Hva er nattlige spiseepisoder?

24 april, 2020
Folk som lider av nattlige spiseperioder spiser knapt om morgenen og har ofte en sterk trang til å spise mellom middag og søvn. De kan også lide av søvnløshet.

Har du noen gang overspist sent på kvelden? I så fall har du kanskje litt erfaring med nattlige spiseepisoder (night eating syndrome på engelsk).

Folk med denne lidelsen våkner ofte midt på natten for å spise. De spiser ofte på dette tidspunktet fordi de våkner med et ukontrollerbart ønske om å spise.

Dette skjer imidlertid bare om natten. I løpet av dagen kan de enten ha en manglene appetitt eller rett og slett ikke spise fordi de er på en streng diett.

De er imidlertid ikke alene. Det er faktisk ganske vanlig å spise om natten. Omtrent 1 av 100 mennesker lider av nattlige spiseepisoder.

Hva er nattlige spiseepisoder?

Overspising er et alvorlig problem, og du kan identifisere det med to grunnleggende kjennetegn:

  • Personen spiser en stor mengde mat, mye mer enn man vanligvis ville spist under lignende omstendigheter.
  • En følelse av manglende kontroll. Personen klarer ikke å slutte å spise og mangler kontroll over alt som har å gjøre med overspisingen.

Kjennetegn ved nattlige spiseepisoder

Kvinne sitter foran kjøleskapet og spiser

Hvem har vel ikke hørt om spiseforstyrrelser som anoreksi og bulimi?

Tro det eller ei, nattlige spiseepisoder er faktisk mye vanligere.

Folk med denne lidelsen har ofte problemer med å kontrollere følelsene og opplever ofte panikkanfall i form av:

I følge noen psykologer har folk som opplever nattlige spiseepisoder vanligvis vektproblemer. Dette skyldes sannsynligvis at de spiser mesteparten av maten i løpet av timene de burde ha sovet.

Videre innrømmer 20% av overvektige folk at de føler seg mye bedre og mer tilfreds når de spiser om natten. Tilsvarende handler mer enn 75% av dem etter dette ønsket.

Selv om denne tilstanden er mye vanligere hos overvektige og folk som lider av fedme kan det imidlertid påvirke alle.

Du er kanskje interessert i denne artikkelen: 7 matvarer man bør unngå å spise om kvelden

Symptomer på nattlige spiseepisoder

Symptomene og mønstrene av denne tilstanden er tydelige og gjentas ofte blant de som lider av denne spiseforstyrrelsen. Som vi nevnte ovenfor spiser folk med nattlige spiseepisoder knapt i løpet av dagen eller ikke noe i det hele tatt. De mangler rett og slett appetitt gjennom dagen.

Dessuten er disse menneskene mer energiske om morgenen selv om energien forsvinner utover dagen. Det er også veldig vanlig å oppleve søvnforstyrrelser.

De matvarene som vanligvis inntas er ofte rike på karbohydrater som søtsaker, bakverk, brød, ris og pasta samt noen flere.

Folk som lider av nattlige spiseepisoder er vanligvis klar over at de har et problem. De føler seg derfor ofte deprimert og skammer seg. Uheldigvis blir denne situasjonen verre når de er stresset.

Tips for å unngå samt behandle nattlige spiseepisoder

Kvinne holder hender med en terapeut
Terapi kan hjelpe deg med å finne den nøyaktige årsaken bak dine usunne spisevaner samt hjelpe deg å takle dem.

De nøyaktige årsakene bak dette syndromet er fremdeles under utredning. Vi vet imidlertid at det ikke er en god idé å ta opp problemet via emnet overvekt. Det er et sensitivt tema og den nattlige spiseren vet det allerede og føler seg skyldig.

I motsetning til andre spiseforstyrrelser handler ikke denne nødvendigvis om vekt eller selvbilde. Det vil si at disse menneskene ikke nødvendigvis er misfornøyd med kroppen sin (det er i det minste ikke deres største bekymring).

Av denne grunn er prioriteringen å forstå hvor angstfølelsen kommer fra og hvorfor de prøver å berolige den med mat. Løsningen krever derfor vanligvis flerfaglig intervensjon fra fagpersoner innen psykologi, psykiatri og ernæring.

Av denne grunn tar følgende råd et par perspektiver i betraktning.

Ernæringsmessig perspektiv

  • Folk som lider av nattlige spiseepisoder bør følge et passende kosthold og tilpasse det til tilstanden sin.
  • De bør trene minst 30 minutter hver dag.
  • Hvile er grunnleggende for vår generelle helse, både mengde og kvalitet. De må lære seg teknikker som hjelper dem å hvile bedre.
  • De bør redusere stresset ved å bruke tid på ting de liker. Et sosialt liv og delte aktiviteter er grunnleggende for god helse.

Psykologisk perspektiv

Kognitiv atferdsterapi kan hjelpe en person som lider av nattlige spiseepisoder med å forstå og gradvis endre oppførselen sin. Det kan hjelpe dem å organisere tankene og håndtere stresset og angsten relatert til tilstanden sin.

Les også denne artikkelen: 7 gode vaner for å bekjempe søvnløshet naturlig

Konklusjon

Nattlige spiseepisoder er mye vanligere enn de bedre kjente lidelsene anoreksi og bulimi.

Det er derfor viktig å etablere en tverrfaglig tilnærming for å løse problemet ved å først fokusere på behandling av angsten som utløser nattspisingen.

Ikke nøl med å få profesjonell hjelp hvis du tror du overspiser eller hvis angstnivået ditt er høyt.

  • Errandonea, I. (2012). Obesidad y Trastornos de Alimentación. Revista Médica Clínica Las Condes. https://doi.org/10.1016/S0716-8640(12)70294-8
  • Ellenberg, C., Verdi, B., Ayala, L., Ferri, C., Marcano, Y., & Vivas de Vega, J. (2006). Síndrome de comedor nocturno: un nuevo trastorno de la conducta alimentaria TT – The night eating syndrome: a new eating disorden. An. Venez. Nutr.
  • Silva, F. (2010). Trastornos del Ritmo Circadiano del Sueño: fisiopatología, clasificación y tratamientos. Universidad Católica de Chile.