Hvordan senke blodtrykket med naturlige metoder

mai 10, 2016
Når spenningene øker, kan vi roe nervene ved å helle noen dråper eterisk olje av lavendel på en klut og puste inn dens naturlige duft.

Leger anser høyt blodtrykk for å være en «stille morder». Mangel på mosjon, dårlig ernæring, og den generelle livsstilen vi lever med i dag kan skape dette problemet. Hvis du har høyt blodtrykk, kan du prøve disse naturlige remediene for å senke blodtrykket. Lær mer i følgende artikkel.

Årsaker og symptomer på høyt blodtrykk

Som vi har nevnt ovenfor, kan høyt blodtrykk være et resultat av mange ulike årsaker. Om man har en stillesittende livsstil, får i seg for mye salt eller bearbeidet mat, ikke får nok mosjon, osv. kan alle bidra til denne sykdommen. Men hormonelle forandringer, nyre- eller hjertesykdom, bruk av visse legemidler og prevensjon, og alkoholinntak kan også forverre denne tilstanden.

De vanligste symptomene på høyt blodtrykk er hodepine, kortpustethet, rødme i ansiktet, overdreven svetting, høy puls, urolig syn, svimmelhet, øresus, neseblod, nervøsitet, søvnløshet, svakhet, tretthet, hjertebank, og at man ser flekker (mørke flygende/ virvlende objekter).

2-blodtrykk

Høyt blodtrykk er en farlig tilstand som kan føre til hjerneslag, hjerteinfarkt og nyresykdommer. På grunn av dette, må vi være sikre på at vi holder det under kontroll og at vi sjekker blodtrykket en gang i uken. Husk at det ikke er noen nedre aldersgrense for å utvikle høyt blodtrykk, men at det vanligvis oppstår hos folk over 30. Blodtrykket måles for å bestemme hvor hardt hjertet arbeider for å pumpe blod (systolisk) og hvor lenge det hviler mellom hvert slag (diastolisk).

Naturlige metoder for å senke blodtrykket

  • Legg en hel sitron i en blender (inkludert skallet og frøene) og tilsett en håndfull persille. Blend godt og drikk en liten kopp av dette om morgenen, alltid på tom mage. Begge disse ingrediensene er naturlige diuretika som bidrar til å fjerne overflødig væske (som kan føre til høyt blodtrykk). Du kan også drikke sitronsaft blandet med en kopp med kaldt vann hver dag før frokost.
  • Spis en bolle med havregryn om dagen med appelsinjuice, melk, yoghurt, eller bare vann. Denne vanen vil ikke bare bidra til å regulere blodtrykket, men også kolesterolnivået ditt. Det inneholder en masse av fiber, som bidrar til å forhindre forstoppelse.
3-parfait

  • Selleri er en utmerket matvare for å senke blodtrykket. Du kan inkludere det i ditt daglige kosthold, i salater eller i supper. Det er en naturlig vanndrivende.
  • Mørk sjokolade (jo mørkere jo bedre) er også nyttig, fordi det inneholder egenskaper som reduserer blodtrykket. Men unngå melkesjokolade eller hvit sjokolade.
  • Drikk opp til tre kopper grønn te per dag. Studier har vist at det kan senke blodtrykket.
  • Du kan aldri ha for mye hvitløk i kosten, fordi det bidrar til å kurere mange sykdommer. I dette tilfellet, fremmer det utvidelse av blodårene og hindrer dannelsen av blodpropper. Ett fedd hvitløk om dagen er nok. Du kan også lage en te ved å legge et knust fedd hvitløk i en kopp med kokende vann. Tilsett litt sitronsaft om ønskelig, og gjør det søtere med litt honning.
  • Hagtornbær er en meget populær plante for å redusere høyt blodtrykk, og en av de mest effektive. Den brukes til å behandle en rekke hjerteproblemer, som hjertesykdom, hjertesvikt, angina og høyt blodtrykk. Den bidrar til å styrke hjertemuskelen og forbedrer kvaliteten på blodet som pumpes. Den åpner også opp blodårene og øker overføringen av nervesignaler. Alt dette vil i sin tur redusere blodtrykket. Lag en te av hagtorn-bær og drikk den en gang om dagen.
  • Lag en smoothie ved hjelp av agurk og vann, og drikke den hver dag.
  • Drypp ti dråper eterisk olje av lavendel på en klut og inhalerer gjennom nesen. Denne hjemmeremedien er spesielt nyttig for plutselige topper i blodtrykket.
4-lavendel

  • Legg en håndfull olivenblader i en liter vann og kok opp det. Sil væsken og oppbevar den i en glassbeholder. Drikk opp til to kopper av dette per dag.
  • Kok to blader av graviola og to appelsiner i en halvliter vann i ti minutter. Deretter fjerner du væsken fra varmen og lar den avkjøles. Sil væsken og drikk opp til to kopper av denne teen per dag.
  • I en bolle, tilsett en liten løk (oppskjært), syv fedd hvitløk (oppskjært), og litt sitronsaft. Hell vann over det til alle ingrediensene er dekket, og dekk det til for natten. Om morgenen siler du væsken og drikker den som det første du gjør hver morgen på tom mage i ni dager.
  • Bland 5 dråper lavendelolje, 5 dråper merianolje, og 20 ml jojobaolje. Masser dette sakte på brystet med sirkelbevegelser.
  • Bland en spiseskje med saft fra en lime, litt kjerringrokk, bjørk og fennikelrot i en kopp vann og la det koke i tre minutter. La det avkjøles og sil væsken. Drikk opp til to kopper av dette per dag.
5-dill

  • Press ut væsken fra femten druer du har skrelt og tatt ut steinene fra. Behold denne væsken og bland den med et halvt glass vann. Drikk dette før frokost i ti dager.
  • Legg en uskrelt, oppskjært aubergine i en blender. Tilsett en kopp vann og lag en puré av det. Sil væsken og drikk denne før frokost hver dag i ti dager.
  • Lag en smoothie ved å bruke 55g spinat, en spiseskje honning, litt sitronsaft, og en kopp vann. Drikk ett glass av dette hver dag i tre dager.
6-sitron

FRA NETTET