Hva du kan gjøre hvis partneren din får deg til å føle deg dårlig

Kritikk, erting, likegyldighet og manipulasjon forårsaker stor følelsesmessig skade. Finn ut hva du skal gjøre hvis partneren din får deg til å føle deg dårlig i denne artikkelen.
Hva du kan gjøre hvis partneren din får deg til å føle deg dårlig
Elena Sanz

Skrevet og verifisert av psykologen Elena Sanz.

Siste oppdatering: 25 august, 2022

Forholdet ditt skal være ditt tilfluktssted, ditt trygge sted. Det skal være et rom hvor du føler deg elsket, respektert og anerkjent. Dette er ikke en dagdrøm eller en refleksjon av altfor krevende standarder. Det er virkelig minimum som bør oppfylles i ethvert kjærlighetsbånd. Derfor, når partneren din stadig eller gjentatte ganger får deg til å føle deg dårlig, bør du ikke godta dette. Tvert imot, du må analysere hvorfor det skjer og se etter en løsning.

Alle forhold går faktisk gjennom oppturer og nedturer. På et eller annet tidspunkt har vi alle mistet besinnelsen og hevet stemmen eller uttalt et sårende ord.

Men når dette blir det generelle mønsteret i forholdet ditt, kan de psykologiske og følelsesmessige konsekvensene være ødeleggende. I denne artikkelen oppfordrer vi deg til å vurdere alvoret i situasjonen din og forstå hva du kan gjøre med det.

Partneren din får deg til å føle deg dårlig

“Å føle seg dårlig” er en svært tvetydig tilstand, som gir lite informasjon og lite handlingsrom. Mange vet at partneren deres får dem til å føle seg dårlige, men de kan ofte ikke identifisere nøyaktig hva de føler, eller hvorfor.

Det er nettopp denne mangelen på klarhet som kan få dem til å bagatellisere følelsene sine og la dem passere, slik at situasjonen kan eskalere. Det er derfor det er viktig å ha et bredt emosjonelt ordforråd.

Spør deg selv et øyeblikk: “Når partneren min får meg til å føle meg dårlig, på hvilken måte føler jeg det?” Her er noen av de vanligste svarene.

  • Ugyldig: Jeg føler at følelsene mine ikke er viktige, at jeg overdriver, eller at jeg ikke har rett til å uttrykke meg.
  • Ydmyket: Partneren min får meg til å skamme meg over meg selv. De ser ut til å oppfatte meg som mindreverdig og utilstrekkelig.
  • Kontrollert: Jeg synes forholdet er kvelende fordi partneren min kontrollerer alle områder av livet mitt og tar avgjørelser for meg.
  • Manipulert: Jeg ender ofte opp med å gjøre ting jeg ikke vil gjøre slik at partneren min ikke blir sint eller trist.
  • Foraktet: Jeg føler at partneren min føler avsky eller avvist av meg og ikke anser meg som en verdig og verdifull person.
  • Ignorert: Jeg må tigge og trygle partneren min om å tilbringe tid med meg eller vurdere mine behov eller ønsker. Jeg er aldri en prioritet for dem.
Desprecio por la pareja.
Noen ganger er det vanskelig å sette navn på følelsene du føler i forholdet ditt, men det er viktig å gjøre det.

På hvilke måter får partneren din deg til å føle deg dårlig?

Dette er noen av de vanligste følelsene folk opplever i skadelige, skadelige og usunne forhold. Nå, hvorfor oppstår disse følelsene?

Mesteparten av tiden kommer de ikke ut av ingensteds, men stammer fra upassende oppførsel fra partnerens side. La oss ta en nærmere titt.

Klager og kritikk

Partneren din kan stadig kritisere hvordan du er, tenker, føler og handler. De kan identifisere og fremheve feilene dine og ikke sette pris på dine styrker. Til slutt får de deg til å tenke at du ikke kan gjøre noe riktig, at du bør endre deg, og at ditt engasjement og din væremåte aldri er nok.

Erting, fornærmelser eller diskvalifikasjoner

Ord har stor kraft og kan være veldig sårende, selv om de blir sagt i en visstnok spøkefull tone. Fornærmelser og nedtoninger, hån og sarkasme undergraver selvtilliten og forårsaker stor følelsesmessig skade.

Dessuten, hvis de ytres offentlig, skaper de en stor følelse av ydmykelse. Denne typen psykisk vold er en av de vanligste i tenåringsdating og et åpenbart tegn på den rådende mangelen på respekt.

