. Accessed 01/20, 2019.
  • Morton RW, Murphy KT, McKellar SR, Schoenfeld BJ, Henselmans M, Helms E, Phillips SM. A systematic review, meta-analysis and meta-regression of the effect of protein supplementation on resistance training-induced gains in muscle mass and strength in healthy adults. British Journal of Sports Medicine 2018; 52 (6): 376-384. Available at:  https://doi.org/10.1136/bjsports-2017-097608. Accessed 01/20, 2019.
  • Phillips SM. Dietary protein requirements and adaptive advantages in athletes. British Journal of Nutrition 2012; 108 (S2): 158-167. Available at: https://doi.org/10.1017/S0007114512002516. Accessed 01/20, 2019.
  • Phillips SM, van Loon LJC. Dietary protein for athletes: From requirements to optimum adaptation. Journal of Sports Sciences 2011; 29 (s1): 29-38. Available at: https://doi.org/10.1080/02640414.2011.619204. Accessed 01/20. 2019.
  • Schoenfeld BJ, Aragon A, Wilborn C, Urbina SL, Hayward SE, Krieger J. Pre-versus post-exercise protein intake has similar effects on muscular adaptations. PeerJ 2017; 5. Available at: https://doi.org/10.7717/peerj.2825. Accessed 01/20, 2019.