Hvordan bekjempe forkjølelsessymptomer på 24 timer

desember 4, 2015
Appelsiner er rike på C-vitaminer som hjelper oss å bli kvitt forkjølelsen raskere.

Når det blir vinter og været blir kaldere opplever mange forkjølelsessymptomer som hindrer utførelse av de daglige aktivitetene; man har mest lyst til å holde sengen. Når været blir kaldt svekkes immunforsvaret vårt og gjør oss mer utsatte for blant annet influensa, forkjølelse, hoste og muskelsmerter.

Basert på dette må vi være forberedte på å konfrontere de kalde dagene og ha rutiner som gjør oss motstandsdyktige mot sykdommer som kan oppstå på grunn av det kalde været. Professor Ron Eccles ved Centre for Common Cold at the University of Cardiff (UK) har laget en rutine som hjelper med å bekjempe forkjølelsessymptomer på kun 24 timer.

Kl. 07:00 – Ta en varm dusj

Om du våkner med muskelsmerter og begynnende hodepine på grunn av kulden, er en varm dusj den beste måten å starte dagen på. Varmt vann gir en avslappende effekt, mens dampen fra det varme vannet har en rensende effekt på bihulene som er bra for å forhindre bihulebetennelse.

Kl. 08:00 – En sunn frokost

grønnsakssuppe

God ernæring er essensielt når det gjelder å bli frisk fra forkjølelse. Frokost er nøkkelen til en god start på dagen og for å bekjempe irriterende forkjølelsessymptomer. Du kan drikke ferskpresset appelsinjuice og spise en kopp bær rike på antioksidanter sammen med havregrøt for ekstra energi. En annen god start på dagen er grønnsakssuppe eller kyllingsuppe.

Kl. 10:00 – Behandling med damp

Å være forkjølet betyr at nesen vår er tett og vi har ekstra mye slim i halsen, som forhindrer oss fra å puste normalt. Når bihulene er blokkerte er sjansene for bihulebetennelse store, noe som medfører en forferdelig hodepine. I så fall er det bra med medisin på resept eller en naturlig behandling for å åpne bihulene. Du kan også ta en dampbehandling ved å dekke til hodet over en bolle med kokende vann i 5 minutter. Dette er ideelt for å lindre og åpne luftveiene.

Kl. 12:00 – Gå en tur

gåtur

Selv om det kan virke som en utfordring å bevege seg ut i kulden, er det et faktum at en gåtur før lunsj kan hjelpe på humøret og styrke immunforsvaret. Derfor: ikke tenk at det er skadelig å gå ute når du er forkjølet. En liten gåtur kan være svært nyttig (men kle deg godt).

Kl. 13:00 – Lunsj

Istedenfor å spise stekt mat eller annen usunn mat til lunsj, er det ideelt å spise litt grillet kylling med salat. Proteinene i kyllingen hjelper til med produksjonen av forsvarsceller og gir et boost til immunforsvaret. Og grønnsakene i salaten er rike på antioksidanter og næringsstoffer som er essensielle for å bekjempe forkjølelse.

Kl. 15:00 – Noe sunt å drikke

appelsiner

Som en liten ettermiddagssnack er det best å drikke en varm urtete for å løse opp og fjerne slim. Du kan også erstatte teen med et glass ferskpresset appelsinjuice; dens høye innhold av C-vitaminer er bra for å bli kvitt forkjølelsen.

Kl. 18:00 – Middag

Til middag er det veldig bra å spise krydret mat som karri eller chili con carne. Disse matrettene vil øke kroppstemperaturen din som bidrar til å redusere forkjølelsessymptomene. Andre ingredienser du kan vurdere til middagen er ingefær, hvitløk og paprika, som alle er kjent for sine antivirale og antibakterielle egenskaper som hjelper med å bekjempe forkjølelsen og rense bihulene.

Kl. 20:00 – Et avslappende bad

avslappende-bad

På slutten av dagen vil du mest sannsynlig være trøtt og ha såre muskler på grunn av forkjølelsen. For å lindre såre muskler og for å sove godt, er det ideelt å ta et varmt bad en time eller to før sengetid. Du kan tilsette noen få dråper med eukalyptusolje som vil gi badevannet økt effekt for bekjemping av forkjølelsessymptomene.

Kl. 22:00 – Tid for hvile og 8 timers søvn

Det er viktig å legge seg tidlig og få en god natts søvn for å raskt kunne bli frisk igjen. En god natts søvn styrker immunforsvaret og hjelper med å bekjempe forkjølelsessymptomene. Du bør unngå å drikke kaffe eller alkohol rett rett før leggetid, da dette kan forstyrre nattesøvnen.

FRA NETTET