Utpressing og følelsesmessig manipulasjon

Emosjonell manipulasjon søker å få partneren til å handle som du vil, ved å bruke følelser som et forhandlingskort. Dermed kan partneren din fortelle deg setninger som “Hvis du virkelig elsket meg, ville du gjort dette.” Imidlertid kan de også bare bli sinte eller straffe deg med stillhet.

Gaslighting

Gaslighting gjør at personen som utsettes for det ender opp med å tvile på sin egen dømmekraft og oppfatning. Da er de dypt utsatt for partnerens misbruk.

Hvis partneren din får deg til å føle deg gal eller får deg til å stille spørsmål ved din tro, hvis de benekter det åpenbare, hvis de forvirrer deg slik at du ikke stoler på instinktene og følelsene dine, så ikke la dette fortsette å skje.

Mangel på empati og affektivt ansvar

Til slutt, hvis partneren din får deg til å føle deg dårlig, kan de mangle empati. De bryr seg sannsynligvis bare om seg selv, og når du uttrykker dine behov, følelser eller forespørsler om endring, ignorerer de deg. De får deg til å føle at du er alene i forholdet.

Hvorfor skjer dette?

Hvis partneren din får deg til å føle deg dårlig, må du ta hensyn til at flere faktorer kan være sammenfallende:

  • Partnerens personlige egenskaper: De kan være egoistiske, selvsentrerte eller narsissistiske. De kan ha en usikker tilknytningsstil, mangel på sosiale ferdigheter og/eller lav emosjonell intelligens.
  • Relasjonsdynamikk: Denne typen atferd er vanlig i forhold som er ubalanserte eller har et veldig sterkt hierarki. Dermed kan partneren din innta en overordnet stilling der de har flere privilegier, og du inntar en underlegen stilling.
  • Personlighetstrekk: Det er viktig å merke seg at hvis du forblir i denne typen forhold, kan du også bli påvirket av dette. Du kan få lav selvtillit, en frykt for å bli avvist eller forlatt, et behov for å glede den andre personen, og en dårlig evne til å sette grenser.
Pareja con inseguridades.
Faktorene som kommer sammen i disse situasjonene er varierte. Psykologisk arbeid kan bidra til å avdekke hva som ligger bak et usunt forhold der partneren din får deg til å føle deg dårlig.

Hva du kan gjøre hvis partneren din får deg til å føle deg dårlig

Hvis du har identifisert deg med ovenstående, må du ikke fortsette å la denne usunne oppførselen fortsette.

Start med å sette grenser. Ikke la noen av disse atferdene fortsette å bli gjentatt. For å gjøre dette må du lære deg å kommunisere selvsikkert, og du må miste frykten for å forlate forholdet eller miste partneren din. Ultimatum er ubrukelige hvis vi ikke er villige til å følge opp med konsekvensene.

Hvis partneren din kan gjenkjenne deres uredelighet og deres grad av ansvar, kan profesjonell akkompagnement være til stor hjelp. Begge bør også få hjelp hver for dere, slik at hver av dere tilegner seg de relasjonelle ferdighetene de mangler, og ferdighetene sammen som par.

Enten du bestemmer deg for å fortsette med forholdet eller forlate det, må du jobbe med aspektene som har ført til at du har etablert og holdt deg i et usunt forhold. I begge tilfeller vil det å helbrede sår og frykt og øke selvtilliten og kommunikasjonsevnen være avgjørende.

Først og fremst er det viktig å huske at din prioritet er og alltid må være deg selv. Vær oppmerksom på tegnene, og i møte med mangel på respekt, misbruk eller forakt, handle med en gang, og ikke se etter begrunnelse for partnerens oppførsel.

Til slutt, hvis du ikke føler deg i stand til å forlate forholdet på egenhånd, søk hjelp.

 



  • Sweet, P.L. (2019). The sociology of gaslighting. American Sociological Review. 84(5): pp. 851 – 875.
  • Castelló, J. (2000). Análisis del concepto dependencia emocional. In I Congreso Virtual de Psiquiatría (Vol. 5, No. 8).
  • Sainz, Y. E., Castro, M. G., Sandoval, A. M., & Quintana, Y. S. (2007). Violencia en el Noviazgo Adolescente. Revista Internacional De Psicología8(02), 1–34. https://doi.org/10.33670/18181023.v8i02.46