Mat som bekjemper halsbrann

· april 25, 2017
Ulike matvarer påvirker alle individuelt. Når det gjelder å kontrollere halsbrann gjør disse ingrediensene underverker for å regulere en sur mage.

Halsbrann, eller den brennende følelsen øverst i magen, er en av de vanligste grunnene til at vi oppsøker legen i dette århundret. Denne smerten kommer vanligvis etter at man har spist, spesielt etter store måltider. Heldigvis finnes det mat som bekjemper halsbrann.

Det kan kalles en moderne skrøpelighet. Dette er ikke fordi det er et moderne fenomen, men fordi mange plages av dette daglig.

I denne artikkelen ønsker vi å fortelle deg hvilke matvarer som bekjemper halsbrann. Ved å spise riktig kan halsbrann forsvinne helt eller reduseres betraktelig. 

Hva forårsaker magesyre?

Magesmerter

Halsbrann er en følelse av svie eller smerte i spiserøret. Det skjer først og fremst i lavere områder nær magen. Halsbrann forårsakes av oppstøt av magesyre.

Den brennende følelsen starter i brystet. I noen tilfeller kan det nå nakken, kjeven eller tungen.

De viktigste årsakene til overflødig magesyre er:

  • Stress, bekymring, eller et hektisk liv
  • Et kosthold rikt på mettet fett
  • Å spise for mye bearbeidede eller raffinerte karbohydrater
  • Å spise raskt uten å tygge skikkelig
  • Å hoppe over måltider (dette gir ubalanse i fordøyelsen)
  • Å drikke for mye alkohol
  • Røyking
  • En stillesittende livsstil
  • For lite søvn
  • Bakterien Helicobacter pylori 

Som du kan se, er mange av årsakene til magesyre basert på vår livsstil.

Vi kan endre dette problemet, og til og med unngå mer alvorlige tilstander som magesår og gastritt. Alt vi trenger å gjøre er å endre noen av våre daglige vaner.

Mat som bekjemper halsbrann

Det å ha magesyre kan være svært irriterende. Det kan også hindre oss fra å gjøre aktiviteter vi vanligvis liker å gjøre.

Riktignok føler vi ikke alltid for å spise når vi har halsbrann. Men her er noen matvarer som kan dempe symptomene.

Les gjerne: Hva forteller kroppen din deg når du har vondt i magen?

Havre

Denne frokostblandingen spises vanligvis til frokost. Den holder oss både mette og beroliger den brennende følelsen av syre.

Den gode nyheten er at du kan spise dette når som helst når du er sulten, og vi anbefaler at du spiser det med rosiner.

Ikke bekymre deg om eventuelle reaksjoner. Havren absorberer syren fra rosinene.

Ingefær

Du bør alltid bruke ingefær i moderate mengder på grunn av dens sterke smak. Men dette er også en av de beste matvarene for å bekjempe magesyre. Den fungerer som et betennelsesdempende middel mot gastrointestinale problemer.

Bare ta et lite stykke og lag en ingefærte, eller ha den i matretter eller smoothies. Det gir maten en smak av sitrus. Finkuttet ingefær er perfekt i blant annet wok og stekt ris. 

Aloe vera

Dette er en av de beste naturlige remediene for sår som trenger helbredelse. Når vi har halsbrann er veggen i spiserøret skadet. Da er det nødvendig med aloe vera.

Noen velger å spise geleen som den er direkte fra bladene. Denne kan spises enten alene eller i en juice. Andre spiser butikkjøpte produkter som er laget av aloe vera.

Grønnsakssalat

Bladgrønnsaker, som spinat eller ruccola, har evnen til å dempe brennende smerter forårsaket av syre.

Vi anbefaler at du unngår å bruke løk, tomat, ost eller salatdressing i salaten. Den beste dressingen er en klype salt, litt olivenolje og kanskje litt nypresset hvitløk.

Hvitløk er en av de ingrediensene du alltid bør ha i salater. Den har mye vann, og er en utmerket kilde til fiber. I tillegg demper den appetitten.

Banan

Dette er en god matvare å spise på formiddagen eller ettermiddagen. Bananer har en pH-verdi på 5,6. Dette betyr at det er en matvare som beroliger magesyre. Men det sies også at noen mennesker blir verre av halsbrann ved å spise denne frukten.

Man må rett og slett bare prøve seg frem ved å spise en banan, og deretter se om halsbrannen blir verre eller bedre.

Vannmelon

Akkurat som med banan, kan du også spise melon når du lider av halsbrann. Det er sant at meloner hovedsakelig er laget av vann, men samtidig regulerer de nivåene av syre i magen.

Du kan spise en skive etter lunsj eller middag, og deretter se om dette fungerer for deg, akkurat som med banan.

Fenikkel

Denne medisinske grønnsaken er fantastisk. Ikke bare er den rik på næringsstoffer, men den hjelper også fordøyelsen. Den har en fin smak og en sprø konsistens. Du kan nyte den i salater, supper, grønnsakspaier eller sauser.

Skjær den i små biter. Bland deretter med ruccola, spinat og olivenolje, så har du et lite måltid som bekjemper halsbrann.

Oppdag: Tre sunne og smakfulle salater med quinoa

Kylling eller kalkun

Hvitt kjøtt er et bedre matalternativ når du plages med magesyre. Vi bør enten spise dette bakt eller grillet; spis aldri hvitt kjøtt som er fritert eller har skinnet på. Dette inneholder mye fett når det er tilberedt på denne måten.

Fisk og sjømat

Regelen for å spise sjømat er det samme som med kylling: spis det aldri fritert. Blant de beste alternativene anbefaler vi reker og laks. Det er også bedre hvis de er ville og ikke fra oppdrett.

Kokte grønnsaker

Foruten å spise rå grønnsaker i salater, kan vi også spise dem kokt. Noen gode eksempler er kål, asparges og brokkoli.

Vi anbefaler at du spiser rotgrønnsaker som gulrøtter og rødbeter. Disse bør alltid være kokt.

Ris

Couscous, bulgurhvete eller ris er også matvarer som bekjemper halsbrann. De beste alternativene er fullkornsris eller brun ris. Disse er perfekte å spise hvis du lider av magesyre.

Husk å spise en kopp ris med kokte grønnsaker.