Hyggelige aktiviteter er nøkkelen til velvære i forholdet

30 april, 2020
Selv om det finnes et mønster av viktige elementer for å oppnå det, foreslår seksual- og relasjonspsykologi en atferdsteknikk for å oppnå lykke i forholdet deres: å gjøre hyggelige aktiviteter sammen.

Mange lurer på hva ingrediensene til en ekte og varig kjærlighetsdrikk er. Hva er nøkkelen til velvære i forholdet? Hvordan kan du få et forhold til å fungere på lang sikt? Sannheten er at det ikke finnes magiske ingredienser som alltid sørger for et tilfredsstillende forhold. Det å delta i hyggelige aktiviteter sammen utgjør imidlertid en viktig del av det.

Selv om alle mennesker er forskjellige etablerer imidlertid seksual- og relasjonspsykologi visse tiltak dere kan prøve for å oppnå velvære i forholdet. Dette er tilfellet av hyggelige aktiviteter og den innvirkningen det har på parforholdet. Nedenfor forklarer vi dette mer detaljert.

Når problemer påvirker et par kan hyggelige aktiviteter være løsningen

Seksuelle problemer, stress, barn, familieforsoning, arbeid og økonomiske problemer samt andre konflikter kan ha stor betydning for velværet i forholdet. Disse, eller en kombinasjon derav, kan på mange måter ha innvirkning på interaksjonen mellom partnerne.

De kan blant annet bli sinte, trekke seg unna følelsesmessig, avvise hverandre eller redusere kommunikasjonen. Noe som alltid har en tendens til å skje er at paret slutter å gjøre ting med hverandre.

Når de ikke lenger gjør hyggelige aktiviteter har problemet en tendens til å forverres. Denne undertrykkelsen er ikke bare en konsekvens av et større problem, men også kjernen i en annen konflikt.

Dette skyldes at en undertrykkelse av forsterkningene finner sted hos begge parter. De gjør ikke ting sammen lenger, deler ikke aktiviteter de en gang likte å gjøre, har ikke samtaler eller drar ikke lenger til favorittrestauranten sin.

Et par som ligger med ryggen mot hverandre i sengen og tydelig har problemer.
Det er mange utløsere av forholdsproblemer. Som et resultat kan dere både miste kommunikasjonsevnen eller ønsket om å tilbringe tid sammen.

Forholdsforsterkere og tilhørighet

Forsterkere er stimuli som gjør det er mer sannsynlig at visse atferdsmønstre oppstår. Hvis for eksempel en av partnerne får et kyss hver gang de lager noe godt å spise er det sannsynlig at de vil prøve å lage noe enda bedre neste gang.

I så fall vil forsterkeren være kysset, da det får atferden av å lage noe godt til å skje oftere. Når dere slutter å gjøre ting som et par reduseres muligheten til å ta i bruk forsterkere.

Hvis dere ikke gjør hyggelige aktiviteter sammen har dere ingen mulighet til å bruke forsterkere, og det er derfor mye mindre sannsynlig at denne atferden oppstår. Innene både seksual- og relasjonspsykologi er det å gjøre morsomme aktiviteter sammen en effektiv løsning som har en tendens til å gi gode resultater.

Par blir vanligvis sammen på grunn av tilhørighet. Det er derfor vanlig at dere har noen morsomme aktiviteter dere kan gjøre sammen som fungerer som forsterkere for dere begge.

Målet med dette er å ta i bruk forsterkerne dere har sluttet å bruke. Det at dere ikke lenger bruker dem betyr ikke at de er foreldet. Forsterkere slutter ikke bare å fungere. De fleste pleier imidlertid å glemme dem.

Du bør også lese denne artikkelen: å trene yoga sammen med partneren din

Atferdsmessige eller emosjonelle løsninger?

Når du tenker på ekteskaps- eller forholdsproblemer tenker du vanligvis ikke at løsningen er atferdsmessig, men heller emosjonell og kognitiv. Innen terapi er det faktisk normalt å bruke begge deler.

Selvfølgelig er det viktig å ta opp problemer som standarder i forholdet, tro om nære relasjoner og urealistiske og irrasjonelle forventninger og attribusjoner. Det er viktig å snakke om disse aspektene for å oppnå ekteskapelig tilpasning, kommunikasjonsmønstre eller for å forbedre sexlivet.

Hyggelige aktiviteter er imidlertid en del av en rekke gunstige atferdsstrategier. I tillegg kan resultatene som er oppnådd gjennom atferdsteknikker garantert motivere paret og vise dem at alle forhold fungerer hvis atferden endres. Dette kan også få dem til å fortsette arbeidet med å oppnå velvære.

