Hva bør du gjøre om du våkner midt på natten?

april 26, 2018
Nedenfor snakker vi om hva du kan gjøre hvis du våkner om natten, slik at du kan unngå de negative konsekvensene.

Vi kan oppleve søvnløshet når som helst, ikke bare når vi prøver å sove. Noen ganger kan det være at vi våkner midt på natten og sliter med å sovne igjen.

Hva om jeg våkner midt på natten?

Å våkne opp i de tidlige timer og ikke greie å sovne igjen er foruroligende. Vi vil hvile fordi vekkerklokken ikke vil ringe på en stund, og vi vet at uten en god natts søvn, blir vi til zombier neste dag.

Å våkne midt på natten kan være en konsekvens av forskjellige årsaker: å høre høye lyder fra utendørs (sånn som en politisirene, for eksempel), et mareritt, at vi blir for kald eller varm, etc.

Når vi våkner midt på natten, kan det være ganske vanskelig å sovne igjen. Noen velger å bytte sovestilling noen ganger i sengen. På den annen side er det noen mennesker som velger å stå opp og fullføre ting på oppgavelisten sin (noen ganger til og med aktiviteter utenom det vanlige).

Å ha en god natts søvn er viktig for vår fysiske og mentale helse. Å ikke få kvalitetssøvn fører til apati, irritabilitet, hukommelses- og oppmerksomhetsproblemer, døsighet og mange andre negative resultater.

I tillegg forverres arbeid og sosiale forhold når vi ikke får nok hvile.

Når skal vi være bekymret for å våkne for tidlig? Når det skjer mer enn tre ganger i uka. Det kan være et tegn på at vi er for stressede, engstelige eller nervøse. På sikt vil det få alvorlige konsekvenser for vår helse.

Vi anbefaler at du leser: 11 tips for å sove godt og våkne opp uthvilt

Å være forberedt for søvn

Hvis vi våkner midt på natten, kan vi prøve å stå opp av sengen, forlate rommet, slå på svakt lys og gjøre en avslappende aktivitet i 20 eller 30 minutter.

Etter den tiden, gå tilbake til sengs og prøv å sove. Selvfølgelig, det vi regner for å være «en avslappende aktivitet», er opp til personlig vurdering. For noen kan det være å meditere eller praktisere yoga mens andre kan lese, spille kort eller se gjennom bilder.

I alle fall bør det være en aktivitet som ikke aktiverer nervesystemet vårt. Vi trenger uten unntak å ikke vende oss til kaffe, alkohol eller tobakk.

Hvis vi vil bruke et nettbrett eller mobiltelefon, bør vi virkelig redusere skjermkontrasten og lyset til det minimale, og unngå hvite, grønne og blå lys som hemmer melatoninproduksjon (som er et hormon som gjør at vi kan sove).

Hvis vi ønsker å se på TV, er det viktig å velge et passende program for å sovne. Det er best å unngå action, voldelige nyheter eller videoer med blinkende farger og lys.

Hvis man går og legger seg igjen og våkner på nytt, gjør det samme, unntatt hvis du våkner igjen 1 eller 2 timer før du planlegger å våkne opp. I sistnevnte tilfelle er det bedre å stå opp og bare starte dagen tidligere.

Vi vil definitivt ha nok oppgaver som vi kunne komme i gang med (forberede middag, skrive ned en handleliste, vaske klær, rydde, etc.).

Hvordan kan man komme seg etter at man våkner midt på natten?

Uansett hvor dårlig vi kanskje har sovet den forrige natten, kan vi ikke gjøre feilen med å kompensere med en 3-timers lur. Vi kan heller ikke sette klokken tilbake og våkne senere. Disse ideene forverrer bare søvnløshet, noe som gjør det til et kronisk problem.

Hvis du våkner om natten eller har søvnløshet, er det best å vente til kvelden med å sove.

Etter en natt med søvnløshet eller å ha våknet til odde timer, bør du prøve å gjenopprette hvilen så snart som mulig slik at du kan følge opp forpliktelsene og aktivitetene dine dagen etter. Noen råd som kan hjelpe er følgende:

1. Øk vitamin B12-inntaket ditt

Hvis du ikke hviler tilstrekkelig, bruker kroppen din høyere mengder B-vitaminer (energikilder). Hvis dette næringsstoffet blir lavt i kroppen din, vil det få deg til å føle deg sløv, humørsyk og ikke i stand til å konsentrere deg. For å gjenopprette dette tapte vitaminet, kan du spise noen av følgende matvarer:

  • Muslinger, østers, blåskjell.
  • Fisk, blekksprut, skalldyr.
  • Lever.
  • Ost.
  • Egg.

Vil du vite mer? Les: Rare tegn på at du kan ha vitaminmangel

2. Drikk ingefærte

Denne roten har mange egenskaper som vi ikke bør nøle med å legge til vårt daglige kosthold. Når vi plages av at vi våkner mist på natten, er det en økning i hormonet kortisol og det setter kroppen vår i en tilstand av konstant stress.

Forhøyede nivåer av kortisol øker også blodtrykket, provoserer angst og reduserer immunresponsen. For å motvirke disse negative effektene, er det ingenting som er bedre enn en kopp ingefærte. Det er veldig enkelt å lage.

Ingredienser

  • ¼ teskje revet ingefær (2 gram).
  • 1 kopp vann (250 milliliter).
  • 1 ss honning (20 gram).
  • 1 pose svart te.

Tilberedning

  • Varm opp litt vann og hell det i en kopp.
  • Ha i teposen og la den trekke i 5 minutter.
  • Ta ut posen og legg til ingefæren.
  • Rør og søt med honningen.

3. Unngå sukker og fett

Matvarer som inneholder rikelig med karbohydrater, fett og sukker, anbefales ikke fordi de umiddelbart «frigjør» energi.

Du tror kanskje at rask energi er det du trenger for å føle deg bedre etter å ha våknet i løpet av natten, men denne effekten er bare midlertidig. Etter noen få minutter vil du føle deg enda mer sliten enn du gjorde før.

I stedet bør du velge å spise sunne matvarer som er rike på proteiner, fiber og naturlige fettstoffer som vil gi deg langvarig energi. Si farvel til å våkne opp midt på natten!

FRA NETTET