5 naturlige hjemmeremedier mot kraftig menstruasjon

· mars 4, 2019
En kraftig menstruasjon er noe mange kvinner må lide av hver måned. Heldigvis finnes det noen naturlige preparater som kan hjelpe.

En kraftig menstruasjon er noe mange kvinner må lide av hver måned. Dessverre kan det ledsages av andre symptomer som smerte, utmattelse, svimmelhet, etc.

I denne artikkelen finner du de beste hjemmemedisinene for å bekjempe en kraftig menstruasjon naturlig. På denne måten kan du balansere hormonene dine uten å måtte ty til medisinering.

For hver kvinne som finnes, er det en annerledes menstruasjon

Enhver kvinnes menstruasjon er forskjellig. Noen merker det ikke, og det gir absolutt ingen ulempe overhodet. Andre har imidlertid mange ubehagelige symptomer som:

  • En følelse av oppblåsthet
  • Humørsvingninger
  • Betennelse
  • Smerte
  • Følsomhet

Det er imidlertid få indikatorer for å fortelle om dette er normalt. Spesielt bør du være oppmerksom på eventuelle plutselige forandringer, som kan skyldes stress, endring i kosthold eller et annet helseproblem.

Kraftig menstruasjon

En kraftig menstruasjon, også kjent som menorrhagia, kan være noe genetisk som mange alltid har lidd av. Det kan imidlertid også være relatert til andre ting:

Mange kvinner har ingen anelse om menstruasjonen deres er kraftig eller ikke, da de ikke har noen referanseramme. Derfor, se om du svarer ja til noen av disse spørsmålene:

  • Menstruasjonen din varer i mer enn 8 til 10 dager.
  • Du bruker mer enn 8 bind eller tamponger per dag, eller du må bytte dem hver 2. til 3 timer.
  • Din syklus varer mindre enn 21 dager.
mensen

Vi anbefaler deg også til å lese denne artikkelen: Koaguleringer når du har mensen: 5 ting du bør vite

Remedier for å bekjempe en kraftig menstruasjon

1. Kyskhetstre

Kyskhetstreet (Vitex agnus-castus) er en ganske ukjent medisinsk plante som faktisk er svært gunstig for kvinner. Det viser seg at den kan være svært effektiv både for kvinner med en kraftig menstruasjon og for kvinner som lider av amenoré.

Kyskhetstreet bidrar til å regulere østrogen- og progesteronnivåer i kroppen.

Du kan bruke bærene i en infusjon eller ta det i form av tabletter, og det er også bra for å berolige smerter og menstruasjonskramper. Selv om det er et effektivt middel, må du imidlertid fortsatt være tålmodig. Det kan ta noen måneder før du begynner å merke resultatene.

2. Maca

Maca er en utmerket hormonregulator, både for menn og kvinner i alle aldre. Faktisk bruker mange kvinner det til å forbedre fruktbarheten og andre til å tilpasse seg overgangsalderen.

Det eneste du trenger å huske er at for noen mennesker kan det forårsake nervøsitet. Derfor er det viktig å starte med en liten mengde først og gradvis øke den over tid.

maca

3. Gulsøte

Gentiana lutea hjelper ikke bare med å regulere en kraftig menstruasjon, det bidrar også til å forhindre anemi. Dette er et svært vanlig problem for kvinner som mister for mye jern hver måned.

Gulsøte er også veldig bra for fordøyelsen, leverfunksjonen, for å stimulere appetitten, og for å bli kvitt hudproblemer. Du kan ta det som en infusjon eller bruke det lokalt.

Vi anbefaler: Yogastillinger som hjelper deg med å lindre menssmerter

4. Ryllik

Ryllik, eller Achillea millefolium, er en medisinsk plante med noen imponerende egenskaper. På grunn av dens essensielle oljer, mineraler og antioksidanter, kan den behandle et bredt spekter av forhold.

Ryllik fungerer som en hormonregulator og dens antispasmodiske egenskaper gjør den til et naturlig analgetisk middel. Derfor kan denne planten være nyttig for å berolige smerter i menstruasjonsperioden.

Den er også effektiv for behandling av åreknuter, hemorroider, akne, arr og hypertensjon. Du kan drikke planten som en infusjon eller bruke den lokalt, og du kan til og med dyrke den selv hjemme.

5. Grønne smoothies

Til slutt er en løsning som aldri svikter ved mange tilstander, en grønn smoothie. På grunn av næringsstoffene i grønne blader, som folsyre, er de gode for å forbedre leverfunksjonen og kvaliteten på blodet ditt.

Grønne smoothies kan inkludere frukt og ulike grønne bladgrønnsaker:

  • Spinat
  • Beteblader
  • Reddikblader
  • Ruccola
  • Brønnkarse

Prøv noen smakfulle grønne smoothies. Deres deilige smak vil virkelig overraske deg. Du vil raskt legge merke til forbedringer med andre helseproblemer, og du vil føle deg mer energisk. De kan til og med hjelpe deg med å prøve å oppnå din ideelle vekt.

Rao, S. (2011). Menorrhagia. Obstetrics, Gynaecology and Reproductive Medicine. https://doi.org/10.1016/j.ogrm.2011.06.003

Apgar, B. S., Kaufman, A. H., George-Nwogu, U., & Kittendorf, A. (2007). Treatment of menorrhagia. American Family Physician. https://doi.org/10.1016/0002-9378(71)90259-6