Lær å lage eltefritt brød uten gluten

januar 14, 2020
Å lage eltefritt brød uten gluten er enklere enn det virker, og absolutt verdt det. Resultatet er et sunt og godt brød.

Eltefritt brød uten gluten er en flott oppskrift for hjemmelaget mat. Dette brødet trenger tross alt minimal innsats og krever heller ingen spesiell stekeovn.

Hemmeligheten bak denne oppskriften vi vil vise deg, ligger i hviletiden og bakingen. Resten handler bare om å spise det!

Det som ikke skiller seg ut, er at du kan tilsette andre ingredienser for å berike smaken. Generelt sett kan dette være frø, tørket frukt, eller til og med kanel.

Lag et eltefritt brød uten gluten med få steg

Ingredienser til eltefritt brød uten gluten

  • 1 teskje salt
  • 1,75 kopp vann (437,5 ml)
  • 0,5 teskje gjær
  • 3 kopper brødmel uten gluten (750 g)

Les: Nyrenes helse og effektene av salt

Instruksjoner

  1. Først løser du opp gjæret i lunkent vann og setter det til side.
  2. I en annen bolle blander du melet med salt og blander godt, og tilsetter deretter gjæret.
  3. Bland alle ingrediensene sakte til de er godt blandet. Gjør dette i rundt halvannet minutt.
  4. Dekk deretter deigen med plastfolie og la deigen stå over natta (i rundt 10 til 12 timer). 
  5. Neste morgen strør du mel over en glatt overflate. Ta litt mel på hendene dine for å unngå at deigen klistrer seg fast.
  6. Forvarm ovnen til 205 grader. 
  7. Dryss en liten mengde (en liten klype) med mel over deigen. Form en ball med deigen, legg den på en glatt overflate og flat den ut forsiktig med hånden din.
  8. Ta deretter en kniv og lag et kryss i midten for å lage fire seksjoner. Brødet vil dermed kunne puste og stekes perfekt.
  9. Fold seksjonene over mot innsiden av brødet. Dersom du vil, kan du tilsette frø eller andre ingredienser for å berike smaken til ditt eltefrie brød uten gluten.
  10. Legg deigen i en ildfast form som ikke har blitt smurt.
  11. Dekk over og stek i ovnen i40-45 minutter på 205 grader. 
  12. Etter de første 20 minuttene, ta vekk lokket som dekker over brødet og sett brødet tilbake i ovnen slik at det hever seg. La det være i ovnen til det er ferdigstekt.

Siste anbefalinger

Les: Deilig laktose- og glutenfritt brød laget av havre, valnøtter og bananer

Etter den angitte tiden, sjekk om brødet er ferdig. Dersom det ikke er det, sett det tilbake i ovnen i 10 ekstra minutter. I løpet av denne tiden burde du holde et godt øye med det for å sørge for at det ikke brenner seg.

Ta ut brødet og la det kjøle seg ned til romtemperatur. Fjern det deretter fra formen og plasser det på et rent, tørt kjøkkenhåndkle.

Denne oppskriften på eltefritt brød uten gluten haren veldig myk tekstur og er ganske lett. Det vil se veldig bra ut med en gylden skorpe og medium tykkelse. Det vil være ganske grovt på innsiden på grunn av ingrediensene og bakeprosessen.

Alternativer for brødmel

Xantangummi er den mest brukte ingrediensen i hjemmelaget brød uten gluten ettersom det gir elastisitet og struktur.

Hva er xantangummi?

Det er et polymerisk produkt, noe som vil si at det er et resultat av handlingene til bakterier i fermenteringsprosessen til sukker.

Et annet alternativ er amarantmel. Faktisk er dette det mest brukte melet i mat laget av mennesker med cøliaki.

For å lage brød med det, må det imidlertid være blandet med en annen type mel for å kunne heve.