Mat som bekjemper halsbrann

april 25, 2017
Ulike matvarer påvirker alle individuelt. Når det gjelder å kontrollere halsbrann gjør disse ingrediensene underverker for å regulere en sur mage.

Halsbrann, eller den brennende følelsen øverst i magen, er en av de største motivasjonsfaktorer for å oppsøke legen i dette århundret. Denne smerten kommer vanligvis etter at man har spist, spesielt etter store måltider.

Det kan kalles en moderne skrøpelighet. Dette er ikke fordi det er et moderne fenomen, men fordi vi lider mer av det hver dag.

I denne artikkelen ønsker vi å dele hva du skal spise når du har halsbrann.

Hva forårsaker magesyre?

Halsbrann er en følelse av svie eller smerte i spiserøret. Det skjer først og fremst i lavere områder nær magen. Halsbrann forårsakes av oppstøt av magesyre.

Den brennende følelsen starter i brystet. I noen tilfeller kan det nå nakken, kjeven eller tungen.

De viktigste årsakene til overflødig magesyre er:

  • Stress, bekymring, eller et hektisk liv
  • Et kosthold rikt på mettet fett
  • Å spise for mye bearbeidede eller raffinerte karbohydrater
  • Å spise raskt uten å tygge skikkelig
  • Å hoppe over måltider (dette endrer fordøyelsesrytmen)
  • Å drikke for mye alkohol
  • Røyking
  • En stillesittende livsstil
  • For lite søvn
  • Bakterien Helicobacter pylori 

Som du kan se, er mange av årsakene til magesyre basert på vår livsstil.

Vi kan endre dette problemet, og til og med unngå mer alvorlige tilstander som magesår og gastritt. Alt vi trenger å gjøre er å endre noen av våre daglige vaner.

Mat som roer halsbrann

Det å ha magesyre kan være svært irriterende. Det kan også hindre oss fra å gjøre aktiviteter vi vanligvis liker å gjøre.

Riktignok føler vi ikke alltid for å spise når vi har halsbrann. Men her er noen matvarer som kan roe symptomene.

Havre

Denne frokostblandingen spises vanligvis til frokost. Den holder oss både mette og beroliger den brennende følelsen av syre.

Den gode nyheten er at du kan spise dette når som helst når du er sulten, og vi anbefaler at du spiser det med rosiner.

Ikke bekymre deg om eventuelle reaksjoner. Havren absorberer syren fra rosinene.

Ingefær

Du bør alltid bruke ingefær i moderate mengder på grunn av dens sterke smak. Men dette er også en av de beste matvarene for å bekjempe magesyre. Den fungerer som et anti-inflammatorisk middel mot gastrointestinale problemer.

Bare riv et lite stykke og lag en ingefærte, eller ha den i matretter eller smoothies. Det gir maten en smak av sitrus.

Aloe vera

Dette er en av de beste naturlige remediene for sår som trenger helbredelse. Når vi har halsbrann er veggen i vårt spiserør skadet. Da er det nødvendig med aloe vera.

Noen velge å spise geleen som den er direkte fra bladene. Denne kan spises enten alene eller i en juice. Andre spiser butikkjøpte produkter som er laget av aloe vera.

Grønnsakssalat

Bladgrønnsaker, som salat eller arugula, er viktig. De har evnen til å roe den brennende smertern forårsaket av syre.

Vi anbefaler at du unngår å bruke løk, tomat, ost eller salatdressing i salaten.

Den beste dressingen er en klype salt og litt olivenolje.

Hvitløk er en av de ingrediensene du alltid bør ha i salater. Den har mye vann, og er en utmerket kilde til fiber. I tillegg roer den vår appetitt.

Banan

Dette er en god matvare å spise på formiddagen eller ettermiddagen. Bananer har en pH-verdi på 5,6. Dette betyr at det er en matvare som beroliger magesyre. Men det sies også at noen mennesker blir verre av halsbrann ved å spise denne frukten.

Man må rett og slett bare prøve seg frem ved å spise en banan, og deretter se om halsbrannen blir verre eller bedre.

Vannmelon

Akkurat som med banan, kan du også spise melon når du lider av halsbrann. Det er sant at meloner hovedsakelig er laget av vann, men samtidig regulerer de nivåene av syre i magen.

Du kan spise en skive etter lunsj eller middag, og deretter se om dette fungerer for deg, akkurat som med banan.

Fenikkel

Denne medisinske grønnsaken er fantastisk. Ikke bare er den rik på næringsstoffer, men den hjelper også fordøyelsen. Den har en fin smak og en sprø konsistens. Du kan nyte den i salater, supper, grønnsakspaier eller sauser.

Skjær den i små biter. Bland dem deretter med ruccola og spinat. Drypp på litt olivenolje, og du er klar til å spise.

Kylling eller kalkun

Hvitt kjøtt er et bedre matalternativ når du plages med magesyre. Vi bør enten spise dette bakt eller grillet; spis aldri hvitt kjøtt som er fritert eller har skinnet på. Dette inneholder mye fett når det er tilberedt på denne måten.

Fisk og sjømat

Regelen for å spise sjømat er det samme som med kylling: spis det aldri fritert. Blant de beste alternativene anbefaler vi reker og laks. Det er også bedre hvis de er ville og ikke fra oppdrett.

Kokte grønnsaker

Foruten å spise rå grønnsaker i salater, kan vi også spise dem kokt. Noen gode eksempler er kål, asparges og brokkoli.

Vi anbefaler at du spiser rotgrønnsaker som gulrøtter og rødbeter. Disse bør alltid være kokt.

Ris

Couscous, bulgurhvete eller kremen av hvete kan alle bli med i denne gruppen. De beste alternativene er fullkornsris eller brun ris. Disse er perfekte å spise hvis du lider av magesyre.

Husk å spise en kopp ris med kokte grønnsaker.

FRA NETTET