Hvordan forbedre forsterkerne med hyggelige aktiviteter

I tillegg til å gjøre morsomme aktiviteter kan dere bruke andre atferdsstrategier som kan hjelpe dere å oppnå en effektiv og varig endring i forholdet.

Hyggelige aktiviteter for velvære i forholdet

Når et forhold har blitt dårligere er det sannsynlig at begge partnerne ikke ønsker å gjøre ting sammen. Dette er hovedproblemet når det gjelder hyggelige aktiviteter. Det er derfor nyttig å begynne sakte. Hvis dere ikke har gjort noe sammen på over åtte måneder er det ikke en god idé å ta en to ukers ferie.

Små aktiviteter som er komfortable for en eller begge parter kan imidlertid være en god idé. Dere kan gå tur med hundene, lage lunsj eller kjøpe brød sammen som noen enkle aktiviteter for å bygge forsterkere. Når paret gjør fremskritt kan en eller begge parter foreslå å spise middag sammen på favorittrestauranten deres, gå på kino eller feste med hverandre.

Det er vanlig at forsterkere for denne typen aktiviteter observeres, noe som påvirker sannsynligheten for at de gjentas. Mange par som går i parterapi begynner å gjøre hyggelige aktiviteter automatisk etter å ha gjort noen enkle aktiviteter sammen først. Det er de som tar initiativ til å kjøpe brød til middag sammen uten at terapeuten har fortalt dem det.

Det siste er bare ett eksempel på at atferdsteknikker er nyttige i begynnelsen av parterapi: det første dere må gjøre er å lete etter forsterkere.

Et par som lager mat sammen.
Noe så enkelt som å lage mat eller handle sammen kan være nyttig for å fremme velvære i et forhold.

Spesielle dager-teknikken

En annen måte å etablere forsterkere uten en spesifikk aktivitet på er ved å bruke spesielle dager-teknikken. Dette er nyttig hvis paret ikke er villige til å gjøre noe sammen eller ikke har nok tid.

På spesielle dager blir begge parter bedt om å vie en ukedag til å forsterke partneren sin. De kan ikke velge de samme dagene og begge bør vite hvilke dager som er “spesielle dager”.

Selv om det kan være nøling i begynnelsen, siden det kan føles unaturlig eller tvunget, er sannheten at det vanligvis får paret til å føle seg bra. Å motta forsterkninger gjennom kommentarer, samtaler eller handlinger gjør at folk ofte føler seg fornøyde.

Når du gir forsterkere mottar du vanligvis forsterkere i gjengjeld, og det er en idé som begge må ta stilling til. Vanligvis bestemmer begge parter seg for å gi forsterkere fordi det får dem til å føle seg bra når de mottar dem. Selv om denne teknikken ikke tillater konfliktløsning så øker den tilfredsstillelsen.

Du er kanskje også interessert i denne artikkelen: 5 vaner glade par har før sengetid

Å observere det positive for å fremme velværet i forholdet

En annen atferdsteknikk som dere kan bruke i tillegg til hyggelige aktiviteter er å observere de positive tingene. Selv om det er positive ting som dere en gang elsket har folk en tendens til å slutte å observere disse positive aspektene.

Å observere det positive er også et forsøk på å bygge forsterkere gjennom å snakke om ting dere liker. Fra fysiske, psykologiske eller hverdagslige aspekter. Det er viktig å fortelle hverandre positive ting hver dag, som å fortelle partneren din at du likte måltidet de tilberedte. Dere bør helst snakke om tre positive ting i ti eller femten minutter hver dag.

Som du kanskje har sett er det ingen magisk formel for lykke i forholdet. Alle forhold kan imidlertid fungere hvis begge parter bestemmer seg for å gjøre noen atferdsmessige og kognitive forandringer. Disse endringene går hånd i hånd.

Atferdsteknikker kan med andre ord forårsake kognitive forandringer og omvendt. Det er derfor viktig å kjenne til dem begge og vite hvordan dere bruker dem for å oppnå velvære i forholdet.

  • Sullivan, O. (1996). Time co-ordination, the domestic division of labour and affective relations: Time use and the enjoyment of activities within couples. Sociology30(1), 79–100. https://doi.org/10.1177/0038038596030001006
  • Fava, G. A. (2016, April 1). Well-Being Therapy: Current Indications and Emerging Perspectives. Psychotherapy and Psychosomatics. S. Karger AG. https://doi.org/10.1159/000444114
  • Drigotas, S. M., Rusbult, C. E., & Verette, J. (1999). Level of commitment, mutuality of commitment, and couple well-being. Personal Relationships6(3), 389–409. https://doi.org/10.1111/j.1475-6811.1999.tb00199.x