Hvordan velge riktig kalsiumtilskudd?

26 april, 2020
Du kan finne utallige typer kalsiumtilskudd på markedet. Valget mellom det ene eller andre produkter vil være avhengig av hvilke behov du har. Derfor bør du alltid rådføre deg med legen din før du bestemmer deg.

Noen ganger er det nødvendig å begynne å ta kalsiumtilskudd for å sørge for at kroppen får den mengden den trenger for å fungere optimalt. Et lavt kalsiuminntak kan utløse osteopeni, en tidlig fase av osteoporose. Dette er spesielt tilfelle for kvinner som har nådd overgangsalderen. Men hva er riktig kalsiumtilskudd for deg?

Normalt sett er opptaket av kalsium relatert til nivåene av vitamin D. På grunn av dette er det viktig å holde verdiene for begge disse næringsstoffene innenfor de anbefalte rammene. Det er imidlertid viktig å være klar over at det finnes visse matvarer som kan forstyrre opptaket av kalsium, som for eksempel fiber.

For å sikre at du får i deg riktige mengder av dette mineralet kan det være lurt å se etter et kalsiumtilskudd. Det er imidlertid ikke alle kosttilskudd som er skapt like, og det er derfor viktig at du vet hva du trenger slik at du kan velge riktig kalsiumtilskudd.

Kalsium er meget viktig for skjelettet vårt

Riktig kalsiumtilskudd er viktig, en naturlig kilde til kalsium er meieriprodukter.
Meieriprodukter, i tillegg til grønne grønnsaker, inneholder kalsium. Imidlertid er det ikke i alle tilfeller at det å konsumere naturlige kilder til kalsium er nok.

Dette mineralet er direkte relatert til skjelettets helse og funksjonalitet. Generelt er meieriprodukter og grønne grønnsaker naturlig rike på kalsium. Imidlertid er det tilfeller der inntaket av kalsium via kostholdet er for dårlig. Ideelt sett bør du få i deg fem porsjoner frukt og grønnsaker og flere porsjoner meieriprodukter om dagen. Dette vil være med på å redusere risikoen for å utvikle en kalsiummangel.

En annen interessant artikkel du kanskje vil like: Styrk skjelettet med en grønn energidrikk

Med så mange varianter, hvordan finner du riktig kalsiumtilskudd?

Det vanligste kalsiumtilskuddet du kan kjøpe reseptfritt er kalsiumkarbonat. Dette er et relativt billig produkt som er enkelt å ta. Ofte kommer det i form av piller eller tyggetabletter som inneholder omtrent 200 mg kalsium per dose.

Videre er det vanligste reseptbelagte kalsiumtilskuddet kalsiumsitrat. Reseptbelagte supplementer er dyrere, men de har også en bedre grad av opptak. De brukes først og fremst hos personer med lave nivåer av magesyre, noe som kan forstyrre opptaket av kalsiumkarbonat.

Utenom disse to typene, kan du også finne kalsiumaktat, kalsiumfosfat, og kalsiumglukonat. Imidlertid vil disse versjonene inneholde mindre kalsium enn de to første vi nevnte.

Når det så kommer til å velge riktig kalsiumtilskudd, er det best å unngå produkter laget av uraffinerte østerskall, benmel eller dolomitt, da de kan inneholde spor av tungmetaller. Du kan be om hjelp på apoteket.

Med så mange varienter, hvordan velger du riktig kalsiumtilskudd?
Det finnes flere ulike typer kalsiumtilskudd. Det er viktig at du kjenner til hvilke behov du har for å velge riktig kalsiumtilskudd.

Du bør også lese denne artikkelen: Frø – fantastiske kilder til kalsium

Hvordan øke kalsiuminntaket?

Dersom du vil øke kalsiuminntaket ditt, er det nødvendig å vurdere et par anbefalinger. Først og fremst bør du alltid rådføre deg med legen din eller annet medisinsk personell. Deretter bør du øke dosen av tilskuddet gradvis. Det anbefales videre å fordele dosen utover en dag. På denne måten forhindrer du noen av bivirkningene som kan forekomme i tarmen.

Det er vanligvis nok å kombinere kalsiuminntak med høyere inntak av vitamin D. Du kan gjøre dette ved å få mer sol, på en trygg og forsvarlig måte, øke forbruket av egg og kaldtvannsfisk, eller gjennom kosttilskudd som inneholder nok vitamin D.

Forholdsregler for inntak av riktig kalsiumtilskudd

De verste bivirkningene som kan oppstå fra overforbruk av kalsium er nyresteiner. Denne typen tilstand manifesterer seg imidlertid ikke hos alle, men hos de som er predisponert for det.

Videre kan et for høyt inntak av kalsium forstyrre opptaket av andre næringsstoffer, som jern, sink, magnesium og fosfor. Av den grunn bør du aldri overskride de anbefalte daglige dosene.

Dersom du får i deg for mye kalsium, eller opplever slike bivirkninger, bør du øke inntaket av væske og matvarer som inneholder en stor mengde fiber for å begrense opptaket.

Konklusjon

Dersom du ikke får nok kalsium gjennom kostholdet ditt, kan det være nødvendig å bruke et kalsiumtilskudd. Siden det finnes flere forskjellige alternativer, er det viktig at du er klar over behovene dine slik at du kan velge riktig kalsiumtilskudd.

Det er også viktig at du øker doseringen gradvis, slik at du unngår bivirkninger og negative effekter. Avslutningsvis er det verdt å nevne at det er mulig å kombinere et kalsiumtilskudd med et supplement for vitamin D for å maksimere opptaket og biotilgjengeligheten av kalsium. Uansett hva ditt tilfelle er, er det viktig å oppsøke legen din eller en ernæringsfysiolog før du tar et supplement, slik at de kan vurdere behovene dine og indikere riktig dosering.

  • Valverde, C. N., & Quesada Gómez, J. M. (2015). Vitamin D, determinant of bone and extrabone health. Importance of Vitamin D supplementation in milk and dairy products. Nutricion Hospitalaria. https://doi.org/10.3305/nh.2015.31.sup2.8678
  • Schulze, K. J. (2012). Calcium. In Encyclopedia of Human Nutrition. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-375083-9.00034-9
  • Bauer, D. C. (2013). Calcium supplements and fracture prevention. New England Journal of Medicine. https://doi.org/10.1056/NEJMcp1210380
  • Bolland, M. J., Grey, A., Avenell, A., Gamble, G. D., & Reid, I. R. (2011). Calcium supplements with or without vitamin D and risk of cardiovascular events: Reanalysis of the Women’s Health Initiative limited access dataset and meta-analysis. BMJ. https://doi.org/10.1136/bmj.d2040
  • Reid, I. R., Bristow, S. M., & Bolland, M. J. (2015). Calcium supplements: Benefits and risks. Journal of Internal Medicine. https://doi.org/10.1111/joim.12394