Hvorfor du bør unngå kommersielt brød

20 juli, 2020
Kommersielt brød er ikke sunt og kan til og med føre til helseproblemer på grunn av det høye innholdet av blant annet kalorier, transfett og sukker.

Kommersielt brød og bakverk er fristende på grunn av den uimotståelige søte smaken og det faktum at det er veldig enkelt å finne. I virkeligheten er det faktisk bare søppelmat. Fortsett å lese for å finne ut hvorfor denne brødtypen ikke er sunn og hvorfor du ikke bør spise det for ofte.

Kommersielt brød, en type søppelmat

Hva tenker du på når du hører begrepet “kommersielt brød”?

I tilfelle du ikke allerede vet det så refererer dette uttrykket til en gruppe produkter som inkluderer forskjellige typer brød som boller, brød, kaker, kjeks, frokostblandinger, barer, sjokolade, osv. Alle disse matvarene har noen vanlige kjennetegn, for eksempel et overskudd av:

  • Kalorier
  • Raffinert mel
  • Vegetabilske oljer av dårlig kvalitet
  • Transfett
  • Sukker

La oss se hva disse komponentene i kommersielt brød er og hva farene ved å innta dem er.

Kommersielt brød er en kaloribombe

Dette skyldes at det inneholder en stor mengde kalorier konsentrert i et lite volum. Faktisk gir bare 100 gram deg et gjennomsnitt av 450 kcal, noe som tilsvarer å spise 600 gram poteter eller 16 kilo grønne bønner. Det utgjør også en times trening for å forbrenne det. Denne mengden kalorier utgjør 30% av de totale kaloriene en person inntar per dag.

De fleste av kaloriene i kommersielt brød er tomme kalorier, noe som betyr at de ikke bidrar med noe til kroppen din. Det er mange kalorier med få eller ingen næringsstoffer. Dette er fordi de ikke inneholder proteiner av god kvalitet, sunt fett, fiber eller mikronæringsstoffer, med unntak av salt. Dette er imidlertid vanligvis til stede i veldig høye mengder.

Den inneholder hydrogenerte oljer/transfett

Hydrogenerte oljer eller transfett er et resultat av en kjemisk prosess som har mange lønnsomme fordeler for matindustrien fordi de er billigere. Industrien introduserer hydrogen til olje ved veldig høye temperaturer slik at den blir solid.

Dermed varer disse matvarene mye lenger, er mer vanedannende og er lettere å tilberede. Å innta så lite som 5 gram transfett er skadelig for helsen din.

En rekke fristende bakverk.

Vi anbefaler at du også leser denne artikkelen: Slik spiser du sunt mens du er i hjemmeisolering

Kommersielt brød inneholder for mye sukker

I følge Verdens helseorganisasjon skal ikke mengden sukker i kostholdet overstige 5% av det daglige kostholdet ditt. Dermed bør ikke voksne mennesker innta mer enn omtrent 7 sukkerbiter eller 30 gram sukker per dag og barn bør ikke innta mer enn omtrent 4 sukkerbiter eller 20 gram per dag.

Bare ved å innta fire sjokoladekjeks, som har omtrent 35 gram sukker, dette tilsvarer 8,5 sukkerbiter, har du allerede overskredet den daglige grensen din.

Raffinert sukker og enkle sukkerarter som sukrose, glukose og invertsukker øker blodets insulinnivå betydelig, noe som bidrar til en økt risiko for diabetes type 2.

Det har et høyt saltinnhold

Vitamin- og antioksidantinnholdet er ikke-eksisterende i disse produktene og fremmer produksjonen av frie radikaler. Tilstedeværelsen av mineraler er også veldig dårlig, med natrium som det eneste mineralet, men i overkant. Som du vet, kan et høyt saltinntak føre til høyt blodtrykk.

Det inneholder raffinert mel

Raffinert mel gjennomgår vanligvis en industriell prosess for å skape tynnere og mindre partikler ved å eliminere en del av de grunnleggende komponentene i fullkornsmelet. De gir opphav til ingredienser som er lettere å fordøye slik at de lettere kan brukes i konditorprodukter.

Dermed eliminerer disse melene kli og kim, som er nettopp der vitaminer, mineraler og fiber holder til.

Kommersielt brød inneholder vegetabilske oljer av dårlig kvalitet

Innholdet av vegetabilske oljer av dårlig kvalitet er en av grunnene til at industrielle bakverk ikke er sunne. Dette er raffinerte oljer som vitaminene og mineralene har blitt trukket ut av.

Utdypningen deres består av en industriell prosess der de bruker veldig høye temperaturer som forårsaker oksidasjon av fett og kjemiske produkter. Denne typen oljer forsterker visstnok smaken på maten og gjør den “mer smakfull”. Dessuten senker det produksjonskostnadene. Som du kan se, erstatter de kvalitetsoljer med usunne oljer.

En spiseskje med olivenolje.

Denne artikkelen kan også være av interesse for deg: 10 matvarer mateksperter ikke vil spise

Kommersielt brød kan føre til helseproblemer

Denne bransjen har en alvorlig påvirkning på helsen din på grunn av ingrediensene de bruker. Kommersielt brød utgjør mange helsetrusler fordi:

Det er svært vanedannende

Graden av prosessering av et produkt og kombinasjonen av fett og sukker det inneholder gjør at du har lyst på det, men det tilfredsstiller deg ikke.

Dessuten reduserer sukker stresset i kroppen vår ved å redusere kortisolnivået i blodet. Når vi er stresset, spiser vi derfor kaker og søtsaker. Dette kan gjøre oss avhengige.

Kommersielt brød fører til overvekt og diabetes

Det kan forårsake vektøkning på grunn av det høye kaloriinnholdet og resten av ingrediensene det inneholder. Som vi nevnte ovenfor, stimulerer denne typen produkter appetitten, men du blir ikke mett. Derfor ender du opp med å spise mer enn du burde.

Siden disse produktene har en høy glykemisk belastning, er forbruket av kommersielt brød direkte knyttet til risikoen for diabetes type 2.

Det øker risikoen for hjerte- og karsykdommer

Inntak av transfett, raffinerte oljer og salt øker risikoen for hypertensjon og høyt kolesterol, noe som fører til økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Disse forbindelsene bidrar også til oksidasjon av LDL-lipoproteiner, betennelse og en økning av triglyserider i blodet.

Konklusjon

For å oppsummere gir ikke kommersielt brød noen ernæringsmessige fordeler. Faktisk kan det skade helsen din. Forsøk å eliminere det eller redusere det så mye som mulig fra kostholdet og velg sunt, hjemmelaget brød og søtsaker i stedet.

  • Carbohydrates and Blood Sugar. Harvard T.H Chan.
  • De Souza, R. J., Mente, A., Maroleanu, A., Cozma, A. I., Ha, V., Kishibe, T., … & Anand, S. S. (2015). Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis of observational studies. Bmj351, h3978.
  • Schulte, E. M., Avena, N. M., & Gearhardt, A. N. (2015). Which foods may be addictive? The roles of processing, fat content, and glycemic load. PloS one10(2), e0117959.